2 free-lancere står bag tv-koncept med kant til bank

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Produktet hedder LånLet og banken bag har satset på et samarbejde med to free-lancere og et koncept, der først skulle vise sit værd på Youtube.

Fra Youtube til tv – ikke omvendt. For en filmide skal først vise sit værd over for publikum.

Ud fra den filosofi er LånLet, der udbydes af BasisBank, netop gået på tv med to film. Men det er ikke et koncept, der står et etableret bureau bag. I stedet har LånLet satset på en konstellation af de to free-lancere, Signe Duus og Charlotte Ørum-Hansen.

Det var de to, der stod bag den første film, som blev brugt som TrueView annoncering på Youtube i slutningen af 2013. Selvom brugerne på Youtube havde mulighed for at klikke reklamen væk efter blot 7 sekunder, fik filmen i gennemsnit lov til at køre hele 28 ud af 34 sekunder, og fik mere end 1,1 mio. visninger på ganske kort tid.

Med det udgangspunkt valgte LånLet så at investere i at gå på tv med samme stil.

“Vi er nødt til at underholde, hvis vi vil ses og høres – og ikke kun på tv. I den medievirkelighed, vi har i dag, er det egentlig mere relevant at tale om skærm end om tv og online som selvstændige medier. Vores reklamer skal fungere på tværs af skærmmedier, som brugerne vælger at bruge tid på – selv når de har mulighed for at klikke væk. Det viser vores erfaring, og den tilgang til reklamefilm tror jeg, vi vil komme til at se meget mere til i løbet af meget kort tid,” siger Henrik Frederiksen, der er underdirektør i Salg & Marketing.

Han siger videre:

”Traditionelle tv-reklamer er renskurede og bygger på et skelet, der gentager budskabet et passende antal gange. Mange overvejer at vise de samme film i en pre-roll kampagne på Youtube. De gør ikke nogen fortræd, hverken dér eller i reklameblokken. Men effekten er tvivlsom. I vores optik er det en forældet tilgang til reklamefilm. Vi vil hellere tage udgangspunkt i seerens og brugerens behov end i vores eget behov som annoncør.”

Signe Duus og Charlotte Ørum-Hansen har begge baggrund hos forskellige bureauer – senest hos Brandhouse i en kortere periode. Men de har valgt en tilværelse som free-lancere, hvor de både arbejder sammen om specifikke kunder – som f.eks. LånLet – og indgår i andre konstellationer.

”LånLet filmene skulle gerne overraske og skille sig ud på alle platforme. Det sikrer vi bl.a. ved at gå tæt på grænsen for, hvad man kan tillade sig på tv, f.eks når vi lader en ældre dame blive blæst væk af en storm eller ved kun at udfylde en tredjedel af tv-skærmen i et mobil-lignende format,” siger Signe Duus og Charlotte Ørum-Hansen og fortsætter:

“Det er måske vovet, når vi befinder os i tv-blokken, der jo oftest fyldt med sukkersøde billeder og lækker lyd. Men vi har vovet pelsen med en lidt anderledes tilgang. Dels for at styrke opmærksomheden og underholdningen og dels fordi, vi tror på, at medierne kommer til at flyde mere og mere sammen fremover.”

Filmen er produceret af Friends Film og instrueret af Mathias Hovgaard.

Den første film kan ses her: