2021 giver den højeste vækst i fire årtier

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

WARC har taget temperaturen på det globale reklamemarked. Sociale medier og e-commerce har givet den højeste årlige vækst nogensinde.

Det globale reklamemarked er samlet set kommet mere end helskindet gennem de seneste godt to år med corona. Faktisk har 2021 budt på den højeste årlige vækst i fire årtier: 23,8 pct. Dermed er de fleste sektorer tilbage på niveauet fra før corona.

Det viser en ny analyse, foretaget af analyseinstituttet WARC. Den foretages årligt og er baseret på data fra 100 markeder verden over.

Væksten skal ses i lyset af et undervældende 2020, hvor reklamemarkedet var ramt. Det gælder dog ikke alle aktører. Techgiganterne Meta (der står Facebook og Instagram), Alphabet (der står bag Google) og Amazon er kun vokset i perioden – og anslås nu at stå for 46 pct. af det samlede reklamemarked, der lyder på 771 milliarder dollars – svarende til godt 5100 milliarder danske kroner.

Den tager vi lige igen. For hver krone, der bliver brugt på annoncering verden over, ender 46 af ørene hos én af de tre aktører. I 2013 hed det tal 10 øre.

Triopolet, som WARC kalder treenigheden af techgiganter, står dermed for størstedelen af væksten i reklamemarkedet, og tegner også retningen for, hvordan væksten kommer til at foregå de kommende år.

Sociale medier og e-commerce tegner sig for en stadig større andel af det samlede reklamemarked – og anslås også at komme til det de kommende år.


Kilde: WARC

I år voksede markedet for sociale medier med 41,9 pct., mens search og e-commerce voksede med hhv. 39,4 og 36 pct.

Væksten fortsætter
For første gang blev Facebook vippet af pinden som den største annonceringsplatform. Det sker til fordel for Instagram, der oplevede massiv vækst.

WARC spår, at den høje vækst vil fortsætte i 2022 og 2023. I 2022 vil det globale reklamemarked vokse med 12,5 pct., mens det i 2023 vil vokse med 8,3 pct. Også her er e-commerce den største vækstkategori, mens online audio tegner sig for en andenplads – i hvert fald procentuelt.

I 2023 anslår WARC således, at e-commerce-annoncering udgør 137 milliarder dollars, hvilket er en fordobling siden 2020. Amazon spås alene at stå for 57 af de milliarder.

Dermed forudser WARC, at det globale reklamemarked vil være over en 1 billion dollars – svarende til godt 6600 milliarder danske kroner.

Annoncering på TV, nyhedsmedier og biografer udgør stadig en betydelig del af det samlede reklamemarked, men står til næsten ingen eller negativ vækst de kommende år.

Læs et udpluk fra rapporten her.

WARCS analyse foretages årligt og er baseret på data fra 100 markeder verden over.