Af Peter Engholm 25@mail.dk

En hel kategori blev ganske enkelt bortdømt, da Aurora-juryen var på hårdt arbejde. Alene her blev 44 arbejder sorteret fra. Men i det hele taget kom kun få gennem nåleøjet.

Interessen for det uofficielle DM i print, Auroraprisen, fik et kraftigt nøk opad i forhold til de senere år: 584 indsendelser blev det til. Og printannoncen har også godt fat i de unge under 30 år, idet næsten halvdelen af de indsendte arbejder gik til Youngsters kategorien.

Jyllands-Posten står bag prisen, som er en udmærkelse til annoncører og reklamebureauer, der på bemærkelsesværdig vis har brugt printmediets muligheder til at skabe dagblads- og magasinannoncer på et højt kreativt niveau.

Og niveauet er højt – i al fald væsentligt højere end sidste år, når man spørger Thomas Hoffmann, kreativ direktør på &Co. og juryformand for Aurora:

“Det høje niveau ses på tværs af næsten samtlige kategorier. Aldrig har jurymedlemmerne været så enige, og jeg synes, det er en flot shortliste vi har. Vi har alt fra den helt klassiske simple idé over den gode tekstannonce til nærmest “filmiske” annoncer.”

Men at juryen har været på hårdt arbejde, kan ses i, at de ekstraordinært mange indsendelser, på et generelt højt niveau, er skåret lige så ekstraordinært ind til benet: Blot 16 arbejder er shortlistet, hvilket er under det halve i forhold til 2009, og et hak nedad i forhold til sidste års 20.

Og juryen var i øvrigt yderst konsekvent med én af kategorierne: 44 indsendte arbejder udgjorde feltet for Ikke-kommercielle annoncer, men som i Klodshans var det “dur ikke, væk!”

Eller som det hedder officielt: “Juryen har vurderet, at kvaliteten af annoncerne i denne kategori i år er for lav til, at der kan nomineres. Derfor udgår kategorien desværre i år.”

13 bureauer deles om de 16 nomineringer, med DDB, Mensch og BBDO i front for et ellers spredt felt. Se bureaulisten lidt længere nede. De 16 nomineringer skæres yderligere ned til 4 kategori-vindere samt Auroraprisen, der går til den annonce, der løfter sig over alle andre på tværs af kategorierne.

Dertil kommer Aurora Youngsters, hvor 259 indsendte arbejder er reduceret til 10 nominerede. Her kårer juryen den bedste og mest kreative løsning på årets opgave, som kommer fra Dansk Frisbee Sport Union. Udover æren er præmien i Aurora Youngsters en check på 25.000 kr.

Samtlige vindernavne offentliggøres den 15. november til auroraprisuddelingen i JP/Politikens Hus på Rådhuspladsen i København. Det er 41. gang, at det sker – men det er nu nogle år siden, at Jyllands-Posten sidst uddelte priserne ved et fysisk arrangement.

Her kan du se samtlige nominerede annoncer: www.auroraprisen.dk

Auroraprisen 2011 – shortliste fordelt på bureauer

  • 3 DDB
  • 2 Mensch
  • 2 BBDO
  • 1 &Co
  • 1 Andersen & Blæsbjerg
  • 1 Bates Y&R
  • 1 Bonis
  • 1 DR Markedsføring
  • 1 Halbye Kaag JWT
  • 1 Kommuinikationsbureauet København
  • 1 Sunrise
  • 1 TV2 Networks
  • 1 Uncle Grey

Auroraprisen 2011 – shortliste fordelt på kategorier

Bureau – Annoncør

BtB

  • DDB – Codan
  • Mensch – Deloitte

Kortvarige forbrugsgoder

  • TV2 Networks – Zulu Djævleræs
  • DR Markedsføring/Bonis – DR Koncerthuset
  • DDB – McDonald’s
  • BBDO – Steelseries (serie på 3)
  • Andersen & Blæsbjerg – Maizena (serie på 3)
  • &Co – Bianco Footwear (serie på 6)

Ikke-kommercielle

Juryen har vurderet, at kvaliteten af annoncerne i denne kategori i år er for lav til, at der kan nomineres. Derfor udgår kategorien desværre i år.

Langvarige forbrugsgoder

  • DDB – VW Golf
  • Sunrise – Peugeot
  • Bates Y&R – Mercedes Benz
  • Halbye Kaag JWT – Quiksilver

Stillingsannoncer

  • BBDO – BBDO
  • Uncle Grey – Aarhus Brandvæsen
  • Mensch – Implement
  • Kommunikationsbureauet København – Kopenhagen Fur

Aurora Youngster – shortliste fordelt på skoler/bureauer

  • 6 Kreativ Kommunikation, DMJX
  • 2 Adtomic
  • 2 Kreativ Basis, DMJX
  • 1 DDB
  • 1 Hello Group

Aurora juryen

Alle indsendte løsninger bedømmes af:

  • Carsten Schiott, BBDO
  • Simon Wooller, Halbye Kaag JWT
  • Thomas Hoffmann, &Co
  • Viggo Linde Thomsen, Nørgård Mikkelsen
  • Ulrik Feldskov Juul, Recommended
  • Bjørn Karsholt, DRRB
  • Dorte Nielsen, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
  • Frank Vilstrup, DONG Energy

 

Kommentarer

  1. De er da en døende race! Det er jo kun de selvfede unge drenge ude på Mediehøjskolen der bliver promoveret.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club