22 bureauer deler 54 shortlister i CCAs Advertising

Peter Engholm
25@mail.dk

Første shortliste-dag i Creative Circle Award rummer hele Advertising-konkurrencen, hvor to bureauer har lagt sig i front. Se shortlisten og bureaulisten her.

Opdateret. Skandinaviens største kreative pris, Creative Circle Award, tager nu sine shortlister, som var de en snaps: De bider dem over.

Med ca. 45 kategorier – og i alt over 800 arbejder vurderet af ca. 80 kreative – har Creative Circle besluttet at splitte offentliggørelsen af shortlisterne op for at øge fokus på de enkelte arbejder.

Førstedagen består af 10 Advertising-kategorier samt 2 ungdoms-kategorier (YCCA) – og en markant førstedag, for listen rummer en række klassiske og nyklassiske kreative kongediscipliner.

22 bureauer er blevet nomineret med 54 arbejder, og Robert/Boisen lægger sig i front med en håndfuld shortlister. Mere overraskende er det, at bureauet deler den foreløbige førsteplads med Saatchi & Saatchi. Bureau-brandet er landskendt herhjemme, men awardmæssigt har Saatchi været uden for Top50 i mere end en håndfuld år.

De næste bureauer på Advertising-listen er en blanding af etablerede og nyere spillere: DDB, Brandhouse, McCann, CP+B og SeligeMig.

Annoncørerne i finalefeltet rummer også velkendte og … alternative: Carlsberg, Spies, Interflora samt True Awards – og Alternativet.


To valg – Folketinget og EU-forbehold – gav meget kommunikation, men Saatchis arbejde for Alternativet er eneste politiske kommunikation, der kom på shortlisten i CCA Advertising-kategorierne. Polfoto: Jens Dresling.

Det nye politiske parti er bl.a. nomineret i den nye kongedisciplin; Integrated.

Her er en håndfuld arbejder kommet på shortlisten. Juryformand Katrine Granholm siger:

”Her er tale om en stærk kategori. Men det tillod vi os også at regne med, for Integrated har leveret et højt niveau i en del år efterhånden. Nogle kampagner har virkelig mange elementer, der spiller sammen – de fleste modtagere vil nok ikke støde på dem alle, men vi får her mulighed for at se kampagnerne i deres helhed.”

På samme måde som Alternativet har udfordret den politiske scene, har kampagnen for partiet udfordret kategorien med sin græsrodstankegang og -tilgang

En kategori stigning

PR driven campaigns er en kategori i stigning, fordi earned media får stadig større betydning:

”Juryen kiggede på arbejder, hvor PR spiller en central rolle, eller hvor der er skabt stor PR-buzz efterfølgende. Og det gælder i allerhøjeste grad de shortlistede. Casene dokumenterer, at dansk kreativitet formår at spille en rolle – ikke kun nationalt, men også på den internationale scene,” siger Katrine Granholm.

Print og Outdoor er også kongediscipliner – eller måske snarere; har tidligere været det.

Konstruktivt suk

Ganske vist er shortlisten for Print den længste i Advertising – og ganske vist fylder print-delen også mest blandt de unge i YCCA – men juryformand Janne Østergaard har alligevel et konstruktivt suk:


”Når print-annoncerne er gode, så er de fortsat rigtig gode. Men som kongekategori er Print langt fra fordums storhed – og det gælder ikke kun mængden af indsendte arbejder. Man sad som jury og savnede hjerteblod i kategorien. De, der investerer mere i print, har i al fald muligheden for at stikke ud,” siger Janne Østergaard.

Outdoor domineres af aktualitet

Outdoor-mediet er velegnet til at opbygge kendskab, og det er givetvis forklaringen på, hvorfor her-og-nu kampagner dominerer shortlisten.

2015 var valgår, og de politiske partier har taget den kommercielle kommunikation til sig med stor succes. Alternativets kampagne har skabt resultater og gør sig også positivt gældende på shortlisterne. En god case for effekten af kreativ kommunikation, pointerer Janne Østergaard.

“Til gengæld kan man ikke lade være med at undre sig over fraværet af de klassiske store brands, når man kender mediets evne til at skabe synlighed. Lad os håbe, de er tilbage til næste år,” siger Janne Østergaard.

Tre arbejder er shortlistet i Selfpromotional-kategorien – 2 af de 3 er leveret af teams, der er – eller var – studerende. Det ene team er også dobbelt shortlistet i YCCA. Tendensen er tydelig; de dygtigste unge kreative markerer sig på tværs af discipliner og medier.

Shortlisten har naturligvis alle krediterede personer, bureauer, produktionsselskaber og kunder med, mens bureaulisten udelukkende er bureauer – altså hverken produktionsselskaber eller kunden selv, heller ikke selv om kunden er den kreativt udførende.

Creative Circle Award 2016 – Shortliste

Advertising – Bureauliste

  • 5 Robert/Boisen & Like-minded (og Gobsmack)
  • 5 Saatchi & Saatchi
  • 4 DDB Copenhagen
  • 3 Brandhouse
  • 3 CP+B Copenhagen
  • 3 McCann Copenhagen
  • 3 SeLigeMig
  • 2 &Co
  • 2 Black Rabbit
  • 2 TBWA & BBDO
  • 1 Fosbury
  • 1 Fireball
  • 1 Hjaltelin Stahl
  • 1 Kommunikationsbureauet København
  • 1 Wichmann & Schmidt
  • 1 Ogilvy Danmark
  • 1 Mensch
  • 1 Sunrise
  • 1 WeMakeColors
  • 1 Bold Scandinavia
  • 1 Hult&voet
  • 1 Jacob Nørremark & Stefan Arnoldus

Creative Circle Award 2016

Shortliste – advertising

Kunde, titel, bureau(er)

PRINT

  • Interflora
, Nu med øl, 
Brandhouse
  • Kræftens Bekæmpelse, 
Cool uden røg – Mads Langer, 
DDB Copenhagen
  • Alis, 
Dannie Is Dedicated, 
TBWA & BBDO
  • Starmark
, Brugte biler på et nyt niveau – Flamingo, 
TBWA & BBDO
  • The True Awards, 
D&AD, 
McCann Copenhagen
  • The True Awards
, Cannes Lions, 
McCann Copenhagen
  • The True Awards
, Eurobest, 
McCann Copenhagen
  • Suzuki Bilimport Danmark
, Så starter sæsonen, Hjaltelin Stahl

OUTDOOR

  • Rejsekort
, Lad dig ikke distrahere, 
Black Rabbit
  • Irma.dk, 
Nu kan du også gå i Irma hjemmefra, 
Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack
  • Alternativet, 
Den Lille Valgplakat, 
Saatchi & Saatchi
  • HBO Nordic
, Game of Thrones Character Countdown, 
SeLigeMig
  • TV 2 Zulu
, Lillemand bus læskur
, TV 2 Marketing

POSTERS, POS AND AMBIENT

  • Oddset – Danske Licens Spil, 
Spil på hjørne, 
Black Rabbit
  • Alternativet
, Den Lille Valgplakat
, Saatchi & Saatchi
  • HBO Nordic
, Game of Thrones Character Countdown, 
SeLigeMig

FILM – INTERNET

  • Anthon Berg
, The Valentine Experiment
, Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack
  • CBB, Genoptage kontakten, 
&Co
  • Efterskolerne i Danmark, 
Dine forældre vil savne dig
, Kommunikationsbureauet København
  • Elretur, 
Jeg troede vi sad og hyggede os
, Circus Alphaville og Sunrise
  • Sjællands Amatør Bokse Union
, Tag Kampen ind i Ringen
, WeMakeColors
  • Spies Travels
, Do it for Mom, Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack

FILM – CINEMA AND TV

  • Den Kongelige Ballet, 
Svanesøen, 
New Land og Wichmann & Schmidt
  • Interflora, 
Odd love, 
Brandhouse
  • Interflora, 
Bedsteforældre
, Brandhouse
  • Puzzible
, Puzzible disease, 
Fosbury
  • TV 2
, Danish Music Award – Diller spot, 
TV 2 Marketing

RADIO

  • DR Koncerthuset
, 10% rabat, 100% dedikation – Klassisk, 
SeLigeMig
  • Quick, 
Bogstavjagt, 
&Co
  • Sikkerhedsstyrelsen
, De Ubehagelige Telefonopkald – Besked fra Mor
, Ogilvy Danmark
  • Toyota, 
A SIRIous Safety Message
, Saatchi & Saatchi

EVENTS

  • Carlsberg
, Carlsberg Movember Event
, CP+B Copenhagen og Nobody Cph
  • Landbrug & Fødevarer, 
Det bliver en pisse god Roskilde Festival, 
Mensch
  • Royal Unibrew
, Tak Rock – Dizzy Mizz Lizzy
, DDB Copenhagen
  • Tetris
, Smagen af Skovkvarteret
, Fireball

PR DRIVEN CAMPAIGNS

  • Spies Travels
, Do it for Mom, Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack
  • Carlsberg
, Carlsberg Beer Beauty, 
CP+B Copenhagen
  • Toyota
, A SIRIous Safety Message, 
Saatchi & Saatchi

INTEGRATED CAMPAIGNS

  • Alternativet, 
En Alternativ Kampagne
, Saatchi & Saatchi
  • Carlsberg, 
Carlsberg Beer Beauty
, CP+B Copenhagen
  • Kræftens Bekæmpelse
, Cool uden røg, 
DDB Copenhagen
  • Royal Unibrew
, Tak Rock – Dizzy Mizz Lizzy, DDB Copenhagen
  • Spies Travels
, Do it for Mom
, Robert/Boisen & Like-minded A/S og Gobsmack

SELFPROMOTIONAL

  • Jacob Nørremark & Stefan Arnoldus, 
Recommendation Ride, 
Stefan og Jacob
  • Bold Scandinavia
, Bold X-mas posters
, Bold Scandinavia
  • hult&voet
, The 360° Portfolio Experience, 
hult&voet

YCCA Advertising

Kreative, bureau/skole – titel

  • Ann-Sofie Grønbech Iversen og Rikke Linneberg, Skolen for Visuel Kommunikation – Græsset er grønnere
  • Camille Clemmensen og Sidsel Fuglsang, Baby og Hjaltelin Stahl – Plantegning
  • Christine Smith og Julie Elander, O&O advertising og Hjaltelin Stahl – Dannebrog
  • Emil Gram Tambjerg og Michael Gad, Marv og Envision – Smog
  • Jacob Benjovitz og Martin Baltzer, DMJX – Rødder og nåle
  • Melanie Skovgaard Kanstrup og Jonas Frederiksen, DMJX – Truede danske sorter
  • Niklas Hultquist og Frederik Voetmann, DMJX – Legeplads
  • Niklas Hultquist og Frederik Voetmann, DMJX – Fuglefløjt
  • Sofie Hallas og Rie Sloth Rasmussen, Robert/Boisen & Like-minded – Havudsigt
  • Sofie Hallas og Rie Sloth Rasmussen, Robert/Boisen & Like-minded – Solbadning i byen

YCCA Film

Kreative, bureau/skole – titel

  • Neela Wedage og Tammes Bernstein, Mindshare – Kaf
  • Thorbjørn Kragh Liljegren og Jeppe Vidstrup, DMJX – Venstrefinten
  • Emil Gram Tambjerg og Michael Gad, Marv og Envision – Stress..?
  • Malte Sebastian Gaarde og Theis Bothman, Revolt – Tågesnak
  • Louis Pilmark og Malene Lyngbæk Olsen, DDB Copenhagen og Operate – Jens