Blom: Er folkelige film ikke fine nok til danske juryer?

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Kreativ direktør i Anew, Jakob Blom, synes at det er pudsigt, at bureauets internationalt prisbelønnede Stryhns-film vinder priser alle andre steder end i Danmark.

Torsdag fik Anew og produktionsselskabet M2film en sølv og en bronze for deres Skurvognen-film for Stryhns leverpostej, da det internationale awardshow New York Festivals kårede verdens bedste arbejder.

Sølvet kom i kategorien i ‘Sound Design’ og bronzen faldt i kategorien ‘Humour’.

De to priser er blot to i en lang række af internationale shortlister og priser. F.eks er Skurvognen den eneste danske film shortlistet ved Cannes Lions, og den har vundet 2 x guld ved Epica, bronze ved London International Awards og for nylig en bronzeblyant til D&AD.

Den kække lydbaserede 30-sekunder korte film går internationalt og lyder titlen ‘Food for men’.

Hvis du ikke har set den, eller skal have den genopfrisket, så kan du se den her:

Ingen leverpostejs-priser i DK
Omtrent 24 timer efter de to nye tilføjelser til Skurvognens pris-CV, stod 500 brancheprofiler og modtog i alt 63 priser til dette års Creative Circle Awards i Vega.

Til CCA har Stryhns-filmen end ikke kunnet opnå en shortlist. Og tidligere på året ved True Award blev det kun til to shortlister – ingen priser.

Bureaubiz har spurgt Anews kreative direktør, Jakob Blom, hvorfor han tror, at Stryhns filmen ikke har fået fodfæste ved de danske awards.

”Det har jeg ærlig talt svært ved at svare på. Men jeg ser en tendens, der peger på, at når film bliver folkelige, så er det ikke fint nok. I Danmark vil vi hellere hylde det smalle, end det der rammer bredt”.

Hvordan har du det med det at Skurvognen går tomhændet fra den danske ’award-season’?

”Jeg har det helt fint. Vi er jo ikke ligefrem blevet snydt.”

Efter efter kort tænkepause fortsætter Jakob:

“Når det så er sagt, kan man måske synes, der går lidt ’professor jury’ i den nogle gange. Reklame skal jo ikke sættes op på en piedestal som en højere videnskab. Basalt set skal reklamer sælge varer for kunden eller flytte holdninger hos forbrugeren – det er et håndværk. Men det er lidt som om, at branchen honorerer reklamer til sig selv og ikke til folket. Det var lidt det samme dengang, jeg lavede Harry-reklamerne for DSB”.

For nylig udtalte næstformand for CCA, Stig Lauritzen, i Markedsføring, i forbindelse med shortlisterne til CCA i kategorierne Film, TV og Bio, Internet og Direction – følgende:

”Den klassiske humor, den filmede vittighed, folkekomedien, pik og patter-humoren er ikke længere tilstede. Der er stadig meget humor, den er bare meget mere intelligent og intelligent eksekveret. Blandt andet er humoren til stede i den lange række af film, som er  eksperimenter. Det er der flere gode eksempler på”.

Hvad tænker du om den udmelding?

”Jeg synes måske, det er lidt selvforherligende, at man nærmest kalder klassisk humor for uintelligent. Selvom nogen har lavet et par fremragende eksperiment-film med humor i, er klassisk humor som Monthy Python eller geniale Cannes-vindere som fx Budweiser – vel ikke uintelligente”.

Her kan du se Budweisers Cannes-vinder, som Blom refererer til:

Eksperimentfilm er en trend
Jakob Blom har også fæsnet sig ved den herskende tendens, at reklamer der indeholder eksperimenter pt. er dem, der har bedst fat til pris-uddelingerne i Danmark:

”Eksperimenter er en trend ligesom skjult kamera var det i 80’erne. Og det er super fint. På Anew har vi også lige lavet et eksperiment for Peter Larsen kaffe, hvor vi med skjult kamera tester, om man kan smage god samvittighed. Og det er både sjovt og overraskende. Men det er jo ikke ensbetydende med, at alle vores fremtidige film bliver eksperimenter eller at det pludselig er den eneste form for humor, der skal have sin gang på dansk jord.”

Blom fortsætter:

“Det kommer nok stadig til at hedde Cirkus-revyen og Nykøbing revyen – og ikke Cirkus-eksperimentet og Nykøbing-eksperimentet. Men selvfølgelig er der ikke pris-materiale i ‘prutte-humor’, medmindre prutten er anvendt på en helt ny og overraskende måde. Og med hensyn til Stryhns, så er det jo netop brugen af et lyd-univers, der er det overraskende og universelle. Og det har man åbenbart taget til sig ude i den store verden”.

Her kan du se Anews bud på en eksperimentfilm:

Visninger > Priser
Selvom Anews Stryhns-film ikke har vundet nogle priser i Danmark, så har den alligevel nydt stor succes indenlands, hvis man ser på andre parametre end priser.

Det glæder Jakob Blom:

“‘Skurvognen blev set 250.000 gange på Facebook de første to uger – og det med en medie-investering på under 2.000 kr. Så der er tilsyneladende mange herhjemme, der stadig er glade for at få et godt grin på bare 30 sekunder omkring noget så almindeligt som leverpostej”.

Her kan du se de priser som Skurvognen/Food for men er blevet shortlistet til, eller har vundet hidtil, rundt om i verdenen:

Cannes Lions
Stryhns – Food for Men – Film-  Shortlist

London International Awards
Stryhns – Food for Men – Direction- Bronze
Stryhns – Food for Men – Sounddesign – Finalist

True Award
Stryhns – Skurvogn – Bedste Film – Shortlist
Stryhns – Skurvogn – Bedste Sounddesign – Shortlist

Eurobest
Stryhns – Food for Men – Film – Shortlist
Stryhns – Food for Men – Sounddesign – Shortlist

Epica
Stryhns – Food for Men – Film – Guld
Stryhns – Food for Men – Sound design – Guld

New York Festival              
Stryhns – Food for Men – Crafts/Humor –  3. Prize Award (Bronze)
Stryhns – Food for Men – Crafts/Sound Design – 2. Prize Award (Sølv)

D&AD
Stryhns –  Food for Men – Sound Design – Yellow Pencil (Bronze)

Synes du, at der er ræson i det Jakob Blom siger – eller er du uenig? Kom med en kommentar nedenfor.