Tre forskellige steder i byen har man fredag morgen haft god grund til at starte dagen med champagne. Og måske allermest i Aegis Medias nye lokaler på Christianshavn, som man nu kan indrette med en pæn portion Rambuk’ker.
For tre af gruppens bureauer blev pænt belønnet, da der i aftes blev uddelt Årets Rambuk – en pris, der er er målrettet mediabureauer. Carat og Vizeum løb med det meste blandt mediabureauerne, men det er en pris, som krediterer alle bureauer, og således blev også et tredje Aegis-bureau, Isobar, tilgodeset.
Hverken Carat eller Vizeum har tidligere vundet noget ved Rambuk, og de 5 priser skal ses i forhold til aftenens 7 kategorier. Præstationen kommer i forlængelse af, at Carat og Vizeum det seneste år har stået bag flere markante kundegevinster, og at Carat i starten af året kaprede førstepladsen ved den årlige imageundersøgelse fra MyResearch og Bureaubiz – en placering, som OMD ellers har haft nærmest monopol på i en lang årrække, hvor først Børsens Nyhedsmagasin, siden Berlingskes Nyhedsmagasin og altså nu Bureaubiz har præsenteret en årlig imageanalyse.
Og de to andre steder i byen med feststemning fredag morgen: Hos førnævnte OMD på Dortheavej og DDB i Bredgade. De tog hovedprisen med hjem for Coin Hunting for McDonald’s, og det er faktisk tredje gang, det arbejde er blevet sendt helt til tops. Alle gange med dobbelt-op på priser.
Først honorerede digital-juryen ved DIA kampagen med to priser, siden gav den kreative jury ved Creative Circle Award den to guld-cirkler, og nu media-juryen ved Rambukken: Først Medieidé-prisen, siden Grand Prix’en i form af Årets Rambuk. Åh-jo: Og to bronzeløver ved sommerens kreativitetsfestival i Cannes i hhv. Mobile Lions og Media Lions.
I alt 11 bureauer blev hyldet for deres arbejde med media-ideer, – strategi og -indsigter ved Rambuk-uddelingen, der med et fint awardshow afsluttede Mediadagen – arrangereret af Huset Markedsføring – på Nationalmuseet i København..
Forfatteren og tekstforfatteren Knud Romer styrede med lune og anekdoter slagets gang, hvor det bl.a. blev til en Rambuk for Call Me’s “Tal Ordentligt” kampagne – (Jangaard, Mark & Co sammen med Carat og Isobar).
Electric/Rainmakers Synoptik Online Synstest er en anden case, der er blevet belønnet i tidligere priser. Den er sågar blevet en kreativ eksportvare for bureauet og Synoptik – og den gav en Rambuk.
Rambukken 2012 – samlet bureauliste
Bureaubiz giver 1 point for en shortliste, 5 point for en pris + 5 point for Grand Prix
- 22 Carat
- 17 OMD
- 16 Vizeum
- 14 DDB
- 8 Envision
- 8 Starfighters
- 7 Electric/Rainmaker (Hjaltelin Stahl Gruppen)
- 6 Isobar
- 6 Jangaard, Mark & Ko
- 6 Mediacom
- 6 Subsero
- 4 MEC
- 3 Mindshare
- 2 IUM
- 2 Mediabroker
- 2 Vertic
- 1 Agenda Group
- 1 Off-Road
- 1 Promovator
- 1 Robert/Boisen & Like-minded
Vinderne af Årets Rambuk 2012
(Mediabureau og kunde, produkt og kampagnes navn)
Årets Rambuk – Grand Prix
- OMD og DDB for McDonalds
- Coinoffers
- Coin Hunting
Indsigtsprisen
- Vizeum for Peugeot
- Peugeot 107 og 206+
- Nytårskur
Medieide-prisen
- OMD og DDB for McDonalds
- Coinoffers
- Coin Hunting
Den taktiske pris
- Carat og envision for Ministeriet for Børn og Uddannelse
- Tilstedeværelse
- Tilstedeværelseskampagnen – godt du kom
Digital-prisen
- Carat, Electric Rainmaker (Hjaltelin, Stahl & Co Gruppen) for Synoptik
- Online synstest
- Online synstest
Mediestrategi-prisen
- Vizeum og Starfighters for Nordisk Film
- Hunger Games
- Hunger Games – are you ready for the next big thing
Involveringsprisen
- Carat, Isobar og Janggaard, Mark & Ko for Call Me
- Lanceringskampagne
- Tal ordentlig
Kampagneprisen
- MediaCom og Subsero for TDC Privat
- Telekommunikation
- L.O.C X TDC