Af Peter Engholm, journalist
Foto: aeaward.dk

Juryen i Advertising Effectiveness Award har sat navn på den snes danske arbejder, der – med skyldig hensyntagen til den kreative, originale idé – virkelig har virket.

Det er kombinationen af original kreativitet og overbevisende effekt, der gør Advertising Effectiveness Award (AEA) til den vel nok vægtigeste pris inden for den hjemlige bureau- og marketing-branche.

Kreativitet & Kommunikation har uddelt prisen i 20 år, og juryen – med Spies-direktør Jan Vendelbo i spidsen – er nu klar med årets shortliste. Den rummer hvert år 20 kampagner, og halvdelen af disse står til at blive yderligere anerkendt og præmieret ved årets awardshow.

Den samlede shortliste – samt en bureau-liste – kan ses forneden. Og allerede nu kan vi afsløre, at der kommer ny effekt-regent på troen. Den forsvarende mester i form af sidste års Grand Prix-vinder er nemlig ikke shortlistet – hverken annoncør eller bureau, hhv. Føtex og Wibroe, Duckert & Partners.

I alt 20 annoncører og 16 bureauer er shortlistet ved årets AEA. Robert/Boisen & Like-minded er de senere års mest vindende ved awarden og er bureauet med flest nomineringer; 4 i alt. Herefter følger &Co, Advice og IUM med hver 3 nomineringer.

Blandt annoncørerne topper TrygFonden med 4 nomineringer – 3 af dem er hentet sammen med Kræftens Bekæmpelse.

Visit Færøerne er en af disse års mest prisvindende annoncører og er også repræsenteret ved AEA, med Mensch som bureau. Men hov: Er kampagnerne ikke skabt af både Mensch og Sansir? Jo-da, men AEA er i mere end én forstand en eksklusiv pris. Ethvert bureau, der ønskes krediteret, skal være medlem af Kreativitet & Kommunikation. Det er Sansir ikke, så Mensch tager én for holdet. I dette tilfælde en shortliste.

Priserne – inddelt i Grand Prix, guld, sølv og bronze – uddeles ved årets awardshow torsdag den 26. november. Vinderne bliver fejret digitalt.

AEA 2020 – shortlisten

  • Sammen om hjælp til fødevarevirksomheder
    Advice for Coop
  • Pølsepresser du?
    Robert/Boisen & Like-minded for Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
  • 1664 Blanc – Inspired by Taste
    Uncle Grey og IUM for 1664 Blanc
  • Red hjernen – Stræk, snak, smil
    &Co og Orchestra for Dansk Råd for Genoplivning
  • Fire år med famliefortællingen
    Robert/Boisen for Tryg, TrygFonden og TryghedsGruppen
  • Closed for Maintenance
    Mensch for Visit Færøerne
  • But Why? Hvorfor egentlig ryge 2017-2020
    Advice og IUM for Sundhedsstyrelsen
  • McDonald’s Vej til Vedvarende Vækst
    Nord DDB Cph og OMD Danmark for McDonald’s Danmark
  • Ikea Black Friday (Re)Sale
    Hjaltelin Stahl (Part of Accenture Interactive) og Vizeum for Ikea
  • Plastik er Fantastisk
    Robert/Boisen & Like-minded for Dansk Retursystem
  • Slap af og træn
    Carat og Envision for Loop Fitness
  • Fra minus til gigantisk plus for Lotto+
    Robert/Boisen & Like-minded for Danske Lotteri Spil
  • Hvad tager du med hjem?
    Advance og IUM for Øresundsbron
  • Blev du overrasket?
    Ambition for Ældre Sagen
  • Bolia
    Uncle Grey for Bolia
  • Bliv leder i virkeligheden
    Advice, Ogilvy og Mediacom for Forsvaret
  • Røgfri Fremtid /Fra forbud til folkesag
    &Co for Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
  • Gulddreng for grundvandet
    Envision for Økologisk Landsforening
  • Help a small dane
    &Co for Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
  • Køkkenkærlighed der skaber resultater
    Carat for HTH

Bureauliste – antal shortlister

4  Robert/Boisen

3  &Co

3  Advice

3  IUM

2  Carat

2  Envision

2  Uncle Grey

1  Advance

1  Ambition

1  Hjaltelin Stahl

1  MediaCom

1  Mensch

1  Nord DDB

1  Ogilvy

1  OMD

1  Orchestra

1  Vizeum

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club