Ved Årets Rambuk demonstrerede bureauerne masser af seriøsitet i deres cases – ikke kun de vindende, men også de øvrige shortlistede.
Denne tilgang blev pænt underløbet – undskyld; disrupted – af awardshowets sponsor, Out Of Home Media, som med et par iøjnefaldende og øredøvende indslag fik bragt tankerne i retning af en polterabend fra 90’erne.
OMD, Wunderman og &Co vandt Involveringsprisen for Telenor – det var der næppe mange af aftenens 250 gæster, der lige opfattede, for midt i prisoverrækkelsen valgte Out Of Home Media at strø en god håndfuld topløse M/K’ere ud over deltagerne.
Distraktionen blev ikke vel modtaget – et par udvalgte kommentarer på Twitter:
- Nu kommer der nøgne kvinder ind med drinks og reklamer på patterne. Det er fandme pinligt #rambuk2016
- Strippere til en reklameprisuddeling? Hvad skulle dog kunne gå galt?
Og det øredøvende? Konfettikanonerne, der blev skudt af i samme øjeblik, hovedretten var sat på bordene. Sær timing – og garniture.
Hele opmærksomheden kunne sponsoren dog ikke stjæle. Det var således svært at overse Mediabroker, der sammen med kunden – Kvik Køkkener – var på scenen fire gange ved Årets Rambuk; Hele 3 kategorier og Grand Prix’en.
Awardshowet, der afsluttede Mediadagen, blev i lighed med sidste år afholdt på Langelinie Pavillionen i København.
Også awardmæssigt var der ligheder, idet Kvik Køkkener genvandt både Mediestrategiprisen og Programprisen. Sidste år var GroupM krediteret som bureau på køkken-casen, mens æren i år altså tilfaldt Mediabroker fra bureaugruppen.
De øvrige 5 kategorier havde 5 forskellige vindere, fordelt på 12 bureauer og 5 annoncører.
Sidste års store Rambuk-vinder, PHD, vandt i år Content Activationprisen sammen med DDB for Kræftens Bekæmpelse og Cool uden røg, mens Kampagneprisen gik til den p.t. mest awardvindende danske case, Do It For Mom, for Spies, kreeret af en kvintet af bureauer.
Årets Rambuk 2016 – vinderliste
GRAND PRIX
- Mediabroker for Kvik Køkkener
MEDIESTRATEGIPRISEN
- Mediabroker for Kvik Køkkener
- Produkt: Køkken, Bad og Garderobe
- Kampagnens navn: En fremtidssikret digital strategi som skaber rekordomsætning år efter år
MEDIAINNOVATIONSPRISEN
- Mindshare for Fair Welcome
- Produkt: Dontlabel.org
- Kampagnens navn: Don’t Label
INVOLVERINGSPRISEN
- OMD / &Co / Wunderman for Telenor
- Produkt: Telenor Privat Julesalg
- Kampagnens navn: Telenors magiske Jul
KAMPAGNEPRISEN
- Vizeum / Robert Boisen & LikeMinded /Beon / Molamil / Radius Kommunikation for Spies Rejser
- Produkt: Aktiv Ferie
- Kampagnens navn: Do It for Mom
INDSIGTSPRISEN
- Carat for Tryg
- Produkt: Forsikringer
- Kampagnens navn: Tryg – from pixels to people
PROGRAMPRISEN
- Mediabroker for Kvik Køkkener
- Produkt: Køkken, Bad og Garderobe
- Kampagnens navn: En fremtidssikret digital strategi som skaber rekordomsætning år efter år
CONTENT ACTIVATIONPRISEN
- PHD / DDB for Kræftens Bekæmpelse
- Produkt: Anti-ryge kampagne
- Kampagnens navn: Cool uden røg
EFFEKT-PRISEN
- Mediabroker for Kvik Køkkener
- Produkt: Køkken, Bad og Garderobe
- Kampagnens navn: En fremtidssikret digital strategi som skaber rekordomsætning år efter år
Årets Rambuk 2016 – Bureauliste
Bureaubiz giver 1 point pr. nominering, 5 point pr. kategori-sejr + 5 point for en Grand Prix
- 27 Mediabroker
- 14 OMD
- 13 Vizeum
- 12 Carat
- 10 DDB
- 10 PHD
- 8 &Co
- 8 Mindshare
- 8 Wunderman
- 7 Robert/Boisen & Like-minded
- 7 BeOn
- 7 Molamil
- 7 Radius Kommunikation
- 4 Dentsu Aegis Network
- 4 Envision
- 4 MKTG
- 3 Isobar
- 3 Mediacom
- 3 Wibroe, Duckert & Partners
- 3 MEC
- 3 Zenith
- 2 Hjaltelin Stahl
- 2 McCann
- 2 Maxus
- 2 Marvelous
- 1 React by Konstellation & Republica
- 1 Agency Spring
- 1 Gonzo Media
- 1 In-mind Advertising
- 1 Jangaardmark
- 1 Tre Kronor Media
- 1 Annalect
- 1 Business Science