På overfladen ligner det måske en fodfejl fra Hjaltelin Stahl’s side, at der opstår problemer omkring anvendelsen af billedet af Helle Thorning Schmidt og Villy Søvndal i Venstres helt nye kampagne. Ethvert bureau ved vel, at man selvfølgelig skal sørge for alle tænkelige tilladelser til at anvende materiale i en kampagne.
Men alt er ikke altid, hvad det foregiver, og i går kunne man på tv se den tidligere spindoktor for Lars Løkke Rasmussen, Søs Marie Seerup optræde med en kommentar, der kan tegne et helt andet billede, af, hvad der er foregået.
Hun konstaterede, at det er en kalkuleret risiko, for det er selvfølgelig umuligt at spørge om lov til at bruge billeder i en sådan politisk kampagne.
Det er heller ikke sket, når Claus Hjorth er blevet iklædt en kjole eller når Pia Kjærsgaard har fået BjørneBande maske på.
Hos Hjaltelin Stahl kommenterer man – næppe så overraskende – ikke kampagnen. Men Søs Marie Seerup får peget på en særlig problematik i politisk kommunikation i forhold til køb af rettigheder.
Fotografen bag billedet af Helle og Villy er købt og betalt af S og SF for at tage billederne. Hvor lang tid ville der gå, før de var varskoet, hvis man havde spurgt ham, om man måtte købe billederne, og hvad man ville anvende dem til?
Men selvfølgelig kan Venstre ikke gå ud og sige, at det var man forberedt på. Spillet skal spilles.
Om kampagnen og den kalkulerede risiko så er klog kommunikation, er en helt anden diskussion, som vi ikke skal kloge os på her.
Men anskuer man det i forhold til, om budskabet er kommet ud, så ligner det en succes.
Omtalen har været massiv, og jo mere den fortsætter – også om brugen af billedet – desto mere etableres silhuetterne i en finerplade som en kendt figur.
Allerede i dag kører Venstre kampagner med finerplader uden billeder. Hvis de fleste ved, hvad det forestiller, så er det lykkedes Venstre på 1 dag at gøre Villy og Helle til nogle ansigtsløse finérplader.
Hvis folk så endda kan kæde dem sammen med begrebet “Bag facaden” og noget med nogle ubesvarede spørgsmål – ja, så ligner det alt andet end en fodfejl. Tænk på Sig Navnet…
Så er det snarere en kandidat til Adveritising Effectiveness Award. Sagt polemisk før valget – for selvfølgelig er det dér, at den ultimative test af kampagnen kommer til at stå.