Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk

Ny DDB-kreeret kampagne, for taxi-app'en Moove, skal vise absurditeten i det eksisterende taxameter system.

Mens debatten om den nye taxalov fortsætter, gør taxaselskabet 4×48 TaxiNord/DanTaxi op med det klassiske taxameter-system.

Kampagnens tre film er optaget med skjult kamera og tager udgangspunkt i tankeeksperimentet:

Vi accepterer taxameteret som betalingsmodel i taxaen, men ville vi egentlig gøre det, hvis det blev brugt andre steder?

Kampagnens omdrejningspunkt

En af de særlige features ved Moove-app’en, der samtidig adskiller den fra konkurrenten Uber og sædvanlig taxa-kørsel, er  at den tilbyder kunderne mulighed for at acceptere en fast pris, inden turen starter.

Dette faktum blev omdrejningspunktet for Moove kampagnens tre film.

Filmene er optaget on location og tager taxameteret ud af hyrevognen og implementerer det i andre dagligdags sammenhænge.

Her kan du f.eks. se, hvordan folk på en bar reagerer, når prisen på deres velskænkede fadøl, pludselig afhænger af, hvor længe bartenderen er om at servere den:

Taxametertanker

Bureaubiz har talt med Thomas Erichsen, managing director hos DDB Copenhagen.

Han fortæller om baggrunden for kampagnen:

”Med de her film, ville vi gerne lave en slags opgør med taxameteret. Vi ville gerne vise det latterlige ved taxameteret. Det giver jo ikke mening, at du som kunde betaler ekstra for dårligt vejr, vejarbejde eller at du sidder fast i en trafikprop. Jeg betaler jo heller ikke mere for min mælk, når jeg er ude og købe ind, bare fordi det er myldretid i supermarkedet”.

Start-up tilgang

DDB har været hyret til at hjælpe Moove med deres markedsføring siden appens lancering tilbage i december. Men tilgangen til samarbejdet med kunden, har i dette forløb været anderledes end normalt for DDB.

”Med et begrænset budget og få egne ressourcer hos kunden, har vi fra starten betragtet Moove som en startup-virksomhed, hvor vi som en del af teamet har stået for alt fra kommunikationsstrategi til kanalstrategi, indrykning og løbende optimering. Det er ikke noget vi normalt gør, men her gik vi anderledes til værks og vi har lært en masse nyt på rejsen”, siger Thomas Erichsen.

Moove-kampagnes tre film er tænkt til de sociale medier og udover barfilmen, er der en film med setting i en børnehave og en der foregår på et rejsebureau.

Du kan se filmene her:

Rejsebureau:

Børnehave:

Kommentarer