VW-fremstød pisser kunstverden af

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

I nyt katalog for VW bruger bilmærket et værk af Ai Weiwei, som de ikke har søgt tilladelse til. Direktør for Charlottenborg Kunsthal kalder trækket for ‘virkelig dårlig stil’ og overvejer søgsmål.

På Facebook florerer der et billede fra en VW-kampagne. Billedet viser en ny orange Volkswagen-model foran Charlottenborg Kunsthal i København. Det, som folk har noteret sig ved billedet, er at der figurerer et kunstværk af den verdensberømte kunstner Ai Weiweis i baggrunden af kampagnebilledet.

Du kan se hele billedet, som er at finde i det magasin, der er sendt ud til alle VWs kunder her nedenfor;

Billedet bliver i magasinet brugt i en reportage, hvor man tester den nye VW.

Nu er billedet nået frem til Michael Thouber, som er direktør for Charlottenborg Kunsthal. I hans opslag på facebook kan du se hans reaktion på, at VW har brugt Ai Weiweis kunstværk som baggrund – uden tilladelse.

Bureaubiz har talt med direktør Michael Thouber om sagen:

“Min første reaktion er den, jeg har skrevet på Facebook, hvor jeg blev gjort opmærksom på denne kampagne, der ikke er skabt med min eller kunstnerens accept. Ud over det usmagelige i at bruge netop denne baggrund som opfordring til europæisk merforbrug, så tvivler jeg på, at det er lovligt at bruge et kunstværk som en integreret del af en kampagne uden at spørge om lov først.

Han fortsætter:

“Det er vigtigt for mig at markere, at det ikke er noget kunsthallen har noget med at gøre, og når andre bruger kunstværker i vores varetægt – uden vores viden – i kommercielle sammenhænge, så er jeg selvfølgelig forpligtet over for kunstnerne til at forsøge at beskytte deres rettigheder.”

Hvad er dit næste skridt i sagen? 

“Nu vil jeg undersøge om der er grundlag for en sag om krænket kunstnerisk ophavsret. Men uanset hvor det juridiske ender, så er det virkelig dårlig stil, og det var ikke sket, hvis vi havde kendt til VWs planer. I min tid som kanalchef på DR2 har jeg ofte hørt, at vi ikke kunne filme foran kunstværker i tv-programmer pga. kunstnernes ophavsret. Jeg tænker, at det samme må gøre sig gældende for brug i kommercielle sammenhænge. Det vil undre mig meget, hvis man kan forbinde sit brand med et kunstværk uden at aftale det med kunstneren først.”

For at høre Volkswagens syn på sagen har Bureaubiz også fanget Ulrik Drejsig, der er direktør for Volkswagen Danmark for en kommentar.

Hvordan kan det være, at I bruger Ai Weiweis værk i jeres kampagne?

“Der må simpelthen være tale om en tilfældighed. Bilen på billedet blev hentet i Tyskland og kørte rundt i København i et par timer, hvor der, som man kan se i fotoreportagen, blev taget billeder af bilen i flotte locations f.eks. Carlsberg. Så at der er taget et billede foran de orange redningsveste, kan kun være, fordi fotografen har set en flot farvekombination i forhold til bybilledet.”

Tror du, at det kan få et retsligt efterspil, at I har udgivet dette billede i jeres magasin?

“Det tror jeg ærlig talt ikke. Det har på ingen måde væres vores hensigt at hægte os på andres kommunikation. Men vi er selvfølgelig kede af, hvis vi har trådt nogen over tæerne. I så fald skal de være velkomne til at give os et ring, så vi kan indgå en dialog”, slutter en rolig Ulrik Drejsig.