10 topchefer topper som superbrands

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Tre topchefer skiller sig ud i toppen af Infomedias analyse over danske topchefers personlige brand.

For andet år i træk har Novos topchef Lars Rebien Sørensen indtaget førstepladsen på listen over, hvilken topchef, der er den mest omtalte og populære danske chef.

Det er Infomedias årlige analyse, CEO Superbrand, der måler 40 topchefers performance inden for syv parametre.

Lars Rebien Sørensen ligger ikke langt foran nr. 2 og 3 på listen, som er Jørgen Vig Knudstorp fra Lego og Nils Smedegaard Andersen fra A.P. Møller-Mærsk.

“Det er det lange seje træk i forretningen, der giver dem positionerne”, siger Jesper Højbjerg Christensen, kommunikationsekspert og adjungeret professor ved CBS til Jyllands-Posten og Reinholdt Schultz, adm.dir. i Mannov supplerer:

”Folk ved godt, at Nils Smedegaard Andersen er superdygtig, selv om A.P. Møller-Mærsk har haft problemer. Barcelona vinder heller ikke mesterskabet hvert år.”

Nedenfor ses de 10 øverste på listen, som består i Jyllands-Posten består af 20 navne. Lige uden for top 10 er Mads Nipper fra Grundfos (nr. 11) og som nr. 19 finder man Anders Dam fra Jyske Bank.

CEO Virksomhed Brandscore
1 Lars Rebien Sørensen Novo Nordisk 75
2 Jørgen Vig Knudstorp Lego 72
3 Nils Smedegaard Andersen A.P. Møller-Mærsk 71
4 Anders Runevad Vestas 63
5 Niels Bjørn Christiansen Danfoss 63
6 Thomas F. Borgen Danske Bank 63
7 Kåre Schultz (data fra maj) Lundbeck 62
8 Peder Holk Nielsen Novozymes 57
9 Carsten Stendevad ATP 57
10 Jeff Gravenhorst ISS 54

Vurderingerne er foretaget af erhvervsjournalister og kommunikationsfolk samt på baggrund af topchefernes optræden i de seks største dagblade.

Kilde: Jyllands-Posten/Infomedia