12 bureauer og 12 virksomheder skal vise hvad design kan

FiG

Blandt virksomhederne finder man navne som Mærsk og Zoo, mens man blandt bureauerne finder navne som Kontrapunkt og 2+1 Idebureau. 1 virksomhed og 1 bureau bliver parret i hvert projekt.

Siden finanskrisen har dagsordenen overvejende handlet om effektiviseringer. Men det kan ikke blive ved på den måde. Behovet for innovation og nye forretningsidéer er akut.

Det er udgangspunktet for et projekt, som Markedsmodningsfonden har sat i gang sammen med Dansk Design Center, Dansk Industri (DI), DTU og designbranchens organisation, Design denmark.

Programmet hedder Plus, og tesen er, at design som metode kan rykke virksomhedernes innovation og evne til hurtigt og skarpt at udvikle nye forretningsidéer og services – med kunden i fokus og derfor høj træfsikkerhed i markedet.

“Vi ved, at design og designmetoder kan booste virksomheders innovationskraft og -tempo når det bruges i forretningsudviklingen, f.eks. i form af brugerdrevet udvikling, visuelle værktøjer, eksperimenter og hurtig prototyping. PLUS-programmet finder nye måder at føre dén viden ud i livet og ind i forretningen, i konkrete partnerskaber omkring udfordringer, som virksomhederne selv finder relevante,” siger Christian Bason, CEO for Dansk Design Center.

De 12 virksomheder er:

  • Mærsk Olie og Gas A/S,
  • Solar A/S,
  • E-vet/KRUUSE,
  • Zoologisk Have København,
  • MP Pension,
  • Cramo A/S, ,
  • Comwell,
  • Thürmer Tools ApS,
  • Skov A/S,
  • BCHG/CIFF,
  • Elos Medtech Pinol A/S,
  • MEC Switches A/S.

De 12 designvirksomheder er:

  • Granyon and CPH ID,
  • ImageConsult,
  • 2+1 Idébureau,
  • Is it a Bird,
  • Gramstrup + Co ApS,
  • SkabelonDesign A/S,
  • FUTU,
  • Kontrapunkt A/S,
  • Attention Group,
  • Urgent.Agency,
  • MOEF A/S,
  • Produktdesignerne.dk.

Konceptet er, at hvert partnerskab – én virksomhed og én designvirksomhed – sammen definerer og løser en kompleks innovationsopgave, som er strategisk forankret og som skal skabe en løsning, der kan være konkurrencedygtig.

“Begge parter flytter sig et godt stykke ud af deres almindelige drift- og komfortzone og leverancen kan være alt fra en helt ny forretningsmodel over anbefalinger for en fremtidig digitalisering til helt nye services og produkter,” siger Christian Bason.

Hvert PLUS-partnerskab modtager 250.000 kr. i støtte fra Markedsmodningsfonden. Virksomheden betaler desuden 50.000 kr. og stiller med de ressourcer, opgaven kræver. Det totale budget på 300.000 kr. til hvert partnerskab dækker designbureauernes arbejdstimer, som leveres til kostpris + 20% .