Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

Out Of Home Media forvandlede Rambukken til en polterabend fra 90'erne og tog en god bid af opmærksomheden, da de i alt 9 awards blev uddelt ved Rambukken. Se vinderlisten og bureaulisten her.

Ved Årets Rambuk demonstrerede bureauerne masser af seriøsitet i deres cases – ikke kun de vindende, men også de øvrige shortlistede.

Denne tilgang blev pænt underløbet – undskyld; disrupted – af awardshowets sponsor, Out Of Home Media, som med et par iøjnefaldende og øredøvende indslag fik bragt tankerne i retning af en polterabend fra 90’erne.

OMD, Wunderman og &Co vandt Involveringsprisen for Telenor – det var der næppe mange af aftenens 250 gæster, der lige opfattede, for midt i prisoverrækkelsen valgte Out Of Home Media at strø en god håndfuld topløse M/K’ere ud over deltagerne.

Distraktionen blev ikke vel modtaget – et par udvalgte kommentarer på Twitter:

  • Nu kommer der nøgne kvinder ind med drinks og reklamer på patterne. Det er fandme pinligt #rambuk2016
  • Strippere til en reklameprisuddeling? Hvad skulle dog kunne gå galt?

Og det øredøvende? Konfettikanonerne, der blev skudt af i samme øjeblik, hovedretten var sat på bordene. Sær timing – og garniture.

Hele opmærksomheden kunne sponsoren dog ikke stjæle. Det var således svært at overse Mediabroker, der sammen med kunden – Kvik Køkkener – var på scenen fire gange ved Årets Rambuk; Hele 3 kategorier og Grand Prix’en.

Awardshowet, der afsluttede Mediadagen, blev i lighed med sidste år afholdt på Langelinie Pavillionen i København.

Også awardmæssigt var der ligheder, idet Kvik Køkkener genvandt både Mediestrategiprisen og Programprisen. Sidste år var GroupM krediteret som bureau på køkken-casen, mens æren i år altså tilfaldt Mediabroker fra bureaugruppen.

De øvrige 5 kategorier havde 5 forskellige vindere, fordelt på 12 bureauer og 5 annoncører.

Sidste års store Rambuk-vinder, PHD, vandt i år Content Activationprisen sammen med DDB for Kræftens Bekæmpelse og Cool uden røg, mens Kampagneprisen gik til den p.t. mest awardvindende danske case, Do It For Mom, for Spies, kreeret af en kvintet af bureauer. 

Årets Rambuk 2016 – vinderliste

GRAND PRIX

  • Mediabroker for Kvik Køkkener

MEDIESTRATEGIPRISEN

  • Mediabroker for Kvik Køkkener
  • Produkt: Køkken, Bad og Garderobe
  • Kampagnens navn: En fremtidssikret digital strategi som skaber rekordomsætning år efter år

MEDIAINNOVATIONSPRISEN

  • Mindshare for Fair Welcome
  • Produkt: Dontlabel.org
  • Kampagnens navn: Don’t Label

INVOLVERINGSPRISEN

  • OMD / &Co / Wunderman for Telenor
  • Produkt: Telenor Privat Julesalg
  • Kampagnens navn: Telenors magiske Jul

KAMPAGNEPRISEN

  • Vizeum / Robert Boisen & LikeMinded /Beon / Molamil / Radius Kommunikation for Spies Rejser
  • Produkt: Aktiv Ferie
  • Kampagnens navn: Do It for Mom

INDSIGTSPRISEN

  • Carat for Tryg
  • Produkt: Forsikringer
  • Kampagnens navn: Tryg – from pixels to people

PROGRAMPRISEN

  • Mediabroker for Kvik Køkkener
  • Produkt: Køkken, Bad og Garderobe
  • Kampagnens navn: En fremtidssikret digital strategi som skaber rekordomsætning år efter år

CONTENT ACTIVATIONPRISEN

  • PHD / DDB for Kræftens Bekæmpelse
  • Produkt: Anti-ryge kampagne
  • Kampagnens navn: Cool uden røg

EFFEKT-PRISEN

  • Mediabroker for Kvik Køkkener
  • Produkt: Køkken, Bad og Garderobe
  • Kampagnens navn: En fremtidssikret digital strategi som skaber rekordomsætning år efter år

Årets Rambuk 2016 – Bureauliste

Bureaubiz giver 1 point pr. nominering, 5 point pr. kategori-sejr + 5 point for en Grand Prix

  • 27 Mediabroker
  • 14 OMD
  • 13 Vizeum
  • 12 Carat
  • 10 DDB
  • 10 PHD
  •   8 &Co
  •   8 Mindshare
  •   8 Wunderman
  •   7 Robert/Boisen & Like-minded
  •   7 BeOn
  •   7 Molamil
  •   7 Radius Kommunikation
  •   4 Dentsu Aegis Network
  •   4 Envision
  •   4 MKTG
  •   3 Isobar
  •   3 Mediacom
  •   3 Wibroe, Duckert & Partners
  •   3 MEC
  •   3 Zenith
  •   2 Hjaltelin Stahl
  •   2 McCann
  •   2 Maxus
  •   2 Marvelous
  •   1 React by Konstellation & Republica
  •   1 Agency Spring
  •   1 Gonzo Media
  •   1 In-mind Advertising
  •   1 Jangaardmark
  •   1 Tre Kronor Media
  •   1 Annalect
  •   1 Business Science

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

  1. Hmmm. 7 ud af de 9 priser tilfalder en annoncør, som er repræsenteret i den relativt smalle jury. Det virker en kende utroværdigt i min optik.

    Med tanke på det arbejde, som bureauerne lægger i indstillingerne, så bør man også kunne forvente, at de behandles med allerstørste faglige respekt af juryen.

  2. Virkelig pinligt af Out of Home Media. Som I virkeligt pinligt. Enten lægger de sag an mod folk eller slæber dem unødigt i konkurrencenævnet eller også laver de bare dybt pinlige ting.

  3. Tillykke til Kvik.

    Jeg har forsøgt at forstå casen, hvad er det præcis de har gjort? jeg har været på deres hjemmeside, i deres butikker, og jeg forstår stadig ikke hvad det præcis er de har gjort.

    er der ikke en som kan forklare hvorfor denne case er så unik?

  4. @jesperpoulsen – Som juryformand vil jeg gerne lige præcisere ift din kommentar. Det er korrekt at 3 ud af de 9 priser (Telenor, Spies og Tryg) var repræsenteret i juryen, men de blev -narturligvis – sendt uden for døren under afstemninger hvor deres arbejde var indstillet.

  5. @ph – Indenfor 3-4 uger vil vi på vores mediabroker.dk, Linkedin, Facebook m.m. inviterer til et gratis seminar, hvor vi dels gerne vil vise hvordan vi arbejder med digitale strategier, der er forankret i virksomhedernes data og dels vise hvordan dette har resulteret i de flotte resultater for Kvik Køkkener. Du er velkommen til at sende mig din e-mail, så sender vi en invitation direkte til dig.

  6. Hej Thomas Wahl.

    Du glemmer vist, at Kasper Granat har stærk interesse i aftenens helt store vinder, Kvik Køkkener. Han har godt nok skiftet arbejdsplads for nylig, men det var jo på hans vagt hos Kvik Køkkener, at casen i samarbejde med MediaBroker blev til og eksekveret. Blev han også sendt uden for døren?