Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk
Til slut til aftenens CCA blev de mest vindende bureauer fælles-fejret på scenen.

OPDATERET: 700 indsendelser, 500 gæster, 230 shortlister og 63 priser. 24 af guld, 28 af sølv og 11 gange bronze blev det til ved aftenens Creative Circle Award. Se alle årets vindere her.

Fredag aften var over 500 festemte branchre-gæster forsamlet i et lummervarmt Store Vega i København til dette års Creative Circle Award.

Dette års CCA har haft ca. 700 indsendelser og ud af dem var 230 arbejder blevet shortlistet. På aftenen blev der uddelt 63 priser. 24 af guld, 28 af sølv og 11 af bronze.

Sune Bang, direktør i Kommunikationsbureauet København, var aftenens vært –  og han var et eminent værtsvalg, da hans baggrund i reklameverdenen, gav ham masser af kærlige kasteskyts mod branchen.

Bang havde allieret sig med en masse videointerview-materiale, optaget med fag-juryen til CCA’s jury-dag, hvilet gav nogle gode branchegrin, i takt med at det åbenbarede sig, i hvor høj grad branchefolk er ens i forhold til rejsemål, transportmidler, bopæl og hvor de finder deres kærester.

Bang luftede dog skælmsk muligheden for, at han havde manipuleret med udvælgelsen af videocitaterne –  en lille stikpille til tidens eksperiment-filmtendenser, der til tider måske også klippes lidt efter behag og forudbestemte præmisser.

Udover de små video-bidder var aftenens fulde fokus på at få langet priser over disken, og de 63  hvide cirkel-statuetter fik hurtigt ben af gå på – ledsaget af dunkende discorytmer.

På aftenen var det ikke muligt for vinderne at holde takketaler, og efter at have været vidne til branchens stærkt begrænsede iver til at ytre sig fra scenen, til sidste uges DIA-show, var det lige godt det samme.

Udeblivelsen af uforberedte taksigelser gjorde tempoet højt – og publikum fik svært holdt pauser mellem deres klapsalver med scenen.

Der var en venskabelig atmosfære under hele prisuddelingen og det var det også noget af det som Creative Circle formand, Dorte Nielsen, havde fæstnet sig ved, fortalte hun Bureaubiz, da fest var blevet til efterfest på Lille Vega.

“Folk har simpelhen været så positive og glade i år. Der var sågar en, der var oppe at modtage priser sammen med at bureau han ikke arbejde på længere. Det er sådan en stemning vi gerne vil afstedkomme”, fortalte Dorte, der ligesom mange andre led lidt i varmen.

Tilbage til selve showet introducerede Creative Circle i år to nye kategorier: ‘Creative effectiveness’ og ‘Creative impact’. Disse kategorier er sat i verden for at honorere det kreative arbejde, som ‘ikke blot har bevist sin idéhøjde, men som også beviseligt har gjort en markant forskel og udmærket sig med gennem sin effektivitet’, som det lød fra Sune Bang.

I ‘Creative effectiveness’ vandt Robert/Boisen & Like-minded & Gobsmack Productions guld for “Did it for Densmark, Mom and Spies” – og i ‘Creative impact’ vandt aftenens vært søreme selv for Kommunikationsbureauet Københavns kampagne for Danmarks Indsamling: ‘Lille land, stort hjerte’.

Størst bifald af alle høstede en af aftenens afsluttende priser, CCAs ‘Achievement award’, som blev uddelt for første gang sidste år.

I år faldt prisen til Kim Meyer Andersen og Bo Linnemann, stifterne af Kontrapunkt, der har i omegnen af 30 år på bagen. De to står bag mange ikoniske danske design og logoer – f.eks for Apotekerne.

Kim Meyer Andersen og Bo Linnemann, stifterne af Kontrapunkt, vandt sammen en Creative achievement award.

Prisfesten blev afsluttet med, at aftenens mest vindende kunder og bureauer inden for design, direct, digital og advertising – blev inviteret til fællesfejring på scenen. Du kan se, hvem de største samlede vindere var nederst i artiklen.

Creative Circle Award 2017 – vinderliste
:

Corporate Identity

  • Sølv
    1508 A/S for Den Danske Scenekunstskole – ‘Seks forskellige skoler samlet i én institution’

Packaging / Non food

  • Sølv
    Lego Consumer Marketing Agency for Lego Technic – ‘The Art of engineering’

Corporate Print

  • Guld
    UncleGrey for Bolia – ‘Bolia 2017 Collection Brandbook’

Small Business Identity

  • Guld
    Studio C for Art Copenghagen –  ‘Art Copenhagen’
  • Sølv
    Kontrapunkt for Design Denmark & Danish Design Centre – ‘Danish Design Award’

Rebrand Identity

  • Sølv
    Pia Bajlum for Kadeau – ‘Restaurent Kadeau redesign’
  • Bronze
    Re-public for Dyrenes Beskyttelse – ‘Dyrenes Beskyttelse’

Print

  • Sølv
    The Orbit Agency for Cmorte – ‘Cruise Cleaning/Martian Flakes/Interstellar Shampoo

Product Print

  • Bronze
    J. Views for Norgram – ‘J.Views – 401 Days’

Outdoor

  • Sølv
    &Co./Noa for Out of home media – ‘Adblock this’

Film – Cinema & Tv

  • Bronze
    Brandhouse for Interflora – ‘Its Complicated’
  • Bronze
    DDB Copenhagen for McDonalds/Ronald McDonald Hus – ‘Lysglimt’

Posters, POS og Ambient

  • Bronze
    Another for Spar – ‘The Name Change’

Branded Content

  • Guld
    Robert Boisen & Like-minded & Gobsmack for Børnefonden – ‘Hvornår er man gammel nok?’
  • Sølv
    Robert Boisen & Like-minded & Gobsmack for Spies Rejser – ‘Do it forever’

Content Driven Campaigns

  • Sølv
    &Co./Noa og &Co. Productions for Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden – “Mindre hud i solen”

Social Driven Campaigns

  • Sølv
    CP+B Copenhagen for YouSee – ‘Lukas Graham & friends’
  • Bronze
    Satchi & Satchi for UNWAS (United Nations Mine Action Service) – ‘Mine sweeper game’

PR Driven Campaigns

  • Guld
    Robert Boisen & Like-minded & Gobsmack for Spies Rejser – ‘Do it forever’
  • Guld
    Liquid Minds & Sansir Danmark for Visit Faroe Islands og Atlantic Airways – ‘Sheep View’

Corporate Sites & Apps

  • Sølv
    Hello Monday for The Nature Conservancy, CA – ‘The Nature Conservancy, CA, CAWebsite redesign
  • Sølv
    Stupid Studios for Super16 – ‘Super 16’

Commerce Sites Apps

  • Sølv
    Hello Monday for Bendy 10 – ‘Bendy 10’

Product Sites and Apps

  • Guld
    Hello Monday for Residente – ‘Residente Website’

Informational Sites and Apps

  • Guld
    Hello Monday for National Geographic – ‘A bear’s eye view of Yellowstone’
  • Guld
    Spring/Summer for Dansk Skibsreder Forening – ‘Navigating Resonsibly’

Direct – Data Driven

  • Guld
    CB+P Copenhagen for YouSee – “Lukas Graham and Friends’
  • Sølv
    UncleGray for Cheap Flights – ‘Drag Drop and Go’

Direct – Activation

  • Bronze
    Brandhouse for Interflora – ‘Vi tar skylden’
  • Sølv
    Robert Boisen & Like-minded & Gobsmack for Spies Rejser – ‘Do it forever’

Direct Cross Channel

  • Sølv
    Robert Boisen & Like-minded & Gobsmack for Spies Rejser – ‘Do it forever’

Direct Loyalty

  • Sølv
    CP+B Copenhagen for YouSee – ‘Lukas Graham & friends’
  • Sølv
    Robert Boisen & Like-minded & Gobsmack for Tryg/Tryghedsgruppen/TrygFonden – ‘Har du reddet liv uden at vide det?’

Copywriting

  • Guld
    Envision for Aarhus Kommune, affald og varme – ‘Affaldssortering’
  • Sølv
    DDB Copenhagen (Copywriter Tim Fremmich Andresen) for Roskilde Festival – ‘City og Dreams’

Photography, Stills

  • Sølv
    Envision for Hi-Fi Klubben –  ‘Hi-Fi Klubben 2016-17’

Direction

  • Guld
    &Co. og Bacon for Momondo – ‘The DNA Journey’

Art Direction

  • Sølv
    Wichmann / Schmidt og Newland for Det Kongelige Teater – ‘Det Kongelige Teater – Mash Up’

Motion Graphics

  • Sølv
    Frame for Nike – ‘Nike Lunar Epic Flyknit’

Poster Design

  • Guld
    Studio C for 41 Shadows – ‘Hugo på bas’

User interface Design

  • Guld
    Hello Monday for National Geographic – ‘A bear’s eye view of Yellowstone’
  • Sølv
    Spring / Summer for Dansk Skibsreder Forening – ‘Navigate Responsibly’

User Experience Design

  • Guld
    Hello Monday for Residente – ‘Residente’

Use of Technmology

  • Sølv
    Trouble & Molamil for B&O Play – ‘Code the Wave’

Editorial

  • Guld
    Low for Fat Magazine – ‘Fat Magazine issue E’

Packaging Foods

  • Guld
    Wunch for Knuthenlund – ‘Godsets Mel’
  • Sølv
    CP+B Copenhagen for Carlsberg Foundation – ‘Carlsberg Rebrew Project’

Type Design

  • Sølv
    Bold Scandinavia / NoA for
  • Bronze
    UncleGrey for Fakta – ‘Fakta Typografi’ for Codan – ‘Codan typography’

Digital Driven Campaigns

  • Guld
    UncleGrey for Lust – ‘Lust for Pride’
  • Guld
    Liquidminds & Sansir Danmark for Visir Faroe Islands og Atlantic Airwaves – ‘Sheep View’

Technology Driven Promo and Activiation

  • Guld
    Liquidminds & Sansir Danmark for Visir Faroe Islands og Atlantic Airwaves – ‘Sheep View’

Digital Products

  • Bronze
    Space10, relax and we are the good guys for Space 10 – ‘Conversational Form’

Digital Service and Utilities

  • Sølv
    Magic People Voodoo people & Aiaiai for Aiaiai – ‘TMA-2 Discovery’

Digital Brand Experience

  • Guld
    UncleGrey for Weber – ‘Genesis II’

Film Internet

  • Guld
    &Co. / NoA og &Co. Productions for Momondo – ‘The DNA Journey’
  • Sølv
    &Co./Noa og &Co. Productions for Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden – “Mindre hud i solen”

Events

  • Bronze
    Wibroe, Duckert og Partners & Uitch I Scratch for Tuborg – ‘Tuborg Øl-lotteri’

Radio

  • Bronze
    UncleGray for Amnesty – ‘Fireworks from Aleppo’

Integrated Campaigns

  • Guld
    &Co. / NoA og &Co. Productions for Momondo – ‘The DNA Journey’
  • Sølv
    Liquidminds & Sansir Danmark for Visir Faroe Islands og Atlantic Airwaves – ‘Sheep View’

Creative Effectiveness

  • Guld
    Robert Boisen & Like-minded & Gobsmack for Spies Rejser – ‘Do it forever’

Creative Impact

  • Guld
    Kommunikationsbureauet København for Danmarks Indsamling – ‘Danmarks Indsamling – Lille land, stort hjerte’

Årets mest vindende i bureauer i kategorier:

Årets mest vindende i Direct:

  • Robert/Boisen & Like-minded

Årets mest vindende i Design:

  • Studio C

Årets mest vindende i Digital:

  • Hello Monday

Årets mest vindende i Advertising:

  • &Co.

Årets mest vindende i kunder i kategorier:

Årets mest vindende kunde i Direct:

  • Yousee

Årets mest vindende kunde i Design:

  • Bolia

Årets mest vindende kunde i Digital:

  • Weber

Årets mest vindende kunde i Advertising:

  • Momondo
 Hvis du har en kommentar til arrangementet eller priserne – så skriv nedenfor.

Kommentarer