14 bureauer dyster om CCAs kongediscipliner

Finn Graversen,
journalist

&Co har 3, mens Hjaltelin Stahl og Robert/Boisen har hver 2 shortlistede i kongedisciplinerne, der bl.a. har fokus på bundlinjen, og hvor de fleste af kunderne er store kendte virksomheder.

Reklame er ikke kunst – det skal sælge. Det er ofte sagt i forbindelse med kreative konkurrencer, og på den måde skiller to discipliner sig ud i årets CCA-konkurrence. De handler ganske enkelt om bundlinjen.

Det gælder Creative Effectiveness og Creative Impact, hvor de shortlistede er arbejder, der har vundet en eller flere discipliner i de foregående år.

Men det er ikke de to eneste discipliner, der kan karakteriseres som kongediscipliner. Inden for Advertising er Integrated Campaigns og inden for Digital Advertising er Digital Campaigns. Endelig er der inden for Design Corporate Identity og Rebranding, Corporate Identity.

Her er det ikke nok at lave en god film en god poster eller et godt website – der skal spilles på et bredt sæt af tangenter for at løfte opgaven. De shortlistede er da også domineret af store og kendte virksomheder eller organisationer.

I alt 14 bureauer er involveret i disse kongediscipliner. &Co står for 3 af shortlisterne, mens Robert/Boisen & Like-minded og Hjaltelin Stahl hver har 2. Hertil kommer så Bold Copenhagen, der lige som &Co tilhører NoA, så denne gruppe reelt står for 4 af shortlisterne.

I Creative Effectiveness er der 3 short-listede kampagner:

  • Canon
    Redefine Ordinary
    Uncle Grey
  • SPAR
    SPAR – The Name Change
    Another
  • Sydbank
    Fra Marken Til Parken
    Robert/Boisen & Like-minded

I Creative Impact er der 2 shortlistede:

  • Sundhedsstyrelsen
    But Why – år 1 og 2
    Advice A/S
  • Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
    Røgfri Fremtid kampagner
    &Co./NoA

Hverken Creative Effectiveness eller Creative Impact indgår i de fire hovedkonkurrencer, Advertising, Digital Advertising, Digital Design og Design, da de både bygger på tidligere år og går på tværs af konkurrencerne.

Men fra hovedkonkurrencen er der så nogle af grupperne, der også kan karakteriseres som kongediscipliner, og her så shortlisterne således ud:

Integrated Campaigns

  • Lotto/Danske Spil
    Lotto Christmas Collection
    Robert/Boisen & Like-minded
  • Visit Faroe Islands
    Faroe Islands closed for maintenance
    Mensch
    Sansir Danmark
  • Metroselskabet
    Awkward Encounters
    Hjaltelin Stahl
  • European Parliament
    Choose Your Future
    &Co./NoA

Digital Campaigns

  • Ikea
    Black Friday (Re)Sale
    Hjaltelin Stahl
  • Danica Pension
    NorthSide 2049
    &Co./NoA

Corporate Identity

  • Paperlike
    Paperlike Visual Identity
    Daniel Flösser ApS
  • Epinion
    Epinion
    Re-public

Rebrand/Corporate Identity

  • Coffee Collective
    Coffee Collective Rebrand
    Kirk, Hatch and Bloom
  • Danish Crown
    Danish Crown – Towards a more sustainable future
    Kontrapunkt
  • Planetarium
    Planetarium
    Studio C
  • Unisport
    Unisport
    Bold Scandinavia/NoA