Her er Danmarks bedste digitale kampagner

Peter Engholm
25@mail.dk

13 annoncører og 25 bureauer blev hædret, da DIA13 blev uddelt. Men særlig en kampagne og et bureau trådte frem på aftenen.

Opdateret. Deltagerne ved Danish Internet Award (DIA) 2013 fik noget for pengene – både i form af priser og indhold i øvrigt, idet programmet i en udsolgt Cirkusbygning i København varede godt syv timer.

Heldigvis fik mange af deltagerne lov til at strække ben undervejs – når de skulle hente priserne.

18 priser blev uddelt, og da flertallet af vinder-arbejderne havde flere bureauer krediteret, så blev 13 annoncører og 25 bureauer kaldt på scenen onsdag aften – nogle endda flere gange.

Især Only-arbejdet, The Liberation, udført af UncleGrey og North Kingdom fik på behageligste vis vadet lidt frem og tilbage: Tre priser blev det til samt anerkendelsen Digital Excellence – juryens specialpris for et enestående samarbejde, der går ”nye digitale veje inden for en branche, der ofte kun byder på konventionelle modebilleder,” som det hed i motiveringen.

En anden specialpris, Pionér-Prisen, skulle egentlig gives til en enkeltperson på enten kunde- eller bureausiden, men juryen valgte at tildele prisen til et team – i dette tilfælde hos Vestas for modet til at bringe Big Data i spil – og til live – i en tid, hvor både virksomhed og produkter er i blæsevejr.

Vestas fik derudover – sammen med Creuna – to awards for VestasOnline-arbejdet.

Både Hello Group og Hello Monday havde varmet godt op til aftenen med syv nomineringer hver (kun overgået af UncleGreys ni nomineringer) – og begge fik opgradet til priser: 3 til Hello Group og 2 til Hello Monday.

Umwelt vandt sidste efterår Advertising Effectiveness Award med en PFA-case. Siden har de lanceret Pensionstallet med en stor kampagne, og den kom også på vinderlisten, idet den toppede i Financial Services.

Kim Jong Andersen, der debuterede som juryformand for DIA sidste år, samler vinderlisten således op:

”Vi fik både belønnet de oplagte arbejder og introduceret nye vindere. F.eks. kom det nok ikke bag på ret mange, at Only og UncleGrey indtog scenen big time, efter at The Liberation har gået sin sejrsgang internationalt og ikke mindst i Cannes sidste sommer. DIA er et udstillingsvindue for de bedste, danske digitale bidrag og lever op til vores ambition om at kunne præsentere arbejde i høj international klasse. Derfor er det også en fornøjelse i år at opleve Hello Monday få sit gennembrud i DIA, eftersom de har været et af de mest internationalt prisvindende, danske, digitalbureauer.

Creuna og Hello Group er også blandt vinder-debutanterne ved DIA, og de nye på scenen glæder Kim Jong Andersen:

”Det giver endnu mere dynamik og spænding til DIA, når flere – inkl. den digitale del af branchen – blander sig i kampen om at ligge forrest i feltet. Det kommer til at gøre alle bureauerne skarpere i den daglige konkurrence om at præstere bedst.”

Herunder ses bureaulisten og den samlede vinderliste:

DIA 2013 – de mest vindende bureauer

Bureaubiz giver 1 point pr. nominering og 5 point pr. pris (særpriser ikke medregnet)

  • 29  UncleGrey
  • 22  Hello Group
  • 21  North Kingdom
  • 17  Hello Monday
  • 14  Konstellation
  • 14  Goviral
  • 12  Creuna
  • 11  Bacon

… og de mest vindende mediabureauer

  • 25  Vizeum
  • 15  Carat
  • 15  Isobar
  • 15  OMD

DIA 2013 – samlet vinderliste

Aftenens største vinder blev Uncle Greys The Liberation, der også fik titlen “Digital Excellence”, og en præsentation kan ses her

  • Integrated Campaign

    The Liberation (pdf med beskrivelse kan findes på Dias hjemmeside) -  UncleGrey / North Kingdom / Vizeum for Only
  • Content Production

    Solar Charging Dummies -  Robert/Boisen & like-minded /Gobsmack / OMD / GoViral /Radius for Spies
  • Visual Design

    BeoPlay A3 & BeoPlay A9 -  Hello Monday for BeoPlay
  • Media Strategy

    The Liberation -  UncleGrey / North Kingdom / Vizeum for Only
  • Return on investment 

    Norwegian Nytårs kampagne sætter rekord med høj ROI -  Vizeum / Isobar for Norwegian Air Shuttle
  • Digital Business Development

    VestasOnline -  Creuna Danmark for Vestas
  • Media & Telecom

    Call me og tal ordentligt -  Carat / Isobar / Jangaard, Mark & Ko for Call me
  • Mobile Presence

    Lauritz Auction App -  Hello Group A/S for Lauritz.com
  • E-Commerce

    Digital Seating Application -  Hello Group A/S for Thomas Cook Airlines
  • Social Media Activity

    Læger uden grænser – like hunting på den gode måde -  Konstellation for Læger uden grænser
  • Site Experience

    The Liberation -  UncleGrey / North Kingdom for Only
  • Data Application

    VestasOnline -  Creuna Danmark for Vestas
  • B2

    Google – Mobile Playbook -  hello monday for Google
  • Consumer Goods

    Fortællinger om Bærfolket -  Essencius / Unfold by Essencius / & Co. / Ogilvy / OMD for Den Gamle Fabrik
  • Public

    Læger uden grænser – like hunting på den gode måde -  Konstellation for Læger uden grænser
  • Automotive

    Opel Adam – The Color Changing Car -  UncleGrey, Kubkub, Nobody, Kay&Ndustry, GoViral, Carat for Opel
  • Financial Services

    Pensionstallet -  Bacon de Czar Interactive / Bacon/ Umwelt for PFA
  • Retail

    Lauritz Auction App -  Hello Group A/S for Lauritz.com
  • Dia Future

    The Carculator, Philip Bock & Morten Schmidt, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole