Årets bureau i USA valgt på gamle dyder

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Godt solidt kontaktarbejde er noget af det, der fremhæves i forbindelse med valget af McGarryBowen som Årets bureau i USA. OMD blev Årets mediabureau. Også hæder til DDB Stockholm.

Twitter, Facebook, CoCreation, kanaluafhængig kreativitet. Buzz-words er der nok af, og selvom de alle handler om grundlæggende forandringer af bureauverdenen, så er det ikke dem, der fremhæves i forbindelse med det i dansk sammenhæng ukendte amerikanske bureau, McGarryBowen.

Det store amerikanske fagblad, AdvertisingAge har netop kåret bureauet som Årets Bureau 2009, og det er kontaktarbejdet, der fremhæves først.

“Bureauet har i 2009 demonstreret en forståelse for, hvad mange af “konkollegaerne” i bureaubranchen glemmer hurtigt. Trods de fundamentale og vedvarende forandringer i bureaubranchen, er der fundamentale ting – som f.eks. sund håndtering af bureauets kunder – der aldrig forandrer sig”.

AdAge fortæller f.eks. om, at da bureauet mistede sin “founding client”, et meget betydeligt budget fra Verizon, var John McGarry’s reaktion at invitere kunden på frokost – og i øvrigt i de kommende år gøre sig umage med at fastholde relationen.

Selvfølgelig kan et bureau ikke overleve alene på godt kontaktarbejde – det kreative produkt skal også være i orden. Og McGarryBowen har da også sine cases i orden, noterer AdAge, som endvidere citerer en kunde – Dana Anderson, der er senior VP marketing hos Kraft – for at bureauet ikke kun er old-world. Det rider f.eks. med på forandringerne i forhold til en mere involverende samarbejdsform med kunderne.

Kraft er et af de firmaer, der har flyttet forretning til McGarryBowen, som i kriseåret 2009 fik new-bizz for omkring 3 mia. kr.

Den danske bureaukonsulent, Dan Hestbæk, noterer, at valget af McGarryBowen understreger betydningen af relationer.

“Selvfølgelig skal kompetencerne være i orden, men i fokus på kompetencer kan man let overse, at bureaubranchen fortsat er people’s business – ikke blot på bureauerne men også i relationerne til kunderne. Relationer er vigtige og værdifulde, og vi siger ofte til vores kunder, de skal forberede sig med hjernen og vælge med hjertet”, siger Dan Hestbæk.

Hos mediet Creativity er der også valgt Årets bureauer, og her var der et nordisk islæt, idet DDB Stockholm kom ind på en 5. plads – først og fremmest på grund af “Rolighetsteorin” for VW.

De øvrige Top 5 bureauer er: Goodby, Silverstein & Partners, Droga 5, Crispin Porter Bogusky og Big Spaceship.

Samtidig med valget af Årets reklamebureau er Årets mediabureau også blevet kåret, her faldt AdAge’s valg på OMD.

Bureauet har vundet forretning for ca. 4 mia. kr. og lanceret en række nye services. Men AdAGe fremhæver først og fremmest Ignition Factory som årsagen til meget af det banebrydende arbejde for kunderne, som bureauet har stået bag.

F.eks. er det lykkedes OMD at knække koden at bruge Kindle som reklamemedie.

I Danmark toppede OMD i Bureaubiz’ imageanalyse, MyImage, som er udarbejdet af MyResearch i samarbejde med Dansk Annoncørforening.