Orchestra vil hjælpe annoncører med at insource programmatic

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Et nyt datterselskab har hentet en TV 2-chef til at være med til at drive programmatic buying som et indkøbs-fællesskab.

Annoncørerne har øget fokus på insourcing. Det viste sidste års CMO Trendanalyse fra MyResearch.

Den samme analyse viste også en tro på, at programmatic buying øger effekten – men samtidig blev der givet udtryk for, at programmatic mangler gennemsigtighed.

Disse ting har mediabureauet, Orchestra, lagt sammen, og resultatet er blevet et nyt datterselskab under navnet MyProgrammatic.

Hensigten er at give annoncørerne alle fordelene ved at have programmatic indkøbet internt samtidig med, at stordriftsfordelene ved at være med i et fællesskab bevares.

“Med MyProgrammatic har vi lyttet til markedet og hjælper annoncørerne med, dels at bygge en intern programmatic funktion i forhold til deres individuelle behov, dels sikrer vi samtidig annoncøren de kommercielle stordriftsfordele og den cost-effektivitet, der ligger i et indkøbsfællesskab. Mig bekendt er et sådan set-up ikke set før,” siger adm. dir. hos Orchestra, Ulrik Grevenkop-Castenskiold.

Modellen ligger fint i forlængelse af Orchestras forretnings-model, der fra start har fokuseret på at placere mediaindkøb i et indkøbs-fællesskab.

MyProgrammatic får Ulrik Grevenkop-Castenskiold som adm. dir., men man har været på strandhugst hos TV 2 for at finde en Chief Technology Officer til selskabet.

Det drejer sig om Jacob Zeeberg, der kommer fra et job som Head of Busness Development. Han bliver den drivende kraft i selskabet.

“I korte træk så hyrer vi i fællesskab med annoncørerne den eller de rette programmatic indkøber(e). Medarbejderen sidder hos annoncøren i det omfang, det findes relevant og betalingen modsvarer kun den reelle personaleomkostning,” siger Jacob Zeeberg og fortsætter:

”Vi står for uddannelse, oplæring, træning og fælles vidensopsamling, og annoncørens programmatic medarbejder får adgang til et annoncørfællesskab med de velkendte stordriftsfordele, herunder tværgående forhandling af aftaler, indkøbssystemer, licenser, strategisk rådgivning m.m.”

Planen er at starte med indkøb af display, men ambitionen er at udvide programmatic til andre områder.