Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Den indiske IT-koncern, Wipro, har købt det store danske design-bureau. Yderligere vækst er på dagsordenen.

Til næste år er det 25 år siden, at en Mikal Hallstrup og Anders Geert Jensen stiftede Designit i Aarhus. I 1995 trådte David Fellah så ind som partner.

Siden har det udviklet sig til en markant succes, der ikke blot er Danmarks klart største design-bureau men også en stor global spiller inden for sit felt.

Som en yderligere manifestation af successen, så står Designit nu for at blive solgt til den store globale IT-virksomhed, Wipro, med i alt over 150.000 medarbejdere.

Wipro er oprindeligt et indisk selskab, men er i dag noteret på børsen i New York. Det er Wipro digital, der arbejder ud af New York, der står for ejerskabet til Designit.

“Vores kunder søger efter vores hjælp til at transformere deres forretninger og flytte dem i forhold til den hastige digitale udvikling. At løse disse komplekse udfordringer starter med strategisk design, der næres af en human-centreret metode med innovative teknologiske løsninger leveret af teams med både strateger, designere og ingeniører,” siger Rajan Kohli, der er Senior Vice President og global chef for Wipro Digital. Han siger videre:

“Designit tilbyder en unik mulighed for os til at bringe ressourcer sammen, som man ikke ofte finder i design-industrien – inclusive skala og global rækkevidde, en skandinavisk arv samt innovativ og award-vindende arbejde for kunderne. Designit har også udviklet en unik åben, kreativ og samarbejdende kultur, som vi vil pleje og få til at vokse.”

Designit har omkring 300 ansatte fordelt på ni globale kontorer – heraf to i Danmark. Bureauet skal fortsætte som selvstændigt brand, men får tilført nye muligheder, så de store forandringer kommer til at handle om at gribe dem og vækste endnu mere.

“Teknologien er i dag tilgængelig men vi har brug for at få designet oplevelsen på en måde, der giver mening for os og den måde vi lever på. Derfor er design i dag så indflydelsesrig og strategisk. Der er et uendeligt marked med produkter, services og systemer, der har behov for at blive forenklet og menneskeliggjort. Med Wipro Digital kan vi levere så stort som vi kan drømme,” siger Mikal Hallstrup, der i dag bærer titlen Chief Visionary Officer.

Designit ejes af både danske og udenlandske partnere. Hovedaktionærerne er dog fortsat Mikal Hallstrup, Anders Geert Jensen og David Fellah. Prisen er ikke oplyst i pressemeddelelsen, men ifølge sitet F.business kan den blive op til 650 mio. kr., når man indregner en performance-aftale over de næste tre år.

“Hvad jeg vil sige om prisen er, at vores fokus først og fremmest har handlet om at sikre den platform, som Designit arbejder ud fra,” siger Mikal Hallstrup.

Designit som koncern havde i 2014 en bruttofortjeneste på ca. 132 mio. kr. efter en vækst på godt 20 pct. samt et overskud på knap 5 mio. kr.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club