KiMs og Partners dropper Jørgen efter 17 år

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

En af Danmarks længstlevende kampagner stoppes. Men universet droppes ikke. Partners står bag en videreudvikling. Som måske omfatter Jørgens søn.

KiMs kampagne bygget op omkring talspersonen Jørgen er ikke strøget helt til tops ved Advertising Effectiveness Award – men kampagnen har nydt den ære at blive nævnt i årsregnskaberne fra chips-producenten, fordi den var så effektiv, at man kunne spare mediekroner.

Det er svært at få større kreativ anerkendelse fra en kunde, og kampagnen er da også en af de længstkørende i Danmark.

Men alting har sin ende. Jørgen – og skuespilleren bag – er blevet ældre, og nu stopper selskabet kampagnen. Eller for at blive i tonen:

“Efter gensidig aftale med Jørgen er det derfor blevet besluttet, at han trækker sig fra sin eksisterende rolle og stopper samarbejdet med KiMs med øjeblikkelig virkning,” som det lyder i en pressemeddelelse. Hvor det desuden noteres, at KiMs ikke ønsker at kommentere sagen yderligere, “før Jørgens efterfølger er tiltrådt.”

Det noteres endvidere, at “den nye stil og kommercielle tilgang, som KiMs ønsker at navigere efter, kræver at nye kræfter og idéer kan komme til på Jørgens position.”

Marketingdirektør Anne With Damgaard vil dog godt løfte en smule af sløret for, hvad der kommer i stedet.

“Universet har fungeret rigtig godt for os i mange år. Derfor har vi valgt at videreudvikle det frem for at komme med noget helt nyt. Der kan jo være andre interessante familiemedlemmer,” siger Anne With Damgaard og tilføjer, at det fortsat er Wibroe, Duckert & Partners med Henrik Juul, der er KiMs bureau

Selskabet supplerer ind imellem med andre bureauer – Very har været inde over et digitalt projekt, og DDB arbejder med emballager – men Partners er det primære bureau.

En ny Youtube-video giver måske yderligere antydning af, hvad der er på vej:

Kampagnen startede sidst i 90’erne, hvor Partners udviklede et koncept under overskriften ‘hvor er Kim?’ En dengang banebrydende historiefortælling om Kim, der var besat af kartofler – men som var forsvundet. I den første fase var Jørgen hans onde bror, der kørte virksomheden i Kims fravær.

Det gik dog lidt op og ned med kampagnen, og man havde et mellemspil, hvor man forlod konceptet til fordel for et vikinge-koncept. Siden vendte man dog tilbage, og Jørgen blev hovedpersonen – vel og mærke en meget populær og effektiv en af slagsen. Ialt er det blevet til mere end 100 reklamefilm med Jørgen.

Læs hele pressemeddelelsen herunder:

KiMs siger farvel til Jørgen

KiMs har gennem en årrække gennemgået en spændende udvikling, hvor Jørgen har været med til at skabe genkendelighed og kontinuitet for KiMs’ snacks både blandt medarbejdere og kunder. Med de nye, globale udfordringer, som KiMs står over for, er det dog blevet nødvendigt at hente friske kræfter ind til at lede organisationen i en ny retning. Efter gensidig aftale med Jørgen er det derfor blevet besluttet, at han trækker sig fra sin eksisterende rolle og stopper samarbejdet med KiMs med øjeblikkelig virkning.

Jørgen har gjort et ihærdigt stykke arbejde med at tegne virksomheden i offentligheden de sidste 17 år, og der er ingen tvivl om, at hans fravær vil blive bemærket både på hovedsædet i Søndersø og blandt de mange dedikerede fans i den danske befolkning. Ikke desto mindre kræver den nye stil og kommercielle tilgang, som KiMs ønsker at navigere efter, at nye kræfter og idéer kan komme til på Jørgens position.

Det seneste døgn har der desuden floreret mange rygter om baggrunden for Jørgens afsked med KiMs, hvilket KiMs ikke ønsker at kommentere ydereligere på. Det skal dog på det kraftigste understreges, at der ikke er aktuelle planer om at sælge KiMs A/S til kineserne.

Jørgens efterfølger vil blive offentliggjort snarest muligt. KiMs ønsker ikke at kommentere sagen yderligere, før Jørgens efterfølger er tiltrådt.

Mere information vil tilgå KiMs Facebook side.