109 film dyster i TV 2 Adwars

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

53 bureauer har i år indsendt 109 reklamefilm. Sidste år dystede 45 bureauer med i alt 139. Vinderen får reklametid for 750.000 kr.

Humor er et hit hos de 53 bureauer, der har indsendt deres bidrag til dette års TV 2 Adwars. Om det samme er tilfældet for TV 2’s brugere, vil snart vise sig – brugerne skal nemlig vurdere de i alt 109 indsendte reklamefilm, der i år har humor som en gennemgående tendens.

Den film, der vinder brugernes gunst, belønnes med en kampagne til 750.000 kr. til afvikling på tværs af TV 2’s platforme. Afsløringen falder vanen tro i forbindelse med Zulu Awards, som løber af stablen den 2. februar 2017.

Afstemningen skydes i gang i dag mandag den 9. januar på adwars.tv2.dk, og som noget nyt har brugerne i år mulighed for at give de dystende reklamefilm en bemærkning med på vejen:

”Vi har tilføjet muligheden for, at brugerne kan sende deres kommentarer, råd, tips, ris/ros direkte til annoncøren/bureauet. Råt for usødet! Så ud over at have muligheden for at blive årets reklamefilm, valgt af Zulu-brugerne, får alle, der deltager med deres film, en bedømmelse direkte fra brugerne med,” siger Jacob Fischer, chef for Kommercielle Partnerskaber hos TV 2.

Da TV 2 lancerede Adwars i 2015, var det med 75 film indsendt af 18 bureauer, og i 2016 lagde 45 bureauer i alt 139 film ud til brugernes bedømmelse.

Den øvre grænse for antallet af indsendte film reguleres blandt andet af relevans for målgruppen, som primært tæller TV 2 Zulu-seere.

”Adwars er målrettet Zulu-målgruppen og sat i søen for at støtte op om det årlige Zulu Awards show. TV 2 vil selv især pushe konkurrencen på egne medier, og her er vi begunstiget af flere strenge at spille på,” siger Jacob Fischer.

Bureauer og annoncører har selv mulighed for at aktivere fanbaser og ligneden, blandt andet ved at hente et starter kitadwars.tv2.dk/upload, Her kan man også se status og resultater for, hvordan filmene klarer sig i konkurrencen. Brugerne belønnes for deres stemmer med muligheden for at deltage i konkurrencen om at vinde Zulu-præmier som for eksempel billetter til showet den 2. februar.

Inden længe og frem til Adwars-kåringen den 2. februar vil alle kunne følge Live Top 5 via Bureaubiz.