Det er kombinationen af original kreativitet og overbevisende effekt, der gør Advertising Effectiveness Award (AEA) til den vel nok vægtigeste pris inden for den hjemlige bureau- og marketing-branche.
Kreativitet & Kommunikation har uddelt prisen i 20 år, og juryen – med Spies-direktør Jan Vendelbo i spidsen – er nu klar med årets shortliste. Den rummer hvert år 20 kampagner, og halvdelen af disse står til at blive yderligere anerkendt og præmieret ved årets awardshow.
Den samlede shortliste – samt en bureau-liste – kan ses forneden. Og allerede nu kan vi afsløre, at der kommer ny effekt-regent på troen. Den forsvarende mester i form af sidste års Grand Prix-vinder er nemlig ikke shortlistet – hverken annoncør eller bureau, hhv. Føtex og Wibroe, Duckert & Partners.
I alt 20 annoncører og 16 bureauer er shortlistet ved årets AEA. Robert/Boisen & Like-minded er de senere års mest vindende ved awarden og er bureauet med flest nomineringer; 4 i alt. Herefter følger &Co, Advice og IUM med hver 3 nomineringer.
Blandt annoncørerne topper TrygFonden med 4 nomineringer – 3 af dem er hentet sammen med Kræftens Bekæmpelse.
Visit Færøerne er en af disse års mest prisvindende annoncører og er også repræsenteret ved AEA, med Mensch som bureau. Men hov: Er kampagnerne ikke skabt af både Mensch og Sansir? Jo-da, men AEA er i mere end én forstand en eksklusiv pris. Ethvert bureau, der ønskes krediteret, skal være medlem af Kreativitet & Kommunikation. Det er Sansir ikke, så Mensch tager én for holdet. I dette tilfælde en shortliste.
Priserne – inddelt i Grand Prix, guld, sølv og bronze – uddeles ved årets awardshow torsdag den 26. november. Vinderne bliver fejret digitalt.
AEA 2020 – shortlisten
- Sammen om hjælp til fødevarevirksomheder
Advice for Coop - Pølsepresser du?
Robert/Boisen & Like-minded for Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden - 1664 Blanc – Inspired by Taste
Uncle Grey og IUM for 1664 Blanc - Red hjernen – Stræk, snak, smil
&Co og Orchestra for Dansk Råd for Genoplivning - Fire år med famliefortællingen
Robert/Boisen for Tryg, TrygFonden og TryghedsGruppen - Closed for Maintenance
Mensch for Visit Færøerne - But Why? Hvorfor egentlig ryge 2017-2020
Advice og IUM for Sundhedsstyrelsen - McDonald’s Vej til Vedvarende Vækst
Nord DDB Cph og OMD Danmark for McDonald’s Danmark - Ikea Black Friday (Re)Sale
Hjaltelin Stahl (Part of Accenture Interactive) og Vizeum for Ikea - Plastik er Fantastisk
Robert/Boisen & Like-minded for Dansk Retursystem - Slap af og træn
Carat og Envision for Loop Fitness - Fra minus til gigantisk plus for Lotto+
Robert/Boisen & Like-minded for Danske Lotteri Spil - Hvad tager du med hjem?
Advance og IUM for Øresundsbron - Blev du overrasket?
Ambition for Ældre Sagen - Bolia
Uncle Grey for Bolia - Bliv leder i virkeligheden
Advice, Ogilvy og Mediacom for Forsvaret - Røgfri Fremtid /Fra forbud til folkesag
&Co for Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden - Gulddreng for grundvandet
Envision for Økologisk Landsforening - Help a small dane
&Co for Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden - Køkkenkærlighed der skaber resultater
Carat for HTH
Bureauliste – antal shortlister
4 Robert/Boisen
3 &Co
3 Advice
3 IUM
2 Carat
2 Envision
2 Uncle Grey
1 Advance
1 Ambition
1 Hjaltelin Stahl
1 MediaCom
1 Mensch
1 Nord DDB
1 Ogilvy
1 OMD
1 Orchestra
1 Vizeum