Opdateret – to bureauer mere på listen: Man skal til analyseverdenen for at finde den højest placerede repræsentant for marketing på Børsens årlige gazelle-liste. Fynske M3 Research, der leverer til media- og reklamebureauer, blev gazellevinder for region Sydjylland og er placeret på en samlet 8. plads.
Man skal noget længere ned af listen for at finde et bureau. Det Dragør-baserede dialog-bureau, Kundekompagniet, kommer ind på en plads som nr. 103.
Sidste år fandt man Openminded helt oppe på en plads som nr. 34, men bureauet er ikke med i år.
Antallet af gazeller er samlet faldet i år, og den tendens er også slået igennem blandt bureauer. I år er der 15 med mod 19 sidste år.
Der skal dog knyttes et forbehold til optællingen. Børsens liste rummer ikke branchekoder, og derfor er Bureaubiz’ liste alene baseret på en manuel optælling blandt listens firmanavne. Har vi overset nogen, undskylder vi.
Listen rummer også både velkendte og store bureaunavne, som LBi og Hedal Kruse Brohus.
Også Kath Art Interactive, der i Bureaubiz årlige Bureaubiz Performance Index (BBPI-scoren) blev kåret som Danmarks mest veldrevne bureau, er gazelle.
Kath Art Interactive var også gazelle sidste år, og det samme gjaldt kun tre andre bureauer blandt de 15: Very, Kundekompagniet og Fireball.
Opdatering: Efter offentliggørelsen har de digitale bureauer, Spoiled Milk og Webfighter gjort opmærksom på, at de også er med på listen.
- Placering Virksomhed
- 103 Kundekompagniet
- 116 Webfighter
- 135 Lead Marketing
- 158 Very
- 183 Kath Art Interactive
- 249 LBi Danmark
- 321 Phoenix Design Aid
- 391 Online Advertising
- 429 Hedal Kruse Brohus
- 452 Fireball
- 523 Integral
- 598 Se Mor
- 668 Advice Digital
- 617 Spoiled Milk
- 670 Help PR
- 764 Make
- 782 Vestjysk Marketing
Man bliver gazelle, hvis man har haft en vækst på mindst 100 pct. over tre år. Børsen har i alt fundet 835 gazeller i år. Den hurtigst voksende virksomhed er Advansor fra Aarhus, der voksede med 2061,6 pct.