Et nyt kuld mentorer står klar

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Mashup-netværket har efter et succesfuldt første forløb sat mentorholdet til en ny omgang. Ambitionen er fortsat – skridt for skridt – at hæve branchens faglige niveau.

Ambitionerne var høje, da mentornetværket Mashup blev lanceret i februar i år: Mentorordningen skulle hæve det faglige niveau hos den enkelte specifikt og i kommunikations- og marketingbranchen generelt.

Nu er der gjort status over det første forløb, som netop er blevet afsluttet efter fem måneder med i alt ni mentor/mentee-par. Og ambitionen er den samme:

”De tilbagemeldinger, vi har fået fra ni afsluttede forløb, lader ingen tvivl herske om, at alle er blevet bedre fagligt og mentalt rustet til at accelerere deres karrierer. Det er jo små skridt, men hvis bare de her mennesker giver det videre til deres netværk, så er vi godt på vej,” siger Mikkel Rossing.

Han er head of strategic partnerships hos Mindshare og står bag Mashup sammen med Nanna Elming, som er digital rådgiver hos Primetime, og Stine Aagaard, der er social media manager hos Aller Client Publishing.

Som nyuddannede inden for kommunikation og marketing savnede de selv nogen til at hjælpe dem med at vælge til og fra i en verden af muligheder.

Rustet til en ny virkelighed
Carina Frank, der var mentee i første forløb, fortæller, at hun i kraft af mentorordningen har udviklet sig som både menneske, medarbejder og kommunikatør:

“Som nyuddannet har man enormt mod på at erobre branchen og virkelig vise sit værd. Realiteten er dog, at erobringstogter sommetider kan give knubs – knubs, man som grøn på arbejdsmarkedet kan have vanskeligere ved at tackle. Mit forløb i Mashup har i den grad rustet mig til min nye virkelighed. Jeg er blevet udfordret på min tankegang, og jeg har fået velovervejede, velmenende og meget vigtige skub i den rigtige retning.”

Målsætningerne har været lige så forskellige som deltagerne, fortæller Mikkel Rossing. En har ønsket sparring i forhold til work/life-balance, en ville gerne have bedre gennemslagskraft hos sin chef og mange ville gerne være klogere på samspillet mellem bureauer og kunder.

”Det har været sjovt at høre om, hvor forskelligt mentorforløbene har kørt. Nogle er mødtes hver anden uge til en kaffe efter arbejde, nogle mødtes altid på Glyptoteket og gik rundt og snakkede og så videre. Vi vil bare gerne sætte en ramme, og den kan de jo så arbejde inden for, så det passer dem selv bedst.”

Man får noget igen
Lisbeth Chawes, der er direktør for marketing & partnere hos softwarevirksomheden Komfo, har været mentor i første forløb og har ikke været i tvivl om, at hun ønskede at fortsætte som Mashup-mentor:

”Jeg har et klart motto: Man skal give, før man kan få. Så det er egentlig helt grundlæggende for mig i mit liv og en kæmpe motivationsfaktor at dele mine erfaringer på kryds og tværs. Det giver mig energi at få overført de værktøjer, der har virket for mig.”

Og man får noget igen, understeger Lisbeth Chawes.

”Min mentee kommer med helt friske øjne – og jeg bliver udfordret på, hvordan nyuddannedes syn er på blandet andet jobmarkedet. Det betyder rigtigt meget i relation til mit syn på rekruttering, employer branding etc.”

Hun har sågar ved flere lejligheder bedt sin mentee om feedback på helt konkrete arbejdsopgaver.

”Man kan ligefrem tale om ’reverse mentoring’, der dækker over, at man kan få lige så meget værdi ud af de unge, som de kan få ud af os. Det er jo smukt og meningsfyldt – og præcis, hvad jeg mener har været tilfældet!”

Klar med nyt forløb
Næste mentorforløb skydes i gang i begyndelsen af september, og det er muligt at søge om at blive mentee til og med onsdag den 16. august. Mentorholdet er udvidet til 12 og omfatter både gengangere og nye ansigter i forhold til det første forløb.

Mashups mentorhold ultimo 2017
Frederik Scholten, Head of Marketing & CRM, 3 Danmark
Kim Larsen, Kommunikationschef, Danske Bank
Line Skafte Wilkens, CEO & Partner, Patchwork Group
Peter Hædersdal, Senior Brand Manager, Coca Cola
Anita Baun Hørdum, Director, Lead Agency
Verner Bager, Strategic Director, Mindshare
Tina Mellergaard Jensen, Head of Social, Landbrug & Fødevarer
Lisbeth Chawes, Director of Marketing & Partners, Komfo
Geske Fischer-Hansen, Kommunikationschef, Digitaliseringsstyrelsen
Christina Brandis, Senior Brand Activation Manager, Danske Bank
Rasmus Fisker, Content & Strategy Director, MediaCom MBA
Ib Konrad Jensen, Kommunikationsrådgiver, selvstændig