12 bureauer delte 12 dialog-priser

Peter Engholm
25@mail.dk

1 digitalbureau og 1 reklamebureau blev de store vindere ved Direct Marketing Prisen. Se alle vindere og bureaulisten her. Post Danmark havde lovet fest og eksklusivitet – og holdt løfterne.

Den digitale verden smelter ind i hele bureaubranchen og er med til at udviske forskelle mellem de enkelte bureautyper – reklamebureauerne bliver i stigende omfang naturligt digitale, og hvad angår digital og dialog, er der ikke tale om et fornuftsægteskab, men a perfect match.

Og i dét lys bør det ikke overraske, at et digitalbureau kan vinde Direct Marketing Prisen 2012.

Vertic står for det digitale koncept og produktion – og Kunde & Co for offline – i dét, der blev aftenens store vinder ved Direct Marketing Prisen torsdag aften i Kulturkajen Docken i Københavns Nordhavn.

Energy Transparency tager afsæt i et rendyrket digitalt projekt for Vestas – et site, der kan bruges til at skræddersy kommunikationen til forskellige interessenter, i det konkrete tilfælde 625 topchefer for globale brands som PepsiCo, Deutsche Bank, Microsoft og Starbucks.

Casen vandt – udover DM-prisen – guld i kategorierne Integreret BtB og Opmærksomhedsskaberen. Dertil kommer, at titlen som Årets Direct Marketingstrateger gik til Vestas – til koncernmarketingchef Morten Albæk og Morten Kamp Jørgensen, der er director, Corporate Brand & Reputation.

Selv om Vestas, Vertic og Kunde & Co tog for sig, så var der også plads til andre på podiet, hvor Signe Molde-Amelung, journalist fra Det Nye Talkshow, tog fri fra barsel og amning for at distribuere priser sammen med jurymedlemmer. I alt 12 bureauer blev belønnet, og 6 af dem fik guld, 4 fik sølv og 2 fik bronze.
Se hele vinderlisten nederst i artiklen.

Blandt guldvinderne var DDB, der i dette forår har skruet award-bissen på: Ved Danish Internet Award var bureauet tredobbelt-vinder, ved Creative Circle Award blev man Årets Reklamebureau – guldet ved DM-prisen blev hentet i kategorien Husstandsomdelt, for Codan Forsiking.

Post Danmark havde som arrangør gjort sit til at ændre ved arrangementets status som awarden med den største gevinstchance.

Ganske vist kom halvdelen af de indsendte arbejder på shortlisten – som vanligt – men hvor der før var pris til hver 4. indsendte arbejde, var der takket være et trimmet antal kategorier nu kun pris til hver 6. indsendelse – ja, endda blot hvert 7. arbejde, hvis man ser bort fra de to særpriser.

Det gør prisen mere eksklusiv – dette skulle så, havde Post Danmark proklameret, tilsættes mere festlighed. Arrangementet hedder stadig Direct Marketing Dagen, men hvor det tidligere vitterligt var et dags-arrangement, begyndte løjerne denne gang sidst på eftermiddagen. Det gav forholdsvist mere vægt på netværking, menu, prisoverrækkelser – samt et ok underholdende indslag med snobberne fra Rytteriet.

Et stort tillykke til alle vindere og nominerede – her er et udpluk fra juryens motiveringer: Imponerende, forbilledlig, spot-on og genial … samt paradigmeskift, og så ved man jo, at det er en festaften.

Direct Marketing Prisen 2012 – bureauliste
Bureaubiz giver 1 point for en shortliste, 2 point for en bronze, 3 for sølv og 5 for guld. Selve DM-prisen får ligelededes fem point. Special Awards tæller ikke med i bureauregnskabet.

  • 17 Vertic
  • 17 Kunde & Co
  • 14 RelationshusetGekko
  • 9 OgilvyOne worldwide
  • 8 Director
  • 6 Adnuvo
  • 6 DDB Danmark
  • 6 Public
  • 5 Wunderman Scandinavia
  • 4 Co+Høgh
  • 4 Nørgård Mikkelsen
  • 4 Electric//Rainmaker
  • 3 Halbye Kaag JWT
  • 3 Klausen + Partners
  • 3 Mediabroker
  • 3 Zupa Direct
  • 1 DialoguePeople/NetPeople
  • 1 Hatch & Bloom
  • 1 Hjaltelin Stahl & Co
  • 1 Kathart
  • 1 Kernel
  • 1 Magnetix
  • 1 Maximus Copenhagen
  • 1 O&O
  • 1 Ogilvy
  • 1 OMD
  • 1 Relevans
  • 1 Simpatico
  • 1 Subsero

Vinder af Direct Marketing Prisen 2012

  • Kampagne: Energy Transparency
  • Virksomhed: Vestas Wind System
  • Bureauer: Vertic (digitale koncept & produktion) samt Kunde & Co (offline)

Guldvinder af Integreret BtB

  • Kampagne: Energy Transparency
  • Virksomhed: Vestas Wind System
  • Bureau: Vertic (digitale koncept & produktion)
  • Sekundært bureau: Kunde & Co (offline)

Guldvinder af Integreret BtC

  • Kampagne: Bliv Officer
  • Virksomhed: Forsvarets Rekruttering
  • Bureau: RelationshusetGekko
  • Sekundært bureau: Public

Sølvvinder af Integreret BtC

  • Kampagne: Club Matas – Nail it
  • Virksomhed: Matas
  • Bureau: Wunderman Scandinavia

Guldvinder af Relationsskaberen

  • Kampagne: Hjælp dine kolleger med at spare penge
  • Virksomhed: Alka
  • Bureau: Director – en del af Direct Gruppen

Sølvvinder af Relationsskaberen

  • Kampagne: Det belønner sig…
  • Virksomhed: 3 (Hi3G Denmark)
  • Bureau: Co+Høgh
  • Sekundært bureau: RelationshusetGekko

Guldvinder af Opmærksomhedsskaberen

  • Kampagne: Energy Transparency
  • Virksomhed: Vestas Wind System
  • Bureau: Kunde & Co
  • Sekundært bureau: Vertic

Sølvvinder af Opmærksomhedsskaberen

  • Kampagne: Nogle gange kan det bedst betale sig at lege med de store
  • Virksomhed: IBM Danmark
  • Bureau: OgilvyOne worldwide

Bronzevinder af Opmærksomhedsskaberen

  • Kampagne: The Shit Book
  • Virksomhed: Anders Berg Foto / Dansk Kennel Klub
  • Bureau: Halbye Kaag JWT

Guldvinder af Husstandsomdelt

  • Kampagne: Codan – bilforsikring på dit dørtrin
  • Virksomhed: Codan Forsikring
  • Bureau: DDB Danmark

Bronzevinder af Husstandsomdelt

  • Kampagne: Spørg Matas
  • Virksomhed: Matas
  • Bureau: Nørgård Mikkelsen

Guldvinder af Enkel og Effektiv

  • Kampagne: dyrevalg.dk – politisk opmærksomhed om dyrevelfærd og flere medlemmer
  • Virksomhed: Dyrenes Beskyttelse
  • Bureau: Adnuvo

Special Awards:

Årets Kreative Team

  • Ole Rydal og Sarah Carlson
  • Bureau: OgilvyOne worldwide
  • Kampagne: Nogle gange kan det bedst betale sig at lege med de store

Årets Direct Marketingstrateger

  • Morten Albæk og Morten Kamp Jørgensen
  • Virksomhed: Vestas Wind Systems
  • Kampagne: Energy Transparency