Alt godt har en ende, siges det. Og selvom man kan indvende – hvorfor egentlig det – så må BBDO konstatere, at der kan være en sandhed i det.
Men samtidig ser man sådan på det, at når noget godt ender, så åbner der sig måske nogle andre attraktive muligheder.
Bureauet står bag en kampagne, der hører til en af de sidste 10 års mest belønnede og anerkendte kampagner – “Der er så meget kvinder ikke forstår” for Oddset fra Danske Spil. Men nu stopper samarbejdet, som har varet i alt i 13 år.
Adm. dir. Pernille Mehl lægger ikke skjul på, at det er et ærgerligt farvel – Oddset har været en signatur-kampagne for bureauet, og da Danske Licensspil skulle i gang på det nye liberaliserede marked, kom der nye opgaver til i form af Casino og Poker.
“Det er altid ærgerligt at miste en kunde, og vi har været meget glade for Danske Spil og stolte over de resultater, vi har skabt. Men vi har haft kunden meget længe og vi har selvfølgelig forberedt os mentalt på, at den dag kunne opstå, hvor samarbejdet af den ene eller anden grund kommer til at stoppe,” siger Pernille Mehl og fortsætter:
“Så når det er sagt, så åbner det også for nye muligheder. Vi har en ny kreativ direktør på plads, som gerne vil ud og vise, hvad han står for. Vi har landet nye spændende kunder – og så har vi en betydelig ekspertise på spil-markedet, som vi selvfølgelig tager med os og måske kan anvende i anden sammenhæng.”
Den nye kreative direktør er Tobias Aggergaard, som har overtaget det fulde kreative ansvar på bureauet efter, at Carsten Schiott valgte at stoppe. Han var den kreative hovedkraft på Danske Spil – dog først og fremmest Oddset – men på en kunde som Danske Spil har bureauet selvfølgelig været mere bredt involveret. F.eks. er det Tobias Aggergaard der har lavet Poker kampagnen, og arbejdet sammen med Carsten Schiott på forskellige projekter på tværs af de andre brands.
Ikke desto mindre har Carsten Schiotts afgang, der blev meldt ud sidst i maj, haft indflydelse på, at Danske Spil har valgt at søge nye græsgange.
“Jeg vil gerne sige BBDO en stor tak for deres arbejde med Oddset, Casino og Poker. Alle tre mærker har oplevet stor succes på et liberaliseret spillemarked -‐ og den succes har BBDO absolut sin store andel af”, siger Søren Nielsen, marketingchef hos Danske Spil, og fortsætter:
“Der er selvfølgelige flere elementer i beslutningen – men en af dem er, at det primære team, vi har arbejdet med efterhånden er væk, og så har jeg vurderet, at timingen var rigtig til at få nye øjne på de tre mærker.”
Han understreger dog samtidig, at der i bureauskiftet ikke ligger nogen beslutning om at droppe “Der er så meget kvinder ikke forstår”.
“Hvem der i fremtiden skal stå for markedsføringen af Oddset, Casino og Poker arbejdes der på og vi vil melde ud om dette på et senere tidspunkt. Hvad der kommer til at ske med den hidtidige Oddset-kampagne må vi se, når vi kommer på plads med en ny bureaupartner,” siger Søren Nielsen.
Det bliver dog ikke en langstrakt proces, fordi samarbejdet med BBDO er sat til at stoppe allerede d. 1. august. Danske Licensspil fungerer på et fuldt liberaliseret marked, og skal derfor ikke i offentligt udbud, fortæller Søren Nielsen.
Farvellet til Danske Spil får ikke nogen konsekvenser hos BBDO – som jo bl.a. har allerede sagt farvel til Carsten Schiott.