2 bureauer og 1 ungdomshold i fokus for anti-solarie kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Samme dag som Aurora-prisen går til Sluk Solariet, er Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden ude med to andre tiltag: En børne-film og en drop-solariet event på Facebook.

Der bliver i dén grad tændt for spotlyset på Sluk Solariet-kampagnen med Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden som afsender. 2 bureauer, 1 team af unge og en reklamepris bidrager til opmærksomheden.

Halbye Kaag JWT er den store vinder af Aurora-prisen, se artiklen, med en annonce fra denne kampagne.

Og We Love People har udviklet et koncept, der skal skabe en Facebook-event live – en manifestation for at få unge til at droppe solarier … bogstaveligt talt.

Foran Operaen i København hænges et solarium op i en kran i 20 meters højde. Solariet bæres af  ca. 9.000 snore. Enhver kan medvirke til at få solariet til at falde ned og dermed slukke. Man medvirker ved at like Facebook-siden ”Sluk Solariet” og derinde virtuelt klippe en snor. Fra den 20. november kl. 16 klippes de snore, der i sidste ende udløser faldet. Det hele vises live på Facebook.

”For hver bruger, der deltager på vores Facebook-side, klipper vi en af de tusinde små snore, solariet hænger i. Begivenheden vil blive livestreamet på Facebook, så brugerne kan følge med, når deres mange likes udløser faldet. Deres online aktivitet bliver dermed til en konkret live-handling”, siger Line Rasmussen, chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

Tiltaget har overskriften Like – Klip – Sluk, og siden 1. november har man kunnet gætte med på Facebook om, hvor mange snore, der er tilbage, når solariet falder ned.

”Vi valgte at sætte ord bag handling, og har udviklet et manifest, som gerne skal skabe opmærksomhed i målgruppen. På den måde  kommer vi ud til den del af målgruppen, som ikke kan nås ved mere traditionel kommunikation. Tilgangen til kampagnen afspejler på mange måder den ”nye” medievirkelighed, hvor brands og organisationer i højere grad skal være med til at skabe deres egne medier og kanaler” siger Andreas Lange, kontaktchef i We Love People.

Selve konstruktionen af snorerene er beregnet i samarbejde med DTU.

Udover de to bureauer har et team bestående af tre 12-årige drenge også gjort deres til at understrege, hvor farligt det er at gå i solarium.

Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne har netop afsluttet filmkonkurrencen ”Sluk solariet – med mobilen” for 12-16-årige over hele landet. Blandt 165 sjove, tankevækkende og til tider absurde lommefilm, der er kortfilm optaget på en mobil, valgte juryen vampyrfilmen ”Opfindelsen” som vinder, indsendt af ovennævnte trio fra 6. klasse.

I filmen har to vampyrjægere fundet vampyrens skjul i en kælder. Drabsforsøg med hvidløg og træpæl er forgæves, så de opfinder en fælde i vampyrens seng – et solarium, der med sin kunstige uv-stråling skal tage livet af vampyren. Vampyren kommer hjem og lægger sig til at sove, hvorefter jægerne sætter strøm til solarie-rørerne …

Drengenes præmie var et filmhold fra produktionsselskabet Picturewise, som omsatte deres håndholdte lommefilm til et professionelt biografspot for Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ”Sluk Solariet” -kampagne 2012.

”Opfindelsen” har premiere den 15. november i landets biografer og vises som forfilm til ”The Twilight Saga: Breaking Dawn – del 2”.

Først lommefilmen:

Og herefter den professionelle udgave: