Stor fusion: Wunderman overtager 1/3 af AdPeople

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Alt andet end Dell-forretningen flyttes til Wunderman, og AdPeoples øverste chef gennem fire år, Emre Gürsoy, stopper.

Wunderman tager nu et ekstra hug op i størrelse, og vil dermed kandidere til at blive Danmarks største bureau – hvis man ser bort fra de store mediabureau-grupper.

Det er resultatet af en betydelig fusion. Wunderman lægges sammen med en del af AdPeople. Det bliver skønsmæssigt en tredjedel af AdPeople, det drejer sig om, og bedømt på 2014-regnskabet vil det tilføre ca. 20 mio. kr. til Wunderman.

Selvom det ikke er en fuldstændig fusion mellem AdPeople og Wunderman, så er bureauerne så store, at blot det at fusionere en tredjedel af AdPeople med Wunderman vil høre til de større i bureaubranchen.

Begge bureauer ejes af WPP, og inden for organisationen er AdPeople faktisk placeret som en del af Wunderman.

Den resterende del af AdPeople er den del, der servicerer Dell, og den vil fortsætte som AdPeople.

Emre Gürsoy, der har stået i spidsen for AdPeople de seneste fire år, har været en af drivkræfterne bag fusionen, men han vælger at stoppe efter at have været med hos AdPeople siden 2003.

I stedet indtræder han i Wundermans bestyrelse.

Emre Gürsoy har været drevet af en iagttagelse af, hvordan konkurrencesituationen udvikler sig på markedet.

”I dag ser man nogle helt nye og meget økonomisk stærke spillere, som f.eks. de store revisions-selskaber, der bevæger sig ind på den digitale scene i kraft af den fusion af data-kilder der sker. Jeg tror, at man skal have muskler for at klare sig her,” siger Emre Gürsoy.

Fusionen kommer i forlængelse af, at de to bureauer har knyttet sig tættere til hinanden. Emre Gürsoy fortæller, at man hos AdPeople i det seneste halvandet år har arbejdet efter en strategi indeholdende to nøgleområder:

  1. Skabe en solid platform for vækst gennem digitale kompetencer, nye medarbejdere og merværdiskabende løsninger.
  2. Etablere et stærkt samarbejde med Wunderman Danmark.

“Da resultaterne i forhold til vækst stod klart i slutningen af 2015 besluttede vi at gå videre med integrationen. Jeg har arbejdet tæt sammen med både globale og regionale teams fra netværket for at planlægge integrationen for vores danske såvel som andre kontorer i netværket. Vores lange relation og samarbejde med Wunderman, er naturligvis også en stor fordel i den proces,” siger Emre Gürsoy.

Han fremhæver, at de to bureauer har udviklet sig på en sådan måde, at de er blevet mere og mere komplementære.

“Vi har begge mange internationale kunder, så der er ikke kundekonflikter, og når man kigger på kompetencer, så passer vi rigtig godt til hinanden – nærmest som yin/yang,” siger Emre Gürsoy og fortsætter:

”Begge selskaber har digital marketing som kernekompetence, og vi ser flere komplementære områder, hvor en integration vil skabe enorm værdi for vores kunder. Det er en oplagt mulighed som understøttes af vores kulturer, kundeporteføljer, tekniske spidskompetencer, software produkter og talent i verdensklasse, hvilket gør integrationen nemmere.”

Dell fortsætter i AdPeople-regi

Emre Gürsoy fortæller videre, at fusionen ingen konsekvenser får for AdPeoples Dell-forretning, der udgør 2/3 af forretningen og fortsætter i AdPeople-regi.

AdPeople har et stort og højt specialiseret team i såvel København som Dhaka, som servicerer Dell, men Dell bliver også serviceret fra andre lokationer, og dette arbejde bliver nu i højere grad alignet globalt.

Wunderman havde i 2014 en bruttoavance på 127 mio. kr. og et overskud på 31 mio. kr. AdPeople havde en bruttoavance på 62 mio. kr. og et overskud på godt 11 mio. kr.

Det er således to økonomisk solide bureauer. 2015-tallene er endnu ikke kendt, men Emre Gürsoy har tidligere varslet, at AdPeople har haft et godt år.