To digitale bureauer fusionerer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Mikkel DeMib har i mange år været search-nørd. Nu skal han stå i spidsen for et nyt bureau med et bredere sigte og store ambitioner.

DeMib.com beskrives som rendyrket search-bureau, mens Deducta Search rent faktisk har et lidt bredere afsæt. Der er dog ingen tvivl om, at der er et særligt fokus på search, når de to bureauer nu fusionerer under navnet Waimea.

Og ligeledes er der heller ingen tvivl om, at ambitionerne er til meget mere – både i størrelse og kompetencer.

“En af grundene til, at vi går sammen er, at vi mener, vi langt bedre kan vokse og udvikle det bureau, vi gerne vil skabe. Vi er nu 8 mand og det er alt andet lige et bedre udgangspunkt for at vokse end to bureauer med det halve,” siger Mikkel DeMib Svendsen, der kommer til at stå i spidsen for bureauet.

Ejerskabet til Waimea vil være placeret hos ham, hans partner i DeMib.com, Jens Ole Kjærgaard-Hansen samt Trifina Holding, der er tidligere SAS-direktør Jørgen Lindegaards selskab.

Med fusionen er det således et endegyldigt farvel til navnet Deducta – det bureau som Jørgen Lindegaard investerede i for 4-5 år siden – dog uden at lykkes med at skabe en turnaround.

For 2 år siden købte Trifina så Just-Search og omdøbte det til Deducta Search – men det navnefællesskab har ikke været godt for bureauet, og nu siger man så endegyldigt farvel til det.

Ideen er at gøre Waimea til en fast digital rådgiver, der tager udgangspunk i den enkelte kundes behov og sikrer maksimal effekt af kundernes digitale tilstedeværelse.

“Nogle kunder vil gerne brande virksomheden, andre vil gerne sælge specifikke produkter. Nogle henvender sig til et erhvervssegment, mens andre er forbrugerorienterede. Mange af de eksisterende tilbud tager udgangspunkt i værktøjet frem for behovet,” siger Mikkel DeMib og fortsætter:

“Men indenfor digital synlighed er der ingen one-size-fits-all-løsninger. Vi tager udgangspunkt i virksomhedens digitale kernefortælling og forstærker den på de relevante platforme. Sommetider kræves en bred synlighed, andre gange skal vi ind og ramme en helt snæver niche. Ambitionen er, at kunderne slipper for den trial-and-error-tilgang, der har hvilet som en skygge over de digitale markedsføringsbudgetter i årevis.”

Mikkel DeMibs cv antyder en mere iværksætter-orienteret person, der er involveret i flere forskellige projekter. På Linkedin kalder han da også sig selv for “founder, ideologist, investor and/or expert and advisor.”

Nu hedder fokus dog Waimea.

“Vores ambitioner er store. Vi vil dække bredere og derfor skal vi også være større. For at lykkes er ambitionen, at vi om nogle år er et bureau på 20-25 mennesker. Det er den opgave, der nu er mit fokus. Men jeg er mere faglig end administrativ og derfor kan det da godt være, at vi skal kigge på rollefordelingerne, når vi er blevet noget større” siger Mikkel DeMib og tilføjer, at ambitionen handler om organisk vækst.

“Og baseret på gammeldags købmands-skab. Vi skal ikke bruge penge, vi ikke har. Og det gælder også nu. Vi starter heldigvis med at være i positiv drift,” siger Mikkel DeMib.