Creuna fyrer ledelse og kunder i København

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Fremover skal bureauet styres af direktøren i Aarhus. I København vil der være en halv snes medarbejdere.

Creuna har længe fastholdt positionen som Danmarks mest kendte digitale bureau. Men i den sidste række år har bureauet været mest kendt for en lang deroute med store underskud til følge.

Dog ikke i Aarhus. Her er man gået frem i flere år, og også i år vil man præstere godt i Creuna Aarhus.

Nu har koncernens ledelse så mistet troen på, at det københavnske kontor, der engang fyldte godt op på flere etager i Hammerensgade, kan finde tilbage til tidligere tiders styrke.

Derfor har man besluttet at skære til og fokusere forretningen. Det betyder et farvel til ledelsen i København, en håndfuld medarbejdere og en håndfuld kunder.

I stedet vil Creunas direktør i Aarhus, Roar Nissen, fremover være Mr. Creuna i Danmark.

Tilbage i København vil være ca. 10 medarbejdere, der skal ledes af Senior UX-konsulent Helle Jensen, som kommer fra Aarhus-kontoret. I Aarhus vil der være to teams med hver sin leder, og de tre team-ledere vil indgå i bureauets 7-mand store ledelse med Roar Nissen i spidsen.

Beslutningen betyder et farvel til Nikolaj Opstrup, der har været adm. dir. for København siden januar 2015, samt Birgitte Nielsen.

”Trods en dedikeret indsats er det ikke lykkedes at vende udviklingen for Creuna i København. Derfor har vi nu valgt at tage afsked med ledelsen og en række medarbejdere og kunder. Vi har samtidig valgt at give ansvaret for hele Creuna Danmark til ledelsen i Aarhus, der de sidste par år har vist imponerende fremgang. Vi er overbeviste om, at denne beslutning vil gøre os til en endnu stærkere strategisk partner,” siger koncernchef Arne Hjeltnes.

De mange kvadratmeter i København har i en årrække været en økonomisk belastning for Creuna, men Roar Nissen fortæller, at man har fået løst det problem, og at man nu ikke har flere kvadratmeter end, man har brug for.

Han fortæller videre, at årsagen til, at man har sagt farvel til nogle kunder er, at man ønsker et skarpere fokus.

“Vi var glade for kunderne og tjente også penge på dem. Men når man ønsker at fokusere, så må man også være parat til at træffe den slags beslutninger,” siger Roar Nissen og fortsætter:

”Creunas nye strategi handler om en mere fokuseret tilgang til markedet, og en insisteren på at arbejde strategisk med customer experience. Det samme fokus skal nu implementeres på kontoret i København. Samtidig har det været vigtigt for os at skabe en enhed, hvor alle har nok at lave. Derfor har vi desværre måttet tage afsked med en god håndfuld medarbejdere og kunder. Til gengæld tror vi oprigtigt på, at vi nu har et sundt fundament at bygge videre på.”