Designbureau har skabt alt til Den Blå Planets nye identitet

Peter Engholm
25@mail.dk

Snoren til det nye Danmarks akvarium, Den Blå Planet, klippes i dag – og bureauet bag har sænket typografien ned i vandet.

Hvirvelstrømmen suger dig ned i dybet, og eventyret kan begynde. Ja, det er i al fald tanken bag det markante akvariebyggeri, Den Blå Planet, der er formet som en hvirvel. Der er ingen lige og lange firkantede flader. Alt bøjer, krummer og buer og indbyder til at udforske en verden under vand.

Kontrapunkt og Den Blå Planet har i samarbejde skabt en visuel identitet, der ligger i forlængelse af den totaloplevelse, byggeriet giver de besøgende. Igennem brandstrategi, web, og kommunikationskoncept har Kontrapunkt skabt en visuel identitet, der sigter på at rumme lige dele mystik og eventyr, og på en opfordring til at gå på opdagelse.

Det kræver nok en forklaring, og den giver grafisk designer hos Kontrapunkt, Peter Urban:

”Det er enkel og simpel ide, hvor vi har sænket typografien ned i vandet og lader den svæve i vandets strømhvirvler. Identiteten har en bred appel og stor visuel gennemslagskraft. Det har været inspirerende at arbejde med Den Blå Planet, der har været modige og valgt en skæv og utraditionel identitet.”

Hos Den Blå Planet kvitterer kommerciel direktør, Mette Broksø Thygesen, for komplimenten:

”Universet udtrykker alt det, vi er, og differentierer Den Blå Planet fra det tidligere brand og resten af kulturbranchen. De har hele tiden udfordret os, og det betyder, at vi har rykket os.”

Akvariets besøgende kan bl.a. opleve en flok på ti hammerhajer, anakondaer i en regnskov importeret fra Costa Rica, og Europas største flok af kødædende piratfisk.

Senior projektleder hos Kontrapunkt Nicoline Klareskov fortæller:

”Videnskabelig formidling bliver ofte opfattet som tørt. I samarbejde med Den Blå Planet har vi gjort meget ud af at kombinere oplysning og underholdning på samme tid. Hele opsætningen, lige fra byggeriet til den visuelle identitet, er bygget op omkring at invitere de besøgende indenfor i en forunderlig verden i dybet. Det bliver en af landets største attraktioner.”

Med til at understøtte mixet af oplysning og underholdning hører en ambitiøs app, som iDeal Development i Aarhus har skabt med Per Fløng som tovholder.

Akvariet åbner officielt den 22. marts og forventer 700.000 årlige besøgende og en placering blandt de fem mest besøgte attraktioner i Danmark. Til sammenligning gæstede hhv. 350.000 og 380.000 i 2011 Experimentarium og Statens Museum for Kunst.