Image-analyse: Suveræn digital vinder med højdespringer på 2. pladsen

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Magnetix er suveræne, men der bliver flyttet rundt på de efterfølgende pladser, hvor to bureauer hopper op på listen.

For fire år siden overtog Magnetix imagetronen blandt de digitale bureauer. Og den har bureauet ikke sluppet siden.

Magnetix er i samme periode blevet dobbelt så store, og dermed Danmarks største digitale bureau.

Imagetronen har man grebet så godt og grundigt fast i, at det er svært at se, hvem der kan true førstepladsen – også selvom den konkrete score er faldet lidt tilbage.

Men til det er der ikke meget andet end at konstatere, at selvfølgelig vokser træerne ikke ind i himlen, og Magnetix er blevet så store og stærke, at et lille fald i score kan forekomme næsten uundgåeligt.

Til gengæld er der alt andet end stabilitet på de efterfølgende pladser i årets MyImage, der produceres af MyResearch.

Årets klare højdespringer er 1508, der er gået fra en 10. til en 2. plads. Det skal dog bemærkes, at kigger man lidt flere år tilbage, så er det sidste års 10. plads, der skiller sig ud. Bureauet har normalt ligget i Top 5.

Think Digital – der nu blot hedder Think – er et nyere bureau, der kom med første gang sidste år. Premieren blev til en flot 6. plads, som nu er blevet til en 3. plads.

Kigger man på bureauets økonomiske udvikling, så er fremgangen ikke en overraskelse. Bureauet fremstår som en markant succeshistorie i den danske bureauverden.

Ikke tilfældigt hop

Selvom 1508 traditionelt har ligget højt, så er der dog tale om et ordentligt hop, og bureauet har ikke før ligget så højt.

Turen ned og op er dog ikke helt tilfældig, mener partner og co-founder, Line Rix.

“Vi har i de sidste par år arbejdet på at gennemføre en ændret strategi, hvor vi har bevæget os fra at være et mere traditionelt digitalt bureau med fokus på websites, intranet etc til at være et bureau med fokus på digital transformation og digitale services,” siger Line Rix og fortsætter:

“Det er et ret betydeligt skifte, hvor vi både har skullet udvikle organisationen, dens fokus og rekruttere nye kompetencer. Det har også påvirket kundeporteføljen, og derfor er det naturligt, at man i den første periode kan se en negativ effekt i opfattelsen af os.”

Line Rix er dog selvsagt glad for den nye placering, som hun opfatter som en bekræftelse på, at satsningen har været rigtig.

“Det er et marked med store muligheder. Der er stor efterspørgsel på ydelserne. Det har kostet på bundlinjen at gennemføre den nye strategi, men her ved indgangen til 2017 oplever vi en meget stærk ordre- og kundeindgang, som meget godt matcher fremgang i imagemålingen,” siger Line Rix og fortæller, at bureauet også har investeret i at kommunikere strategien til markedet.

Succes med morgen-booster

“Vi har sagt, at vi vil være thought leader og det har vi valgt at kommunikere gennem et morgen-booster koncept, hvor vi ca. hver 3. uge inviterer til et fagligt arrangement på højt niveau. Der foregår absolut ikke noget salg på arrangementerne, og de har været en stor succes med stor efterspørgsel fra både kunder og ikke kunder. Vi har 8000 følgere i vores Morgenbooster gruppe på Linkedin,” siger Line Rix.

1508s nye fokus er i øvrigt et område, hvor man også finder bureauer som Hello Group og Think Digital, der også begge gør sig bemærket i toppen af image-listen.

Da Magnetix for fire år siden overtog imagetronen, var det Creuna, der blev skubbet fra den. Selvom bureauet siden har præsteret regnskabstal i gyserklassen, så holder man fortsat fast i Top 5. Det skal dog bemærkes, at det i høj grad har været i København, at Creuna ikke har kunnet få det til at fungere. Creuna i Aarhus har hele tiden været velfungerende, og derfor behøver det ikke være så overraskende, at bureauet fortsat har en stærk placering.

Top 5 MyImage

  1. Magnetix (1)
  2. 1508 (10)
  3. Think Digital (6)
  4. Creuna (3)
  5. Hello Group (4)

Top 5 Brandstyrke

  1. Magnetix (1)
  2. Creuna (2)
  3. 1508 (9)
  4. Think Digital (7)
  5. IIH Nordic (8)

Top 5 Brandposition

  1. Magnetix (2)
  2. Vertica (1)
  3. Think Digital (10)
  4. 1508 (11)
  5. Hello Group (16)

Top 3 kvalitative parametre

Gode til at skabe resultater

  1. Vertica
  2. Magnetix
  3. Hesehus

Strategisk stærke

  1. Magnetix
  2. Hello Group
  3. Think Digital

Gode til at integrere kommunikationsløsninger

  1. Combine
  2. Magnetix
  3. 1508

Adskiller sig markant fra andre digitale bureauer

  1. 1508
  2. Magnetix
  3. Vertica

Gode til at samarbejde med andre bureautyper

  1. Think Digital
  2. Frankly
  3. Magnetix

Kreativt stærke

  1. Hello Group
  2. 1508
  3. Frankly

Har mange digitale specialkompetencer

  1. Vertica
  2. Magnetix
  3. Novicell

Har gode web-analytics kompetencer

  1. IIH Nordic
  2. Impact
  3. Novicell

Gode til at anvende den seneste digitale viden

  1. Vertica
  2. Think Digital
  3. In2media

MyImage er udført af MyResearch. 708 marketingansvarlige har svaret (704 sidste år). Det er en svarprocent på 21. Den største gruppe blandt respondenterne udgøres af Marketingdir./chef mens de næststørste udgøres af Brand/Category manager samt Online/Eb-manager. Den samlede image-score bygger på to overordnede parametre: BrandStrength, der bygger på kendskab til bureauet, lysten til at invitere bureauet til pitch og momentum, som er lysten til at invitere til pitch korrigeret for bureauets kundeandel. BrandPosition, der bygger på i hvilket omfang annoncører mener ni image udsagn passer på bureauet. Du kan læse mere om analysen og bestille rapporterne på www.myresearch.dk