Det var med et skær af deja-vu over det, da Radio- og tv-nævnet i dag åbnede – eller rettere: genåbnede – tilbuddene på 50-millioners kampagnen, der skal informere danskerne om overgangen fra analoge til digitale tv-signaler.
Udbuddet gik i første omgang om, fordi de fem oprindelige tilbud ikke kunne accepteres. Efter en ny runde, der blev indledt 25. april, har de samme fem bureau-konstellationer meldt sig på ny – denne gang med en ny konstellation, der vover pelsen: Bergsøe4 og Mindshare.
Udbudsmaterialets vilkår og betingelser har mødt stærk kritik fra bureauerne, bl.a. har DRRB-direktør Bjørn Karsholt karakteriseret det som Årets Gyseligste Udbud.
Det andet udbud, der bortset fra tidsfristerne er identisk med det første, omfatter tilbud fra følgende bureauer og såkaldte konsortier:
- Konsortiet Public Sense bestående af SorensenS, Lystrup Kommunikation, Nordisk Kommunikation og Lotte Svendsen
- Konsortiet Advice og Metaphor Reklamebureau
- Brancheforum Digitale Medier
- Halbye Kaag JWT
- Konsortiet bestående af TBWA (kommunikation), OMD (media), Effector (PR), Epinion/Capacent (analyse) og Nordisk Film (medier)
- Konsortiet Bergsøe4 og Mindshare
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Radio- og tv-nævnets formand, Christian Scherfig.