Reklame er ikke kunst – det skal sælge. Det er ofte sagt i forbindelse med kreative konkurrencer, og på den måde skiller to discipliner sig ud i årets CCA-konkurrence. De handler ganske enkelt om bundlinjen.
Det gælder Creative Effectiveness og Creative Impact, hvor de shortlistede er arbejder, der har vundet en eller flere discipliner i de foregående år.
Men det er ikke de to eneste discipliner, der kan karakteriseres som kongediscipliner. Inden for Advertising er Integrated Campaigns og inden for Digital Advertising er Digital Campaigns. Endelig er der inden for Design Corporate Identity og Rebranding, Corporate Identity.
Her er det ikke nok at lave en god film en god poster eller et godt website – der skal spilles på et bredt sæt af tangenter for at løfte opgaven. De shortlistede er da også domineret af store og kendte virksomheder eller organisationer.
I alt 14 bureauer er involveret i disse kongediscipliner. &Co står for 3 af shortlisterne, mens Robert/Boisen & Like-minded og Hjaltelin Stahl hver har 2. Hertil kommer så Bold Copenhagen, der lige som &Co tilhører NoA, så denne gruppe reelt står for 4 af shortlisterne.
I Creative Effectiveness er der 3 short-listede kampagner:
- Canon
Redefine Ordinary
Uncle Grey
- SPAR
SPAR – The Name Change
Another
- Sydbank
Fra Marken Til Parken
Robert/Boisen & Like-minded
I Creative Impact er der 2 shortlistede:
- Sundhedsstyrelsen
But Why – år 1 og 2
Advice A/S
- Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
Røgfri Fremtid kampagner
&Co./NoA
Hverken Creative Effectiveness eller Creative Impact indgår i de fire hovedkonkurrencer, Advertising, Digital Advertising, Digital Design og Design, da de både bygger på tidligere år og går på tværs af konkurrencerne.
Men fra hovedkonkurrencen er der så nogle af grupperne, der også kan karakteriseres som kongediscipliner, og her så shortlisterne således ud:
Integrated Campaigns
- Lotto/Danske Spil
Lotto Christmas Collection
Robert/Boisen & Like-minded
- Visit Faroe Islands
Faroe Islands closed for maintenance
Mensch
Sansir Danmark
- Metroselskabet
Awkward Encounters
Hjaltelin Stahl
- European Parliament
Choose Your Future
&Co./NoA
Digital Campaigns
- Ikea
Black Friday (Re)Sale
Hjaltelin Stahl
- Danica Pension
NorthSide 2049
&Co./NoA
Corporate Identity
- Paperlike
Paperlike Visual Identity
Daniel Flösser ApS
- Epinion
Epinion
Re-public
Rebrand/Corporate Identity
- Coffee Collective
Coffee Collective Rebrand
Kirk, Hatch and Bloom
- Danish Crown
Danish Crown – Towards a more sustainable future
Kontrapunkt
- Planetarium
Planetarium
Studio C
- Unisport
Unisport
Bold Scandinavia/NoA