Det var en DM-case, men der var også noget Effectiveness Award over det, da Klausen + Partners blev hyldet for sin kampagne for Novozymes:
For der var tale om en effektiv udnyttelse af casen “Old Grumpy – når en gammel gnavpot skaber forretningsudvikling”. Ikke alene fik den guld i kategorien Integreret B2B, den blev også belønnet med “Den Danske Direct Marketing Pris 2011”. Juryformand Finn Hansen, Post Danmark, fremhævede den som en af de mest sikre vindere i DM-prisens 24-årige historie.
Og som et svirp med halen blev det også til en special award til personerne bag casen, idet diplomet for Årets kreative team: Niels Kaldahl og David Sansome, Klausen + Partners. Samtidig var kampagnen på forhånd udpeget af juryen til at være en af i alt fem særligt kreative kampagner, som på Post Danmarks regning bliver tilmeldt Direct Lions ved næste måneds Cannes-festival.
DM-dagen blev afholdt i 1001 Hal på Islands Brygge i København – med et yderst dynamisk set-up: En græsklædt sportsarena med præmiepodie, bandereklamer og tre tilskuertribuner med nogle af de hårdeste siddepladser i dansk awardhistorie.
Stemningen blandt de 700 deltagere var – modsat komforten – rigtig god, og det var en glædens dag for mange bureauer, der havde leveret så overbevisende direct marketing-indsatser, at juryen gav priser til næsten hver 4. af de 106 indsendte arbejder.
Dermed fastholder DM-prisen sin position som den bureau-pris i Danmark, der har den største gevinstchance.
Flest priser fik RelationshusetGekko med 1 guld, 1 sølv og 2 bronze – og lagt sammen med 6 nomineringer topper bureauet listen over mest vindende bureauer.
Det er desuden værd at bemærke, at mediabureauet Mediabroker efterhånden har taget patent på den husstandsomdelte kategori. I år vandt bureauet sammen med Unplugged for Jydsk Vindueskompagni, og dermed har Mediabroker været på vinderholdet i kategorien fire år i træk.
Store klapsalver var der også til special award-vinderne Jens Peter Jensen som årets ildsjæl og til Anne Lene Hamann, Matas, hvor juryen gjorde en undtagelse og fandt Årets marketingstrateg på kunde- og ikke bureausiden.
I alt 8 arbejder fik guld, fordelt på 10 bureauer og Det Kongelige Teater, som opnåede æren uden bureaubistand.
DM-prisen – i point
Bureaubiz giver bureauerne 1 point for en nominering, 2 point for bronze, 3 point for sølv og 6 point for guld (dog 10 point i alt for selve DM-prisen).
- 19 RelationshusetGekko
- 18 Klausen + Partners
- 18 OgilvyOne
- 15 DialoguePeople/NetPeople/Partners
- 11 Mediabroker
- 11 Direct Gruppen – Director og DM Partner
- 8 Wunderman
- 8 Unplugged
- 8 Magnetix
- 8 Dialog Factory
- 7 Public Communications
- 6 Det Kongelige Teater
- 5 Bates Y&R
- 5 Recommended
- 3 Aros Kommunikation
- 3 Bessermachen
- 3 Clan B
- 3 Electric/Rainmaker – Hjaltelin Stahl Gruppen
- 3 Master
- 3 Veksø
Samt følgende med 1 point hver: Brandstifter, Datagraf, Hatch & Bloom, Incite, Jørn Moesgård, Relevans og Simpatico.
Bureauer i samme gruppe er slået sammen. Er der krediteret flere bureauer, der ikke er i samme gruppe, på et nomineret/prisbelønnet arbejde, har hvert bureau fået det fulde antal point for arbejdet..
Special Awards
- Årets kreative team: Niels Kaldahl og David Sansome, Klausen + Partners
- Årets marketingstrateg: Anne Lene Hamann, Matas
- Årets ildsjæl: Jens Peter Jensen, Electric/Rainmaker
- Årets DM-debut: Vinduesskolen, Jydsk Vindueskompagni (Mediabroker+Unplugged)
DM-prisen – samlet vinderliste:
Integreret B2B
KAMPAGNE |
VIRKSOMHED |
BUREAU |
GULD |
Novozymes A/S |
Klausen + Partners |
SØLV |
e-nettet |
Dialog Factory |
BRONZE |
|
|
Integreret B2C
KAMPAGNE |
VIRKSOMHED |
BUREAU |
GULD |
||
Uddannelsestesten |
Forsvarets Rekruttering |
RelationshusetGekko og Public |
SØLV |
||
Falck præsenterer: Falsk Alarm |
Falck A/S |
RelationshusetGekko |
BRONZE | ||
Illum Key – Dialog er nøglen til loyalitet og indtjening i detailhandlen | Illum | Klausen + Partners |
Brevet
KAMPAGNE |
VIRKSOMHED |
BUREAU |
GULD |
||
Det enkle brev fra Bjarne Hastup |
Ældre Sagen |
Director |
SØLV |
|
|
BRONZE |
|
|
Husstandsomdelt
KAMPAGNE |
VIRKSOMHED |
BUREAU |
GULD |
Jydsk Vindueskompagni (JVK) |
Mediabroker og Unplugged |
“Julen er fuld af fristelser” – julekatalog 2010 |
Sportigan Kædecenter |
Recommended |
BRONZE |
||
Få billigere bilforsikring – Respekter at tilbud fungerer i et tilbudsmedie |
Alm. Brand |
Mediabroker & Clan B |
Opmærksomhedsskaberen
KAMPAGNE |
VIRKSOMHED |
BUREAU |
GULD |
||
Et spil med sikkerheden som indsats |
SecureDevice A/S + IBM Danmark |
OgilvyOne Worldwide |
SØLV |
||
Last Man Standing |
IBM Danmark A/S |
OgilvyOne Worldwide |
BRONZE |
||
Chocolates with Attitude |
Brandhouse |
Bessermachen |
Relationsskaberen
KAMPAGNE |
VIRKSOMHED |
BUREAU |
GULD |
||
Club Matas |
Matas A/S |
Wunderman |
SØLV |
||
At ryste træet og samtidig gribe alle de overmodne frugter! |
Telia |
OgilvyOne |
BRONZE |
||
TDC kundesløjfe – målbar effekt med enkle midler |
TDC |
DialoguePeople / NetPeople |
Free Style
KAMPAGNE |
VIRKSOMHED |
BUREAU |
GULD |
|
|
SØLV |
|
|
BRONZE |
||
Jorden rundt på 80 dage |
Århus Kommune – Århus Cykelby |
Aros Kommunikation og Veksø |
Low Cost
KAMPAGNE |
VIRKSOMHED |
|
GULD |
||
Svanerne er tilbage |
Det Kongelige Teater |
|
SØLV |
|
|
BRONZE |
|
RelationshusetGekko |