2 danske film blandt årets 5 bedste viral

Peter Engholm
25@mail.dk

Be On udpeger hver måned de fem bedste videoer i verden. Denne gang dækker tilbageblikket et år, og listen rummer en god nyhed til Robert/Boisen og Malling Productions.

Reklame kan som bekendt bruges til andet og mere end at sælge toiletpapir og mobilabonnementer. Be On har gjort status over hele sidste år på det virale marked og valgt de fem bedste videoer. Her rettes opmærksomheden mod sult, vold og fordomme – samt kærlighed og kvindelighed. De sidste to emner afsendt fra Danmark, og således gør danske bureauer sig stærkt bemærket på listen.

Det er ellers ikke normalt at se danske bidrag på den månedlige liste fra Be On, der for det meste domineres af store udenlandske bureauer. Det er da også R/GA, der placerer sig på 1. pladsen – men herefter bliver det rødt-hvidt.

Her finder vi bemeldte kærlighed – eller lidt mere kontant; reproduktionen – som leveres af Spies og Robert/Boisen med deres opfordring til at ’gøre det for mor’.

Det andet danske bidrag til den globale Top5 kommer fra Pandora og Malling Productions, der lader børn sniffe og berøre sig frem til deres mor.

Men det nordiske islæt er ikke slut med disse to danske film, for Forsman & Bodenfors og Zlatan Ibrahimovics indsats for FN’s Fødevareprogram er også med. Den er i øvrigt produceret af dansk-svenske New Land.

1. Love Has No Labels – The Ad Council

2015 endte med at være et særligt år for homoseksuelle og deres rettigheder, som for mange anses for at være et skridt i den rigtige vej mod en mere åben og accepterende verden. Vi er dog alle fortsat hurtige til at dømme ud fra det, vi ser.
Som opfordring til ikke at gøre dette, lancerede The Ad Council kampagnen ’Love Has No Labels’ – en kampagne, der perfekt illustrerer, hvordan vi alle inderst inde er ens.
På en stor røntgenskærm i Santa Monica, California, på Valentines Dag, kunne man se mennesker danse. Når de efterfølgende trådte ud til publikum, blev det overrasket over de optrædendes køn, alder, handicap eller seksuel orientering.
Kampagnen er en af årets mest delte videoer med mere end 2.7 mio. delinger og nåede i december 160 mio. visninger på tværs af platforme, o gør denne kampagne en af The Ad Council største hits.

  • Score: 9.4
  • Bureau: R/GA



2. Do It For Mom – Spies Rejser

Spies Rejser formår gang på gang at udleve Simon Spies’ ånd, og den seneste kampagne ’Do It For Mom’ er ingen undtagelse. Kampagnen fulgte flot op på ’Do It For Denmark-kampagnen, der tog afsæt i den historisk lave fødselsrate i Danmark og blev en international succes.
Fødselsraten får et boost på ny – som titlen på kampagnen også henviser til, var denne kampagne dog rettet mod et mere specielt segment; mødre, der måske endnu ikke havde oplevet at få et barnebarn.
På trods af det mere beskedne antal visninger på syv mio. på YouTube, blev ’Do It For Mom’ omtalt i flere af de største internationale medier. Kampagnen nåede derudover ud til over 600 mio. og øgede salget med 21 pct., og kan derfor karakteriseres som endnu en stor viral succes fra Spies Rejser.

  • Score: 9.2
  • Bureau: Robert/Boisen & Like-minded

3. Zlatan 805 Million Names – World Food Programme

En af verdens mest kendte fodboldspillere, Zlatan Ibrahimovic, spillede en anderledes kamp d. 14. februar 2015, der var et centralt led i en kampagne for FN’s Fødevareprogram.
Da Zlatan scorede i løbet af kampens første minutter, hev han sin trøje af og afslørede 50 forskellige navne, der var midlertidigt tatoveret på hans overkrop. De 50 navne var ikke nogen af Zlatans nærmeste, men navne på nogle af de 805 millioner af mennesker, der i dag sulter.
På trods af de mere beskedne 5.9 mio. visninger på YouTube, blev kampagnen en stor viral succes, hvor over 500 millioner mennesker blev eksponeret via sociale, traditionelle og online medier. Den store eksponering var også et resultat af delinger af blandt andet David Beckham, Ashton Kutcher, Enrique Iglesias, Caroline Wozniacki og flere.

  • Score: 9.1
  • Bureau: Forsman & Bodenfors

4. Slap Her – Fanpage.it

Den italienske hjemmeside, Fanpage, skaber på dragende vis opmærksomhed om vold i hjemmet mod kvinder. Kampagnen blev en stor viral succes, og budskabet blev i høj grad hørt og spredt med over 31 mio. visninger alene på YouTube og omtale i store internationale medier.
Kampagnevideoen indledes med, at nogle drenge på 6-11 år stilles forskellige spørgsmål om dem selv. Efter kort tid kommer Martina – en ung pige – ind i billedet, og drengene bliver bedt om at komplimentere hende. Pludselig skifter musikken og stemningen og intervieweren siger, ”Slå hende … slå hende hårdt”.
Men nej: Alle drengene nægter, kigger forundrende på intervieweren, for man slår ikke piger.
Fanpage præsenterer et dystert budskab på en fin måde, der har vakt genklang både nationalt og internationalt.

  • Score: 8.9
  • Bureau: Ciaopeople Media Group

5. Pandora – The Unique Connection

https://www.youtube.com/watch?v=DRoqk_z2Lgg

Det danske smykkefirma Pandora har med ’The Unique Connection’ fået 36,5 mio. visninger på YouTube og Facebook. Videoen er bygget enkelt op: Seks børn får bind for øjnene og skal identificere deres mor ud fra berøring og duft.
Kampagnen bygger på kvindelighed og kærlighed, og er dragende fra start til slut.
Pandoras egne smykker spiller en perifer rolle, hvilket er med til at forstærke og inddrage seerne i kampagnens større betydning – det unikke bånd og kærlighed mellem en mor og hendes barn.
På trods af at der er hentet noget inspiration hos den mest delte videokampagne fra 2013 ’Real Beauty Sketches’ af Dove, formår Pandora at skabe et unikt stykke bevægende video, der rammer hjerter over hele verden.

  • Score: 8.8
  • Bureau: Malling Productions

Kriterier for scoren

Be On baserer karakterne ud fra et internt udarbejdet scorecard, hvor videoerne foruden antallet af views, social shares og generel mediebuzz, bedømmes ud fra seks overordnede kriterier, der har betydning for kampagnens online succes. Vurderingen foregår på en skala fra 1-10, hvor 1 er bundkarakter. 


  • Øjeblikkelig tiltrækningskraft. Skaber de første 10-15 sekunder nysgerrighed? “Pay-off” skal ske øjeblikkeligt og kommunikeres tydeligt. Ingen har lyst til at spilde tid!

  • Publikums fastholdelse. Besidder videoen dét ekstra der skal til for at fastholde og imponere et online publikum i dag. En kendis, et velvalgt soundtrack, eksklusive optagelser, sex appeal eller blot en fangende titel.

  • Storytelling. Videoen skal være interessant og bidrage med noget unikt eller noget bedre indenfor dens genre. Storytelling relaterer sig endvidere til flowet i handlingen samt det kreative koncept bag.

  • Shareability. Videoen skal udføres i et format og en tone, som brugerne ønsker at dele på deres blog eller med deres sociale netværk. Mennesker er historiefortællere fra naturens side – de vil dele og skabe samtaler, hvis du giver dem en grund.

  • Produktion. Videoens kvalitet, layout samt ægthed har betydning for oplevelsen samt brugernes lyst til at dele. Er videoen behagelig at se, vækker den en følelsesladet respons og er der i det hele taget sammenhæng mellem layout og handling?

  • Samlet kampagne. Kampagnens dybde har betydning for den overordnede brugerinvolvering og organiske trafik. Har vi flere indholdstyper og mange kanaler i spil?