Af Peter Engholm 25@mail.dk

Cowi vandt udbud og skal sammen med Veksø og Aros Kommunikation udvikle Århus Cykelby som brand de næste tre år.

Da regeringens markedsføringspanel blev præsenteret forleden, slog Bureaubiz fast, at enhver tilsyneladende kan kalde sig ekspert i markedsføring og kommunikation. Umiddelbart gør det samme sig gældende med cyklisme – Danmark er jo en nation af cyklister.

Men når Århus kommune i et udbud om at udvikle Århus Cykelby som brand har valgt tre virksomheder, så har disse netop demonstreret deres viden om at kommunikere om netop cyklisme. Det siger bureauet i trekløveret, Aros Kommunikation.

“Cowi, der er hovedleverandør, har rådgivet flere udenlandske byer om cyklisme – det samme har Veksø, der ikke længere blot fremstiller cyklistudstyr. Byer som Bergen og Mexico City har haft gavn af deres rådgivningskomptencer inden for cyklisme,” siger Jens Hansen, adm. direktør i Aros Kommunikation.

Hvad med jer selv?

“Vi har løst en opgave for Århus kommune om cykeloprydning, så vi møder med erfaring i lokal cykelkommunikation,” siger Jens Hansen.

Århus Cykelby er en del af en 100 mio. kroners handlingsplan, der løber over de næste ti år, og som skal sænke CO2-udslippet fra transport og øge århusianernes generelle sundhed. De fleste penge går til fysiske forhold, bl.a. cykelstier med vandposter, cykelpumper og målestationer.

“Vi skal udføre informations- og kommuniationsaktiviteter, herunder en hjemmeside og et såkaldt cykelregnskab, der gør status over cyklismen. Aktiviteterne vil blive tilrettet de enkelte målgrupper, og dem er mange af – har vi erfaret via vores samarbejde med Cowi og Veksø. Ikke bare skolebørn, men også transport til/fra job og studie, til/fra institutioner og lige så væsentligt: cykel i byen. Århus har nemlig Nordeuropas yngste befolkning, og de har cykler snarere end biler,” siger Jens Hansen.

Opgaven udløber ved udgangen af 2012.

Læs mere om de tre pedal-orienterede virksomheder:

http://www.aroskommunikation.dk/

http://www.veksoe.com/7/web.asp

http://www.cowi.dk/menu/home/Pages/home.aspx

 

Kommentarer

  1. Mon udbudsreglerne blev overholdt, eller lavede ÅK en Statsministeriet? Ingen af bureauerne er SKI-udvalgt, og opgaven var ikke i EU-udbud

  2. Hej Uffe

    Her er alt heldigvis gået efter reglerne – kontraktsummen ligger under grænseværdien for EU-udbud, og opgaven har været annonceret i den lokale presse.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club