Markant fusion: Reklamebureau og mediabureaugruppe smelter sammen

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Mediabrands’ kreative bureau, Marvelous, fusionerer med reklamebureauet LoweFriends. Det nye bureau har 35 medarbejdere.

Ikke så snart er sommerferien overstået, før bureaubranchen kan byde på en ny opsigtsvækkende nyhed.

Og igen er det inden for mediabureauverdenen, at grænserne flytter sig. Før sommeren var det Dentsu Aegis Network, der købte Magnetix og fusionerede bureauet med Isobar.

Denne gang er det Marvelous, der fusionerer med reklamebureauet LoweFriends. Marvelous er et digitalt reklamebureau og udgør den kreative del af Mediabrands, som også rummer IUM.

Midt i en tid, hvor der tales rigtig meget om data og marketing-automation, så er det en fusion, der rummer perspektiver i forhold til at styrke det digitale fokus med konceptuelle kompetencer.

Marvelous er et relativt ungt bureau, som i det sidste års tid har haft fart på. Bureauet havde op til fusionen over 20 medarbejdere i København, og er et digitalt fokuseret kreativt bureau med afsæt i bl.a. content og SoMe.

LoweFriends er et klassisk reklamebureau med afsæt i koncept-udvikling og branding.

Derfor taler parterne bag da også om stærke synergier.

Christian Strand, Marvelous og Maria Damm Jensen, LoweFriends

”Nu bliver to bureauer med hver deres spidskompetencer til ét bureau, der er mere end dobbelt så stærkt som udgangspunktet,” siger LoweFriends’ direktør Maria Damm Jensen, der får titel af kontaktdirektør i den nye konstruktion.

Marvelous’ direktør – og det fusionerede bureaus direktør – Christian Strand siger:

“Med fusionen forenes LoweFriends’ konceptuelle styrker og brandviden med Marvelous’ ekspertise inden for content, digital og social kommunikation. Vi kommer til at have et uhyggelig stærkt og unikt produkt i markedet. Og vi har generelt meget store ambitioner for fremtiden”.

Alle medarbejdere og aktiviteter er flyttet over til Marvelous i Sankt Petri Passage, og derved etableres et bureau med 35 medarbejdere.

Lowe-navnet kunne ikke bruges

Marvelous bliver det fortsættende navn.

“Vi ville gerne have heddet MarvelousLowe, men det kunne ikke lade sig gøre på grund af internationale forhold,” siger Maria Damm Jensen.

De to parter har talt sammen siden starten af året, så de har brugt tid på at lære hinanden at kende, og de to bureauer deler erkendelsen af, at det gode koncept er omdrejningspunktet i al contentudvikling, og at et klokkeklart og stærkt koncept er vigtigere end nogensinde for at trænge igennem og gøre en forskel som brand på de utallige kommunikationsplatforme, der er i spil i dag.

“Et godt koncept er selvfølgelig kendetegnet ved, at det er platformsneutralt, men det kræver specialviden om de enkelte platforme for at kunne bruge dem på deres præmisser og dermed få det maksimale ud af dem. Her står vi nu i en helt unik situation,” siger Christian Strand.

Selvstændigt bureau

Inden for mediabureauverdenen har Mindshare gjort sig bemærket ved at bygge en egentlig kreativ afdeling op i bureauet. Hos Mediabrands har man valgt en anden tilgang. Marvelous fungerer som et selvstændigt kreativt bureau. Man kan trække på de ressourcer inden for f.eks. analyse og data, som Mediabrands rummer, og man kan etablere konstellationer på tværs efter behov.

Men det er og bliver kunderne, der afgør, hvor meget af gruppen der skal involveres. Marvelous har således en række kunder, der alene er kunder hos bureauet.

Marvelous er desuden et nordisk baseret bureau med medarbejdere i alle landene. Ialt rummer man nu 55 medarbejdere i Norden.

Også her er der synergier med LoweFriends. Bureauet har igennem sit mangeårige samarbejde med Orkla fået en dybdegående forståelse for den nordiske forbruger og har skabt flere succesfulde koncepter på tværs af de nordiske lande.

Kvindefokus styrkes

Endelig fremhæver parterne også LoweFriends mangeårige fokus på den kvindelige forbruger.

“Gennem Marvelous’ udspring fra Mediabrands og de kompetencer, der ligger i huset, vil vi nu sammen kunne udbygge og styrke vores indsigt i den kvindelige forbruger og i, hvorledes annoncører bedst realiserer et ofte betragteligt uudnyttet vækstpotentiale,” siger Christian Strand og Maria Damm Jensen.

Lowe blev etableret i 1996 af Hans-Henrik Langevad og Jette Nejstgaard. Sidstnævnte trådte for et par år siden tilbage som direktør, og udtræder nu helt af bureauet, mens Hans-Henrik Langevad bliver en af tre kreative direktører i Marvelous.

LoweFriends har været gennem nogle år med tilpasninger, fordi faldende aktivitet hos kunderne har ført til et markant fald i bruttoavance og flere store underskud.

Man har dog også siden oplevet en tilgang af nye kunder som f.eks. DJØF, Miele og Deichmann, og samtidig er bureauet synlig på markedsføringen af Spangsberg Flødebolle og Nørregade Bolscher, der er en fremgangsrig case.

Marvelous blev lanceret i 2011. Bureauet har bl.a. Københavns Lufthavn, Top-Toy, Microsoft, X-box, Retnemt og DFDS på kundelisten.