Det må være svært at få armene ned hos Novicell i Aarhus – i hvert fald hvis man kigger på deres regnskab for 2015. Det viser nemlig markant vækst på både top- og bundlinje.
Også hos bysbørnene Impact kan man glæde sig over en meget betydelig vækst. Men her har man dog ikke på samme måde kunnet omsætte væksten på toppen til vækst på bunden.
Men netop det at bundlinjen vokser sammen med toplinjen spiller en stor rolle for Novicells adm. direktør, Per Kirchner.
”Vores fokus handler om forretning forstået på den måde, at vi afrapporterer på værdien af det, vi bygger – ligegyldigt om det er en mindre optimering af et website eller et større strategisk projekt. Det er et marked, der er stor efterspørgsel på. Jeg ved, det ikke er en særlig jysk tilgang, men ret beset er det ikke antallet af kunder, der sætter vores begrænsning – det er antallet af medarbejdere,” siger Per Kirchner og fortsætter:
Vækst med stabilitet
”Samtidig lægger vi dog stor vægt på, at vores forretning udvikler sig stabilt. Vi ansætter mange nye, men de skal tages ordentlig imod, ledelsen skal være god, og kulturen og organisationen skal hele tiden kunne følge med. Vi skal aldrig have så meget fart på, at vi udfordrer stabiliteten, og vores bundlinje er et udtryk for det samme. En ordentlig overskudsgrad er med til at sikre grundlaget for at kunne drive en stabil forretning.”
Ud over at markedet generelt er godt, så fremhæver Per Kirchner en bestemt ting i 2015, der har virket godt for bureauet.
”Vi har oprettet en afdeling for digital strategi og markedsføring, hvor der nu sidder 12-13 medarbejdere. Ud over selve forretningen i digitale strategi-processer, så er den med til at give os et bredere produktudbud og løfte os op i værdikæden – og så er der en masse afledte effekter af afdelingen, så det er en ting, der har betydet meget for vores udvikling i 2015,” siger Per Kirchner.
Han kan desuden glæde sig over, at bureauet lige nu er aktuel i dysten om TV 2 Adwars, hvor en reklamefilm for Fårup Sommerland med Dolph har en chance for at komme med på den shortliste, som vinderen i sidste ende skal vælges ud fra.
Den kreative del af Novicell er placeret i et selvstændigt designbureau under navnet Beneath – men indgår dog i de samlede tal.
Nærmer sig fuldt hus
Herudover rummer adressen også et tredje selskab – Duglemmerdetaldrig.dk. Det er et selskab, som Novicell ejer lige over 50 pct. af, og det giver mulighed for at teste ideer og koncepter af. Men det indgår ikke i bureauets tal.
Samlet betyder det dog, at Novicell-familien er ved at vokse ud af det tidligere Skandinavisk Tobak hovedkontor, som man flyttede ind i for to år siden. Det betyder, at man nærmer sig et samlet antal medarbejdere på adressen på 170-180 medarbejdere.
Nøgletal for Novicell
- Bruttoavance 74,0 mio. kr. + 40,4 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 569.231 kr. -0,6 pct.
- Lønandel 65,4 (65,9)
- Resultat af primær drift + 11,296 mio. kr. +54,1 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz
Fokuserer mindre på overskudsgrad
Markedet er i vækst, og det skal udnyttes. Således lyder filosofien hos Impact – det tidligere Webdanmark.com – og det kan aflæses tydeligt i regnskabet, der viser en vækst på over 40 pct.
Men det kan også aflæses på bundlinjen, der faktisk falder en smule trods den store vækst.
”Markedet vokser ret meget, og vi vil hellere udnytte det til at høste markedsandele frem for at optimere bundlinjen. Så vi har investeret – både i kompetencer og i opbygning af nye kundeforhold. Vi arbejder med langvarige og strategiske kundeprojekter, og det kræver en investering fra begge parter at etablere sådanne kundeforhold,” siger adm. dir. Kasper Holst.
Han fremhæver desuden, at to partnere er flyttet til København for at styrke bureauets position der.
Kasper Holst fortæller videre, at det er forventningen, at overskuddet vil stige i 2016.
”Vores prognose lige nu lægger op til en tilsvarende vækst i 2016, og at vores overskud vil blive løftet. Men vi har ikke ambitioner om en væsentlig forøgelse af vores overskudsgrad,” siger Kasper Holst.
Han mener, at det er bureauets store specialisering, der er grundlaget for væksten.
”Vi er ret rendyrkede og specialiserede. Vores kompetencer går i dybden, og vi er meget skarpe på både e-commerce og omnichannel samt hvad det betyder forretningsmæssigt. Og jeg tænker ikke kun på teknikken – også alt det andet, der ligger rundt omkring,” siger Kasper Holst.
Karakteren af bureauets projekter og kunder gør, at ser bureauets udvikling økonomisk set som rimelig kontrolleret.
”Det er typisk flerårige strategiske projekter, der handler om digital transformation og som er forankret i kundernes øverste ledelse. vi tror ikke på, at det er et marked, der går i stå,” siger Kasper Holst.
Nøgletal for Impact
- Bruttoavance 54,9 mio. kr. +41,9 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 915.000 kr. +8,8 pct.
- Lønandel 70,8 (66,3)
- Resultat af primær drift +4,625 mio. kr. -6,8 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz