Da regeringens markedsføringspanel blev præsenteret forleden, slog Bureaubiz fast, at enhver tilsyneladende kan kalde sig ekspert i markedsføring og kommunikation. Umiddelbart gør det samme sig gældende med cyklisme – Danmark er jo en nation af cyklister.
Men når Århus kommune i et udbud om at udvikle Århus Cykelby som brand har valgt tre virksomheder, så har disse netop demonstreret deres viden om at kommunikere om netop cyklisme. Det siger bureauet i trekløveret, Aros Kommunikation.
“Cowi, der er hovedleverandør, har rådgivet flere udenlandske byer om cyklisme – det samme har Veksø, der ikke længere blot fremstiller cyklistudstyr. Byer som Bergen og Mexico City har haft gavn af deres rådgivningskomptencer inden for cyklisme,” siger Jens Hansen, adm. direktør i Aros Kommunikation.
Hvad med jer selv?
“Vi har løst en opgave for Århus kommune om cykeloprydning, så vi møder med erfaring i lokal cykelkommunikation,” siger Jens Hansen.
Århus Cykelby er en del af en 100 mio. kroners handlingsplan, der løber over de næste ti år, og som skal sænke CO2-udslippet fra transport og øge århusianernes generelle sundhed. De fleste penge går til fysiske forhold, bl.a. cykelstier med vandposter, cykelpumper og målestationer.
“Vi skal udføre informations- og kommuniationsaktiviteter, herunder en hjemmeside og et såkaldt cykelregnskab, der gør status over cyklismen. Aktiviteterne vil blive tilrettet de enkelte målgrupper, og dem er mange af – har vi erfaret via vores samarbejde med Cowi og Veksø. Ikke bare skolebørn, men også transport til/fra job og studie, til/fra institutioner og lige så væsentligt: cykel i byen. Århus har nemlig Nordeuropas yngste befolkning, og de har cykler snarere end biler,” siger Jens Hansen.
Opgaven udløber ved udgangen af 2012.
Læs mere om de tre pedal-orienterede virksomheder:
http://www.aroskommunikation.dk/
http://www.veksoe.com/7/web.asp
http://www.cowi.dk/menu/home/Pages/home.aspx