20 bureauer bliver til 3 i Danmarks næststørste elselskab

Peter Engholm
25@mail.dk

Tre bureaukonkurrencer førte til valg af tre forskellige bureauer. Reklamebureauet er lead, men kravet til dem er klart: Samarbejd! For det nye leadbureau er Seas en ny fjer i hatten blandt mange.

SEAS-NVE er med en omsætning på 3,1 mia. kr. landets største kundeejede energiselskab – med 375.000 andels-havere. Helt så mange bureauer er der ikke, men koncernen har immervæk haft mere end 20 forskellige bureauer til at løse diverse kommunikationsopgaver – et antal, som nu er trimmet betydeligt, og med nye bureauer på banen.

“Vi har valgt at satse på færre bureauer, fordi vi ønsker en ensretning i budskaber og visuelt udtryk. Derved styrker vi vores brand. El har længe været et lavinteresseområde hos forbrugerne, men konkurrencen om kunderne intensiveres i disse år, og derfor skærper vi profilen. Desuden er SEAS-NVE både et energiselskab og et bredbåndsselskab, og ved at tale med én stemme kan vi høste synergi og øge opmærksomheden,” siger Jesper Lange, der er forretningsudviklingsdirektør i SEAS-NVE.

Til dét formål afholdt energiselskabet ikke færre end tre bureaukonkurrencer – først én til at finde leadbureauet, og her valgtes McCann Copenhagen, der således kan føje endnu en profileret kunde på en støt voksende liste. I de to næste bureaukonkurrencer faldt SEAS-NVEs valg på In2media som nyt digitalbureau og Responsive som nyt dialogbureau.

“De tre bureauer er valgt ud fra deres respektive kompetencer. Når vi målrettet går efter en tre-i-en løsning, så er det fordi, vi ønsker en klar rød tråd i al kommunikation for at styrke vores mærke,” siger Jesper Lange.

Helt efter bogen lyder der rosende ord fra kunden til bureauerne – og lidt usædvanligt er der også en løftet pegefinger:

“Vi har brug for et dygtigt leadbureau og specifikke kompetencer inden for web og dialog. Her er det afgørende, at bureauerne løfter i flok og profiterer af hinandens kompetencer. Populært sagt skal der være ro på bagsmækken, så vi sammen kan lave fantastiske løsninger, og det er jeg sikker på, at vi kan,” siger Jesper Lange.

Samme sikkerhed præger bureauerne – leadbureauet først:

“Vi har italesat et bureausamarbejde, hvor vi sørger for at fremstå som ét bureau. Vi har brugt flere måneder på at sætte rammerne og etablere interne processer for at sikre synergi og transparens. Vi tager som lead et ansvar for mærket, men vi har alle sammen et ansvar, så hvis man om et år f.eks. siger “Okay, det lykkedes med den overordnede kommunikation, men loyaliteten halter … “, så falder det tilbage på os alle,” siger Martin Jacobsen, kontaktdirektør hos McCann Copenhagen.

Hos In2media mener kundedirektør Thomas Vejlemand, at bureauerne reelt følger op på det forarbejde, SEAS-NVE har gjort – et forarbejde, der ikke nødvendigvis er fast pensum.

“Man ser fra tid til anden kunden bruge tiden på at planlægge og afholde en stor strategisk bureaukonkurrence, for dernæst have en taktisk/operationel tilgang til samarbejdet med bureauerne – og bureauernes samarbejde indbyrdes. Det har ikke været tilfældet med SEAS-NVE, hvor fokus har været at få etableret et samarbejde bureauerne imellem,” siger Thomas Vejlemand.

Han suppleres af Tomas Gorrissen, partner og direktør i Responsive:

“SEAS-NVE ser det som et væsentlig succeskriterium, at vi fungerer som en enhed – de forventer, at vi gør de investeringer, og de signalerer til gengæld et long run. Samtidig har McCann også gjort op med rollen – man har før set, at der nærmest kom hvid røg op af skorstenen hos leadbureauet. Så præsenterede bureauet en kommunikationsstrategi, som de øvrige så kunne forholde sig til. Kunden har valgt os hver især – det er et arrangeret ægteskab, men med tre parter, der har nået til den erkendelse at have mødt nogle dygtige folk på områder, hvor man ikke er så dygtige selv.”