13 danske guld, sølv og bronze ved Epica Awards

Peter Engholm,
journalist

Fagpressens globale pris til annoncører og bureauer anerkendte et par danske kreative guldårer. Læg dertil en solid portion sølv og bronze. Se listen over ædelt metal her.

Der er journalister, der ikke bestiller andet end at skrive om marketing, kreativitet og kampagner – eller næsten ikke andet, for godt 200 af dem har også brugt deres tid på at vurdere flere end 3000 indsendte cases ved Epica Awards.

Her har danske bureauer og annoncører foreløbig vundet 3 guld, 7 sølv og 3 bronze ved årets prisuddeling.

De 13 priser er fordelt på 8 arbejder:

Københavnerbænken fra TV 2 og TV 2 Creative vinder 2 guld og 1 sølv.
Backup Ukraine fra Polycam, Unesco og Virtue vinder 1 guld og 2 sølv.
Cirkulär fra Ikea, Accenture Song, Marketsquare og Dentsu X vinder 2 sølv.
&Co steppede up, bogstaveligt talt, med deres ’ballet of creativity’ og vinder sølv. Bureauet vinder tillige bronze for Lakrids by Bülow-casen Share it with a hater.
Envision og Sikkerhedsstyrelsen vinder sølv, mens der er bronze til hhv. Robert/Boisen og Ikea samt Holy Ravioli og RED Center.

Senere i denne uge følger Grand Prix-vinderne.

De danske jurymedlemmer ved Epica Awards er journalist Susanne Ingemann Terney fra Markedsføring og redaktør Pia Osbæck fra Bureaubiz. De får ikke oplyst noget om arbejder indsendt fra Danmark, og de kan ikke stemme på danske bidrag.

Epica 2022
Danske guld-, sølv- og bronzevindere

Guld

  • Københavnerbænken (Public interest – environment)
    TV 2
    TV 2 Creative
  • Københavnerbænken (Integrated campaigns)
    TV 2
    TV 2 Creative
  • Backup Ukraine (Metaverse)
    Polycam & Unesco
    Virtue

Sølv

  • Cirkulär (Retail services)
    Ikea
    Accenture Song, Marketsquare, Dentsu X
  • Cirkulär (Public interest – environment)
    Ikea
    Accenture Song, Marketsquare, Dentsu X
  • Københavnerbænken (Media)
    TV 2
    TV 2 Creative
  • Backup Ukraine (Creative technology)
    Polycam & Unesco
    Virtue
  • Backup Ukraine (Mobile campaigns)
    Polycam & Unesco
    Virtue
  • Ballet of Creativity (Self-promotion)
    &Co.
    &Co.
  • Always use face armor (Branded content – product & brand integration)
    Sikkerhedsstyrelsen
    Envision

Bronze

  • Share it with a hater (confectionery & snacks)
    Lakrids by Bülow
    &Co.
  • Swedish seedballs (Public relations)
    Ikea og WWF
    Robert/Boisen & Like-minded
  • In the name of Honour (Public interest – social)
    RED Center
    Holy Ravioli