20 bureauer deler 32 shortlister i CCA Digital

Peter Engholm
25@mail.dk

8 kategorier med over 30 nominerede arbejder antyder en ny tid for de digitalt orienterede bureauer. I YCCA Digital deler 6 ungdoms-teams de 7 nomineringer. Se listerne her.

Opdateret. Creative Circle Award har i en årrække været en regulær firmafest for Hello Monday, som dominerede Digital-kategorierne. Det behøver for så vidt ikke at ændre sig i år, for bureauet topper shortlisten – med arbejder for bl.a. Google og YouTube.

Det nye er, at førstepladsen ikke er suveræn, men delt – og at i alt 7 bureauer har 3 eller 2 shortlister.

”Digital-kategorierne fra apps og sites antyder en ny tid for de digitalt orienterede bureauer. Der har været langt op til Hello Monday og de store produktioner for store, internationale brands. Det er der ikke så meget længere, for niveauet for de dansk-orienterede arbejder er generelt blevet højere, og feltet er blevet bredere,” siger Anders Wik, der er næstformand i Creative Circle.

Han bruger en analogi fra restaurantbranchen til at beskrive udviklingen:

”Noma var i lang tid stjernen i Danmark, men en række kokke fra netop Noma begyndte på egen hånd andre steder – og det har løftet niveauet generelt. Tilsvarende førerposition har Hello Monday haft, og nu ser vi knopskydninger fra tidligere medarbejdere, bl.a. Magic People Voodoo People,” siger Anders Wik.

21 bureauer deler 32 shortlister i de 8 kategorier, som her er taget under Digital – dækkende over 6 Apps & Sites-kategorier og 2 kampagne-kategorier. Om de sidstnævnte siger juryformand Katrine Granholm:

”Content Driven Campaigns er en speciel størrelse, der viser, at alt – fra strikkeopskrifter til The Epic Split – kan være content. Og de fem shortlistede er en fin showcase på kategoriens mangfoldighed.”

Både hun og Anders Wik peger på, at shortlisten går fra telefoni over grill til Forsvar, og at det viser de mange mange forskellige måder at aktivere på. Forskellen ses også i tekniske udfoldelser – fra det omfattende Weber-univers til det mere enkle i Forsvarets kampagne.

I Social Driven Campaigns springer brugen af kändisser i øjnene:

”Både Kræftens Bekæmpelse og TV 2 gør brug af influencers, som bruger deres egne SoMe-kanaler, og på den måde bliver budskabet præsenteret for deres fans – altså folk, der er interesseret i afsenderen og dermed er præ-engagerede,” siger Katrine Granholm.

Hun suppleres af Anders Wik:

”Tidligere år har afsenderne udelukkende brugt deres egne sociale kanaler. Brugen af influencers og deres egne SoMe-profiler demonstrerer, at kategorien er ved at blive voksen.”

Creative Circle Award 2016 – Shortliste

DIGITAL

Bureauliste

  • 3 Hello Monday
  • 3 Spring / Summer
  • 3 UncleGrey
  • 3 Magic People Voodoo People
  • 2 Magnetix
  • 2 Molamil
  • 2 Stupid Studio
  • 2 &Co
  • 1 Ogilvy Danmark
  • 1 J. Walter Thompson
  • 1 Wunderman
  • 1 Saatchi & Saatchi
  • 1 DDB Copenaghagen
  • 1 Great Works Copenhagen
  • 1 Revolt
  • 1 Umwelt
  • 1 Gejst Studio
  • 1 Relax We Are the Good Guys
  • 1 Skybrud.dk
  • 1 Kasper Laigaard Studio
  • 1 Designit

Creative Circle Award 2016 – Shortliste

Kunde, titel, bureau(er)

DIGITAL

CAMPAIGN DRIVEN APPS AND SITES

  • Canon
, Canon Gig App
, UncleGrey
  • Georg Jensen, 
The Gift Of Giving
, Umwelt
  • Royal Copenhagen
, Fra porcelænshylden til social passion
, Magnetix
  • Teleselskabet 3
, CrowdSearch
, Revolt

CORPORATE DRIVEN APPS AND SITES

  • Aarhus Business College, 
Aarhus Business College, 
Gejst Studio
  • Google
, Google Ideas
, Hello Monday
  • Holm Marcher & Co, 
Holm Marcher & Co, 
Great Works Copenhagen
  • Hus Forbi, 
Hus Forbi, 
Magic People Voodoo People

BRAND AND PRODUCT DRIVEN APPS AND SITES

  • B&O PLAY, 
BeoPlay H6, 
Magic People Voodoo People
  • B&O Play X Rapha, 
The Sound of the Road, 
Spring / Summer
  • Podio
Beagle – Better, faster & more beautiful proposals, Spring / Summer
  • Carlsberg
, Carlsberg.com
, Spring / Summer og Molamil
  • Wove / Polyera
, Wove – Digital Goes Material
, Hello Monday

COMMERCE DRIVEN APPS AND SITES

  • Aiaiai
, Aiaiai
, Magic People Voodoo People
  • Andrea Brugi
, Andrea Brugi
, Kasper Laigaard Studio og Relax we are the good guys

CONTENT DRIVEN APPS AND SITES

  • Danish Crown
, Årsrapport 2014/2015: When Pigs Fly
, Skybrud.dk
  • Folketingets EU-Oplysning, GivMigSvar.nu – Retsforbeholdet, 
Stupid Studio
  • VandCenter Syd, 
City of Future Water
, Stupid Studio
  • Weber Stephen
, Weber BBQ Cultures
, UncleGrey

SERVICE DRIVEN APPS AND SITES

  • Flügger Farver, 
Flügger Farvevælger
, Magnetix
  • Gn ReSound
, First hearing aid interface for the Apple Watch
, Designit
  • YouTube
, YouTube Kids App
, Hello Monday
  • Radio24syv
, Radio24syv
, Molamil

CONTENT DRIVEN CAMPAIGNS

  • CBB Mobil
, Genoptage kontakten, 
& Co
  • Forsvarets rekruttering
, Se din fremtid i 360°
, Ogilvy Danmark
  • Freezone Sound Design
, The website album
, J. Walter Thompson
  • Telenor, 
Telenors magiske julekalender med Shane, 
& Co og Wunderman
  • Weber Stephen
, Weber BBQ Cultures
, UncleGrey

SOCIAL DRIVEN CAMPAIGNS

  • Alternativet
, En Alternativ Kampagne
, Saatchi & Saatchi
  • Kræftens Bekæmpelse
, Cool uden røg, 
DDB Copenhagen
  • TV 2, 
Danish Music Awards
, TV 2 Marketing

YCCA Digital

  • Christine Jensen og Marie Christine Frederiksen, DMJX – På med Payoff
  • Christoffer Boas og Cecilie Larsen, DMJX – RäddaBornholm.se
  • Karina Tørnsø og Sebastian Artmann, Brandhouse – MadeInDenmark
  • Klara Vilshammer og Simone Wärme, DMJX – Fra Røved Til Arnold Schwarzenegger
  • Martin K. Ettrup og Fie Grønning, Nørgård Mikkelsen – Hipster eller fisker
  • Niklas Hultquist og Frederik Voetmann, DMJX – Det Nostalgiske Facebookpost
  • Niklas Hultquist og Frederik Voetmann, DMJX – Landdikstrikternes Støjtest