Ægte krise-fornægter: Campingblad i løssalg

Peter Engholm
25@mail.dk

Camping-Fritid, der hidtil har været forbeholdt medlemmerne af Dansk Camping Union, rammer nu hylderne i kiosker og butikker. Og fylder et hul i markedet, mener udgiverne.

De ca. 160.000 personer, der medlem af DCU, modtager bl.a. livsstilsmagasinet Camping-Fritid og foreningsbladet DCU-live. Fra i morgen vil man tillige i kiosker, Q8, Føtex og Bilka kunne købe Camping-Fritid.

I første omgang … hvorfor?

“Fordi der er et hul i markedet. Man har skreget på et professionelt camping- og friluftsmagasin. I Sverige findes to campingblade i løssalg, i Norge ét og i Tyskland, England og Frankrig adskillige. Men i Danmark har man hidtil skulle være medlem af Dansk Camping Union for at få et dybdeborende, journalistisk campingblad i hænderne”, siger bladets chefredaktør Jørgen W. Fröhlich.

At gå i løssalg – med et campingblad – i en krisetid lyder næsten som kamize-udgivelse …

“Ikke helt. Camping har i modsætning til andre rejseformer en fremgang – på fire pct. Og samtidig er halvdelen af campingfolket ikke medlem af DCU – læg dertil friluftsmennesker, kør-selv turister og andre oveni, så er mågruppen stor”, siger Jørgen Fröhlich.

Bladet vil bestå af et mix af rejseoplevelser, gør-det-selv-stof, test, reportager og madoplevelser, kør-selv-forslag og idéer til samvær på ferien m.v.

Det har været undervejs i et år, oplyser chefredatkøren.

“Vi har ét skud i bøssen – hvis ikke markedet vurderer, at det er godt nok, så har vi enten banet vejen for en udenlandsk konkurrent, eller lukket markedet helt. Allerede sidste år gik der rygter om, at en udenlandsk konkurrent ville ind på markedet, så vi skyndte os at optimere vores blad med henblik på løssalg. Men bladet var ikke godt nok, så vi fortsatte med at justere – og nu er vi klar,” siger Jørgen Fröhlich.

Camping-Fritid trykkes i 85.000 eksemplarer og skal udkomme otte gange årligt.