Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Med 16 bureauer melder en af de mest prisvindende danskere ud om et globalt uafhængigt bureaunetværk, der "har alle fordelene ved at være globale uden kompleksiteten og langsommeligheden i store, centrale strukturer." I Danmark bliver netværket repræsenteret af Worth Your While.

Da Per Pedersen, vinder af mere end 500 kreative priser, inkl. 120 fra Cannes Lions og indtil april en af de højest placerede danskere, stoppede som global creative chairman hos den internationale bureaugruppe Grey, meldte han hurtigt ud, at han ville skabe et nyt globalt kreativt netværk, som skulle bestå af uafhængige bureauer og freelancere.

Det netværk har nu fået et navn: & The Network.

Den danske forbindelse
& The Network består pt af 16 bureauer på 20 markeder.

I Danmark er & The Network repræsenteret af Worth Your While, som blev stiftet af Thomas Ilum og Brian Schøler med henblik på at sælge bureauydelser via en abonnementsmodel, faktisk nogenlunde samtidig med, at Per Pedersen meldte ud, at han ville skabe et nyt netværk.

”Kreativitet har spillet en sekundær rolle”
Nyheden om netværksbureauet har det seneste døgn floreret i forskellige internationale medier. Fx siger Per Pedersen til Media Marketing med hovedsæde i Bosnien-Hercegovina:

”Vi har samlet et globalt kreativt drømmeteam af erfarne og prisbelønnede kreative maverics (en ensom sjæl, f.eks. kunstner, red.) som står bag nogle af branchens mest spændende bureauer og kreative arbejder. Vi kommer alle fra store jobs i den traditionelle bureaubranche, men har følt, at kreativitet har spillet en sekundær rolle, og at branchen er blevet mere og mere corporate.”

Til tyske Verlag Werben & Verkauf (WUV), der skriver om marketing, medier og kommunikation, siger Per Pedersen, at han ofte har spurgt sig selv, om han passer ind i de store internationale bureaunetværk, og han tilføjer:

”Hos & The Network har vi ikke smarte hovedkontorer, ingen ledere med fede lønninger og ingen horde af controllere. I stedet er vi alle besat af store ideer.”

Han siger videre til WUV:

”Trenden er samarbejde, for alle kan ikke alt. & The Network skal være bedre end ethvert andet netværk.” VUW skriver endvidere, at ifølge Per Pedersen samarbejder de store bureaunetværks enheder ikke i virkeligheden med hinanden. Ikke engang på nationalt plan. Det er kun på papiret, at de gør det.”

Som nævnt består & The Network p.t. af 16 bureauer. Til WUV siger Per Pedersen, at man maksimalt vil op på 30 bureauer, så det er ”til at styre”.

Hvert medlem af netværket ejer ifølge VUW 5 pct. af & The Network. Netværket ledes af en bestyrelse, som – udover Per Pedersen – består af Andrea Stillaci, stifter og CEO i Herezie Group (Frankrig), Stephanie Vander Werf, medstifter og partner hos Libre Agencia (Panama), Tanya De Poli, stifter og COO hos Founders Agency (Miami), og Peter Grasse, stifter og producer hos Mr+Positive (Tokyo).

Tilbyder også musik og underholdning
Ifølge Vincent Brass, der er partner og strategy director i Amsterdam Berlin, som også er en del af netværket, tilbyder man inden for netværket både underholdning, musik, oplevelser, digitale ydelser og tech.

& The Network har følgende hjemmeside: andthenetwork.com, men den ser ikke ud til at være kommet op at stå endnu. Til gengæld præsenterer bureauet sig her.

I præsentationsvideoen skriver & The Network:

”Vi har alle fordelene ved at være globale uden kompleksiteten og langsommeligheden i store, centrale strukturer.”

Og man fortsætter: ”Vi er ikke billige, men vi er billigere end de traditionelle netværk, fordi vi ikke tager penge for overheads. Vi bliver procurements’ bedste venner. Til forskel fra ’de andre’ er vi agile og fleksible.”

Fra & The Networks præsentationsvideo

Bureauerne i netværket er: Herezie (Activation) med Sitz i Paris; Small og The Sway Effect i New York; Founders, der har kontorer i Miami, Mexico City, Buenos Aires og Kingston (Jamaica); Libre i Panama City; Amsterdam Berlin i Amsterdam og Berlin; Rehab i London, Free Turn i London; Worth Your While i København; White Rabbit i Budapest; Ostrich Co i Toronto; Mr+Positive i Seoul og Tokyo; Marvin i Los Angeles; _2045 i Barcelona; Shelly Beach Motorcycle Club i Sydney; og Farm i Stockholm og Helsinki.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club