11 bureauer vandt Dongs konkurrence

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kan man forestille sig en strategi lagt af People Group, som bliver eksekveret af Kunde & Co? Måske hos Dong, hvor den store konkurrence nu er afgjort.

Magnetix gjorde rent bord i dialog-delen af Dongs store bureaukonkurrence. Men på de andre tre delområder af konkurrencen holdt Dong sig ikke til kun at vælge ét bureau.

Her blev resultatet, at i alt 8 bureauer og 3 produktions-selskaber nu kan sætte Dong på deres kundeliste.

Ud over direct marketing-budgettet var konkurrencen delt op i delelementer for strategi, kreativitet og produktion.

Eneste af deltagerne, der opnåede at blive placeret i alle tre, er Kunde & Co. Men da bureauet hidtil har håndteret langt størstedelen af opgaverne, er resultatet, at bureauet nu skal til at dele budgetterne med andre, så Kunde & Co må sandsynligvis imødese en faldende omsætning fra Dong.

Direct marketing-budgettet har man ikke været på. Det har ligget hos Responsive, som dog valgte ikke at deltage i konkurrencen.

Recommended har hidtil været bureau på employer branding, og har altså opretholdt en tilknytning

Ud over Kunde & Co opnåede Mensch – der normalt ikke deltager i konkurrencer – som det eneste at blive placeret i mere end ét delområde, idet bureauet optræder både inden for strategi og kreativitet.

Slutfacit blev følgende:

  • Delområde strategisk kommunikationsrådgivning: Mensch, People Group, Burson Marsteller og Kunde & Co.
  • Delområde kreativt univers, konceptudvikling og eksekvering: Kunde & Co, Mensch, Recommended og &Co.
  • Delområde direct marketing: Magnetix.
  • Delområde filmproduktion: Kunde & Co, M2, Citizen Dane og Corporate Monday.

Denne sammensætning ser ud til at kunne skabe en situation, hvor man i princippet vil sidde med en strategi, der er lagt af People Group, men som så skal eksekveres af Kunde & Co.

Om det rent faktisk kan blive tilfældet er dog ikke til at få oplyst. Dong har meldt ud, at man agter at indgå en kontrakt med disse bureauer inden for de nævnte områder, og nu indtræder så en stand-still periode på 14 dage, hvor man ikke vil give yderligere oplysninger.

Det betyder også, at man ikke vil udtale sig om, hvordan opgaverne skal fordeles mellem bureauerne inden for de delområder, hvor der er flere bureauer.

I en pressemeddelelse siger kommunikationsdirektør Jakob Askou Bøss:

“For at sikre at vi får mulighed for at arbejde sammen med bureauer med forskellige kompetencer, har vi i tre ud af fire kategorier valgt at tilbyde samarbejde til flere leverandører per kategori. Bureauerne har med stor entusiasme præsenteret et udsnit af deres eksisterende arbejde for os. Disse præsentationer har – sammen med en vurdering af de respektive teams og prisniveauer – dannet grundlag for vores valg. Det har ikke været let for os at vælge, for kvaliteten har generelt været høj.”

Dong har valgt at gennemføre konkurrencen på de vilkår, at bureauerne ikke har skullet udføre prøveopgaver, men har man har fokuseret på en dialog, tidligere cases, priser samt teamet. Interessen for at deltage i konkurrencen var ifølge Dong ganske stor, og ud fra bruttofeltet blev i alt 22 bureaunavne – efter en prækvalifikation – fordelt på de fire delområder. Da nogle af bureauerne som nævnt gik – og går – igen på flere områder, har der reelt været tale om en felt på 14-16 bureauer og produktionsselskaber, som der nu er blevet sorteret yderligere i.

Det samlede budget vurderes at være på 25 mio. kr. årligt, og kontrakten varer mindst to år med mulighed for forlængelse i op til to år mere.

Dong afsluttede for lidt mindre end et år siden en stor online-konkurrence, hvor man også valgte at sætte en række forskellige bureauer på hvert delbudget. Her blev ialt 11 bureauer placeret på 8 delområder.