10 spørgsmål til Kviks nye marketingdirektør, Lisa Gøttler

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Næst efter kunderne, er det vigtigste som Lisa Gøttler tager med fra sine år på mediabureau, at arbejde indsigtsbaseret med en klar strategisk retning.

Kvik skal have udbygget sin position som internationalt designbrand, og den opgave har Lisa Gøttler fået i sin egenskab af ny marketingdirektør for køkkenbrandet.

Den 1. august satte hun sig i den internationale stol, og allerede nu løfter hun sløret for, hvad hun tager med sig over i det nye job; hvad hun brænder for; og hvilke udfordringer, hun mener marketing står overfor i disse år.

Lisa Gøttler kommer fra næsten 11 år på mediabureauet Carat senest som Stratetic & Digital Director, hvor hun stod i spidsen for digitale mediestrategier for bl.a. Jysk, Lego og HTH på internationale markeder.

1. Hvad tager du med dig fra dit arbejde på mediabureau? 

Clients comes first, du er ingenting uden kunder. Derudover hvor vigtigt det er at arbejde indsigtsbaseret med en klar strategisk retning. Med det på plads risikerer man kun at komme på mindre fejlslagne togter, man farer sjældent helt vild. 

2. Hvad brænder du især for arbejdsmæssigt?

De seneste 10 år har jeg beskæftiget mig med digital, så naturligvis brænder der en digital ild i mit hjerte og min grundfilisofi er at man skal arbejde indsigtsbaseret strategisk. Derudover har jeg en stærk skabertrang og finder det motiverende at arbejde med udvikling og vækst i et miljø, hvor jeg kan møde og være nysgerrig på andre mennesker.

3. Nævn de to største udfordringer for marketing i disse år.
1)At omstille sig til og udnytte de muligheder der ligger i den digitale verden med alt hvad det indbefatter, specielt at få lavet et data setup som giver mening for den enkelte virksomhed.
2)Arbejde med content og få skabt koncepter og kampagner, hvor vi hjælper forbrugerne med at løse problemer, får skabt tillid og fortæller en historie frem for udelukkende at kommunikere produkter

4. Nævn et firma (ikke Kvik) du synes gør det godt inden for marketing.

Marketing er i den grad flyttet ind på direktionsgangen, og er afgørende for mange virksomheders forretning. Derfor tager mange virksomheder det meget seriøst og arbejder målrettet med det. Man skal ind bag om facaderne og forstå forretningen for at afgøre, hvem der virkelig er gode inde for marketing. Derfor vil jeg ikke fremhæve én virksomhed frem for en anden.

5. Hvad er især vigtigt i samarbejdet mellem mediabureau og virksomhed?

At man taler ”samme sprog”. Kunden skal kunne briefe og forklare hvad udfordringerne og målsætningerne er samt hvordan de gerne vil udfordres og udvikle sig. Mediabureauet skal forstå, oversætte og udfordre, hvor det giver mening. Lykkes det kan samarbejdet være fantastisk, lykkes det ikke bliver samarbejdet aldrig execellent på trods af gode intentioner på begge sider af bordet.

6. Hvilket arbejde har været det mest nervepirrende du har været ude for?

Store strategiske oplæg, hvor man ændrer kursen markant eller vigtige pitches, hvor der står rigtig meget på spil.

7. Nævn en kampagne eller arbejde, der har gjort indtryk på dig.

Jeg har været ret fascineret af iPhone 6S kampagnen som har kørt i flere internationale lufthavne i år. Det er en utrolig simpel og enkel outdoor kampagne med lækre store billeder, og så står der nede i hjørnet at billedet er taget med en iPhone 6S. Et virkelig godt eksempel på at less is more; på én gang en enkelt, blæret og underspillet måde at arbejde med kvalitetsopfattelsen af iPhone 6S kameraet. Ellers hænger ”Dumb ways to die” stadigvæk ved mig som en veltænkt, gennemarbejdet og veleksekveret kampagne – sikkert også fordi min søn, som er i målgruppen, stadigvæk spiller spillet.

8. Hvilke medier holder du dig orienteret i?

Udover de sædvanlige danske branche- og nyhedsmedier har jeg fundet nogle internationale nyhedsbreve og blogs som giver mig nogle andre perspektiver og refleksioner på markedsføring og kommunikation. Nyhedsstrømmen er i dag så stærk, hvorfor det gælder om at finde nogle kilder man synes passer til ens informationsbehov og som giver overblik.

9. Hvis du frit kunne vælge i hele verden, i hvilket firma ville du gerne arbejde for næste gang, du skifter job?

Da jeg lige er skiftet til mit næste drømmejob som Direktør for Marketing og Produkt i 10 lande hos Kvik er et jobskifte ikke det som står øverst på ønskelisten. Men mit næste job skal helt sikkert kunne være med til at stimulere min skabertrang og mødet med andre mennesker. Det kunne da være super spændende at prøve at arbejde for ”den næste store ting” – det som bliver det nye Facebook, SnapChat, Pokémon GO eller lignende.

10. Hvem er dit forbillede?

Min mor er et naturligt forbillede fordi hun bare er fantastisk og så er jeg kæmpe fan af Pippi Langstrømpes livssyn. Erhvervsmæssigt har jeg som sådan ikke nogen forbilleder, men i mødet med andre mennesker kan der være egenskaber som jeg bliver fascineret af eller beundrer – det er en stor kilde til energi og inspiration for mig. Derudover har jeg stor respekt for de resultater som det er lykkes folk at skabe erhvervsmæssigt, jeg ved at de aldrig kommer sovende til det.