Stor fusion i kommunikationsbranchen

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Danmark får et stort nyt kommunikationsbureau, når to af branchens ældste slår pjalterne sammen.

Det er to navnkundige størrelser, som netop har indgået ægteskab i kommunikationsbranchen.

WPP bureauerne Hill+Knowlton Strategies og Burson-Marsteller fusionerer under det midlertidige navn HK-BM og bliver med fusionen et af landets største kommunikationsbureauer.

Burson-Marstellers hidtidige adm. direktør Nikolaj Buchardt (billedet) bliver administrerende direktør i det nye bureau, som tæller flere end 30 medarbejdere.

”Hill+Knowlton Strategies har med succes skabt en position i markedet som bureauet, der har ekspertise og indsigt i målgruppers adfærd og i udvikling af kreative og integrerede kampagner. Burson-Marsteller har sit stærke fokus på strategisk corporate-kommunikation, issues management og public affairs. Det er logisk at sætte de to stærke profiler i spil under ét fælles set-up,” siger Nikolaj Buchardt.

Med fusionen vil man ifølge en pressemeddelelse udnytte synergien mellem de to bureauers kompetencer i et marked, hvor efterspørgslen på kommunikationsrådgivning er blevet mere kompleks.

”Når vi lægger de to bureauer sammen, vil det give ét nyt og stærkt bureau, som kan tilbyde kunderne hele værdikæden fra den tunge strategiske rådgivning og helt ud til eksekveringen af effektive og kreative kampagner på tværs af kanaler. Vores markedsposition bliver Strategic Thinkers, Behavioral Understanders, Creative and Integrated Implementers. Det er en samlet kompetence, som markedet og vore kunder i højere og højere grad efterspørger,” fortæller Nikolaj Buchardt.

Bureauet kommer til at repræsentere både Burson-Marsteller og Hill+Knowlton Strategies på det danske marked og være en del af de to bureauers internationale og nordiske netværk.