16 brands bag fælles kampagne for at styrke mærkevaren

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

En række store brands er gået sammen om et utraditionelt initiativ, der går til kamp for mærkevaren.

Supermarkederne har gennem de senere år lanceret stadig flere egne mærker. Således har Dansk Supermarked Budget, Princip og Vores, mens Coop bl.a. har Änlgamark og Xtra.

Det presser naturligvis mærkevareleverandørerne og nu går 16 af dem for første gang sammen med Dagligvareleverandørernes brancheforening (DLF) ud i en fælles kampagne, der skal styrke mærkevaren. Kampagnen er udviklet af et østrigsk bureau, som har fået assistance af et dansk.

Mærkevarekampagnen fremhæver sloganet ‘Mærker, du kan stole på” og fokuserer på at fortælle, hvordan mærkevarerne hele tiden gennem innovation udvikler sig til gavn for forbrugerne.

Med kampagnen har DLF et ønske om at positionere og styrke efterspørgslen på mærkevarer over for de danske forbrugere, fortæller CEO i DLF Niels Jensen:

”Stærke mærkevarer bidrager til at drive innovation og vækst og dermed skabe værdi for forbrugeren. Det vil vi gerne skabe opmærksomhed omkring, og samtidig understøtte kvaliteten og originaliteten i de deltagende brands”.

De brands, der er med i kampagnen, er Arla, Dansukker, Libero, Nikoline, Santa Maria, Smirnoff, Royal Greenland, Schulstad, Carletti, Rynkeby, KiMs, Odense Marcipan, Somersby, Tena, Carlsberg og Tulip.

Niels Jensen er blevet inspireret af initiativet fra Østrig, hvor man har kørt et lignende samarbejde de sidste 20 år med positive resultater.

Derfor er det også det østrigske reklamebureau Demner, Merlicek & Bergmann (DMB), som har erfaring for konceptet i andre lande, der står bag kampagnen.

Til at hjælpe med koordinering og kontakt til de danske brands, har Dagligvareleverandørernes brancheforening valgt Nørgård Mikkelsen, som også har bistået med at sikre den rigtige måde at kommunikere budskabet på.

Kampagnen er startet med et kampagne website, outdoor og online bannere og vil i næste uge blive fulgt op af TV-spots.