Ægte eller fup: Kia-annonce forarger

Peter Engholm
25@mail.dk

Skandale i Cannes? Egentlig handler det om to sider af samme sag; et to-zonet klimanlæg i en Kia. Men en printannonce, der fik en sølvløve i Cannes, beskyldes for pædofili og for at være fup.

Brasilianere formår at tiltrække sig opmærksomhed i Cannes. Det store land med den tilsyneladende krise-resistente økonomi indsendte hele 2.647 arbejder til kreativitets-festivalen, det næsthøjeste antal efter USA, og brasilianske reklamefolk behandles som rockstjerner af nationens journalister, heraf et væld af kamerahold.

Men det brasilianske bureau Moma Propaganda, i Sao Paulo, har fået en opmærksomhed, det godt kunne være foruden. Det begyndte ellers fint onsdag aften, da bureauet fik en Sølvløve i print-kategorien for en Kia-kampagne om et to-zonet klimaanlæg – to annoncer, der viser to sider af samme sag.

Men sagen har ikke to sider, kun én: En anklage om pædofile undertoner, fordi begge annoncer mixer lummerhed med mindreårige. Her er den ene, og her er den anden.

Det har rejst en storm af kritik – i første omgang mod annoncøren, Kia Motors, som har understreget, at hverken den nordamerikanske eller brasilianske afdeling har godkendt annoncerne. Faktisk er annoncerne, ifølge Kias oplysninger, lavet, uden at man som kunde kendte noget til dem – de har heller været offentliggjort før Cannes.

Det gør med ét kritikken tozonet, for pædofili-anklagen tilføjes således en mistanke om snyd. For eksempel skal et hvert indsendt arbejde have være lanceret i en bestemt periode op til festivalen.

Det brasilianske bureau, der ifølge sin hjemmeside har Kia på kundelisten, har ikke reageret i sagen.

Hvis annoncen vitterlig er fra Moma Propaganda, så står bureauet til diskvalificering fra Cannes. Hvis det er en fupannonce, uden bureauets videnede, så slipper bureauet for diskvalificering. I begge tilfælde må bureauet aflevere Sølvløven, når annoncen kun er skabt med henblik på Cannes Lions.