14 bureauer delte 25 priser ved DM-dagen

Peter Engholm
25@mail.dk

Klausen + Partners vandt den fineste, og RelationshusetGekko vandt de fleste, da juryen uddelte priser ved PostDanmarks Direct Marketing Prisen 2011. Se den samlede vinderliste her.

Det var en DM-case, men der var også noget Effectiveness Award over det, da Klausen + Partners blev hyldet for sin kampagne for Novozymes:

For der var tale om en effektiv udnyttelse af casen “Old Grumpy – når en gammel gnavpot skaber forretningsudvikling”. Ikke alene fik den guld i kategorien Integreret B2B, den blev også belønnet med “Den Danske Direct Marketing Pris 2011”. Juryformand Finn Hansen, Post Danmark, fremhævede den som en af de mest sikre vindere i DM-prisens 24-årige historie.

Og som et svirp med halen blev det også til en special award til personerne bag casen, idet diplomet for Årets kreative team: Niels Kaldahl og David Sansome, Klausen + Partners. Samtidig var kampagnen på forhånd udpeget af juryen til at være en af i alt fem særligt kreative kampagner, som på Post Danmarks regning bliver tilmeldt Direct Lions ved næste måneds Cannes-festival.

DM-dagen blev afholdt i 1001 Hal på Islands Brygge i København – med et yderst dynamisk set-up: En græsklædt sportsarena med præmiepodie, bandereklamer og tre tilskuertribuner med nogle af de hårdeste siddepladser i dansk awardhistorie.

Stemningen blandt de 700 deltagere var – modsat komforten – rigtig god, og det var en glædens dag for mange bureauer, der havde leveret så overbevisende direct marketing-indsatser, at juryen gav priser til næsten hver 4. af de 106 indsendte arbejder.

Dermed fastholder DM-prisen sin position som den bureau-pris i Danmark, der har den største gevinstchance.

Flest priser fik RelationshusetGekko med 1 guld, 1 sølv og 2 bronze – og lagt sammen med 6 nomineringer topper bureauet listen over mest vindende bureauer.

Det er desuden værd at bemærke, at mediabureauet Mediabroker efterhånden har taget patent på den husstandsomdelte kategori. I år vandt bureauet sammen med Unplugged for Jydsk Vindueskompagni, og dermed har Mediabroker været på vinderholdet i kategorien fire år i træk.

Store klapsalver var der også til special award-vinderne Jens Peter Jensen som årets ildsjæl og til Anne Lene Hamann, Matas, hvor juryen gjorde en undtagelse og fandt Årets marketingstrateg på kunde- og ikke bureausiden.

I alt 8 arbejder fik guld, fordelt på 10 bureauer og Det Kongelige Teater, som opnåede æren uden bureaubistand.

DM-prisen – i point

Bureaubiz giver bureauerne 1 point for en nominering, 2 point for bronze, 3 point for sølv og 6 point for guld (dog 10 point i alt for selve DM-prisen).

  • 19 RelationshusetGekko
  • 18 Klausen + Partners
  • 18 OgilvyOne
  • 15 DialoguePeople/NetPeople/Partners
  • 11 Mediabroker
  • 11 Direct Gruppen – Director og DM Partner
  • 8 Wunderman
  • 8 Unplugged
  • 8 Magnetix
  • 8 Dialog Factory
  • 7 Public Communications
  • 6 Det Kongelige Teater
  • 5 Bates Y&R
  • 5 Recommended
  • 3 Aros Kommunikation
  • 3 Bessermachen
  • 3 Clan B
  • 3 Electric/Rainmaker – Hjaltelin Stahl Gruppen
  • 3 Master
  • 3 Veksø

    Samt følgende med 1 point hver: Brandstifter, Datagraf, Hatch & Bloom, Incite, Jørn Moesgård, Relevans og Simpatico.

Bureauer i samme gruppe er slået sammen. Er der krediteret flere bureauer, der ikke er i samme gruppe, på et nomineret/prisbelønnet arbejde, har hvert bureau fået det fulde antal point for arbejdet..

Special Awards

  • Årets kreative team: Niels Kaldahl og David Sansome, Klausen + Partners
  • Årets marketingstrateg: Anne Lene Hamann, Matas
  • Årets ildsjæl: Jens Peter Jensen, Electric/Rainmaker
  • Årets DM-debut: Vinduesskolen, Jydsk Vindueskompagni (Mediabroker+Unplugged)

DM-prisen – samlet vinderliste:

Integreret B2B

KAMPAGNE

VIRKSOMHED

BUREAU

GULD

Old Grumpy – når en gammel gnavpot skaber forretningsudvikling

Novozymes A/S

Klausen + Partners

SØLV

Prismodellen er forældet

e-nettet

Dialog Factory

BRONZE

Sure we can


TNT


Masters

Integreret B2C

KAMPAGNE

VIRKSOMHED

BUREAU

GULD

Uddannelsestesten

Forsvarets Rekruttering

RelationshusetGekko og Public

SØLV

Falck præsenterer: Falsk Alarm

Falck A/S

RelationshusetGekko

BRONZE    
Illum Key – Dialog er nøglen til loyalitet og indtjening i detailhandlen  Illum  Klausen + Partners

Brevet

KAMPAGNE

VIRKSOMHED

BUREAU

GULD

Det enkle brev fra Bjarne Hastup

Ældre Sagen

Director

SØLV

PenSam ulykkesforsikring


PenSam


Magnetix

BRONZE

Index 231 = resultatet af optimeret salgsbrev


IKANO BANK


RelationshusetGekko

Husstandsomdelt

KAMPAGNE

VIRKSOMHED

BUREAU

GULD

Adresseløs – Test af adresseløs mod Idenyt annonce

SØLV

Jydsk Vindueskompagni (JVK)

Mediabroker og Unplugged

“Julen er fuld af fristelser” – julekatalog 2010

Sportigan Kædecenter

Recommended

BRONZE

Få billigere bilforsikring – Respekter at tilbud fungerer i et tilbudsmedie

Alm. Brand

Mediabroker & Clan B


Opmærksomhedsskaberen

KAMPAGNE

VIRKSOMHED

BUREAU

GULD

Et spil med sikkerheden som indsats

SecureDevice A/S + IBM Danmark

OgilvyOne Worldwide

SØLV

Last Man Standing

IBM Danmark A/S

OgilvyOne Worldwide

BRONZE

Chocolates with Attitude

Brandhouse

Bessermachen

Relationsskaberen

KAMPAGNE

VIRKSOMHED

BUREAU

GULD

Club Matas

Matas A/S

Wunderman

SØLV

At ryste træet og samtidig gribe alle de overmodne frugter!

Telia

OgilvyOne

BRONZE

TDC kundesløjfe – målbar effekt med enkle midler

TDC

DialoguePeople / NetPeople

Free Style

KAMPAGNE

VIRKSOMHED

BUREAU

GULD

Hjælp Britta


TDC


DialoguePeople / NetPeople og Wibroe, Duckert & Partners

SØLV

To håndværkere uden sele


Rådet for Sikker Trafik


Bates Y&R

BRONZE

Jorden rundt på 80 dage

Århus Kommune – Århus Cykelby

Aros Kommunikation og Veksø

Low Cost

KAMPAGNE

VIRKSOMHED

 

GULD

Svanerne er tilbage

Det Kongelige Teater

SØLV

Hvor SMART er ungdomsuddannelsen?


Solutors A/S


Dialog Factory

BRONZE

EuroBonus point i Tax-Free posen

= kroner i kassen


SAS +

Gebr. Heinemann

RelationshusetGekko