Selvmål, dobbelt-fejl og en tur i bunkeren – det er britiske Campaigns karakteristik af Gillettes spot for Fusion Power med sports-ikonerne Roger Federer, Thierry Henry og Tiger Woods.
Campaign har samlet “top ten turkeys of 2008”, og netop fordi flere af listens spots er rent britiske, så er der en særlig glæde i, at toppen af bunden kan beskues på dansk reklame-tv. Og på internettet, naturligvis: http://www.youtube.com/watch?v=l4L3bm6m3KQ
Gillette har givetvis afleveret kufferter spækket med dollar-sedler for at få de tre sportsstjerner om bord. Uanset hvad der sku’ ha’ fået Cristiano Ronaldo til at skifte fra Manchester Unitied til Real Madrid, ville det ha’ været småpenge i forhold til dette budget … hvorefter BBDO overlader den kreative brief til en forbipasserende vagabond. For nu at bruge Campaigns egne ord.
Kommentarerne til Campaigns liste er mere nuancerede – eller rettere: mixer smagsdommeriet med brand awareness og salg. Tv-reklamerne på listen er ganske rigtigt pænt bøvede, men de virker tilsyneladende. Jævnfør sommerens debat om kreativitet-kontra-effekt i form af Cadburys Gorilla-spot, der vandt Grand Prix i Cannes.
Se hele listen her: http://www.brandrepublic.com/Campaign/News/868974/Campaigns-top-ten-turkeys-2008/