Strategien halter i mobilmarkedsføring

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Hverken de strategiske overvejelser eller effektmålingen står ifølge en ny international undersøgelse mål med stadig større budgetter afsat til mobilmarkedsføring.

Selvfølgelig skal vi være på mobil! Stadig flere annoncekroner sættes af til mobilplatformen, men noget tyder på, at det ikke sjældent sker mere eller mindre i blinde.

Mens 83 pct. af 548 adspurgte marketingfolk på tværs af Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA) forventer at øge deres mobilbudget inden for det næste år, har kun knap to ud af tre en egentlig strategi for mobilannonceringen.

Det viser en undersøgelse fra onlineanalysevirksomheden WARC (World Advertising Research Center) og den globale Mobile Marketing Association, som nu i to år sammen har kortlagt mobilmarkedsføring i EMEA-regionen.

Amy Rodgers, der er research editor hos WARC, ser en interessant udvikling i brugen af mobil som markedsføringskanal:

”Resultaterne afspejler et marked, som ser potentialet i mobil og investerer herefter. Mobilbetalinger og mcommerce spiller en betydende rolle, og det bliver interessant at se, om de intenderede investeringer i mobilteknologi resulterer i en øget modenhed i forhold til mobilstrategi og -integration i det kommende år.”

Bekymring om effekten
Den største barriere i forhold til mobilmarkedsføring synes ifølge de adspurgte branchefolk at være effektmåling.

Ikke desto mindre forventer man vækst på området i de kommende år, blandt andet i form af mobile wallets, virtual reality og augmented reality, ligesom brugen af The Internet of Things og smart home technologies ventes næsten fordoblet fra 32 pct. i år til 61 pct. i 2022.

Undersøgelsen viser i øvrigt, at den finansielle sektor anses som den mest innovative for så vidt angår mobilmarkedsføring, mens mægtige Coca-Cola sætter sig på tronen som det mest innovative brand.