Uriaspost for Aros Kommunikation? Det århusianske PR- og reklamebureau vandt i september – i konkurrence med ni andre bureauer – en kampagne for Sundhedsstyrelsen. Fokus er overvægt hos børn, og den primære målgruppe er forældre til overvægtige børn i alderen 4-6 år:
“En sundshedskampagne i november og december: Undgå usund kost – i en juletid? Dyrk motion – når det er koldt og mørkt udenfor? Det er lidt af en udfordring, men hvis vi kan overbevise i denne tid – hvis vi netop nu kan iværksætte gode vaner – så er projektet godt på vej”, siger Line Stærk, kampagneansvarlig hos Aros Kommunikation.
I øjeblikket kører der tv-spots, der beskriver den sociale isolation, som overvægtige børn oplever – en barsk drive-to-web i retning af www.enletterebarndom.dk, der sidst i november suppleres med en mere gemytlig tone – og et noget usædvanligt medievalg:
“Vi har lavet et julekalenderhæfte med 24 historier og illustrationer om nisserne Trille og Tumle. Hæftet uddeles i uge 47 til over 4.000 børnehaver landet over. De får fire eksemplarer hver til højtlæsning ved formiddagsfrugten – altså hygge på den sunde måde, for der læses om nisser, der lever sundt, mens de har det sjovt. Vores håb er, at der – med lågerne – åbnes en dialog med både børn og voksne”, siger Line Stærk.
Den sunde julekalender distribueres også via hjemmesiden og i landets Bilka’er i en event den 30. november, som medarbejderne i Aros Kommunikation også deltager i for at følge hæfterne helt ud i børnefamilierne.
“Vi har haft halvanden måned til at producere kampagnen – ikke lang tid – men der har også været tid til at indhente reaktioner via fokusgrupper. Og som en mor sagde “Det er velkomment tiltag, fordi julen er en svær tid at nægte børn noget” – og vi vil gerne understøtte forældrene på en sjov og inspirerende måde”, siger Line Stærk.